Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Har veldig lyst å øke shorten min her men venter på en lower low på 4 hr.
Da tenker jeg den kan falle tilbake mot forrige motstand som nå bør være støtte.
Krysser fingrene for at denne 4 hr candlen vi nå ser kan bli en bearish engulfing candle.

2 Likes

Virker som toppene er rett før det skal ned…

4 Likes

Ikke lett å presse ut mye mer vann fra den steinen der

På tide å ruinere middelklassen nok en gang.

I tillegg har jeg nå sett veldig mange poster på youtube og twitter om at VIXen gjør seg klar for rykk opp. Vi får PPI tall kl.14:30 og i morgen er det FOMC møte. Tror det kan skape volatilitet :thinking:

Spesielt om man har dette i bakhodet:

image

Regner med de ikke sier noe nytt i morgen; MEN - det er igjen som vi diskuterte sist uke;
om markedet tror på narrativet de forfekter eller ei, ikke hva de faktisk sier.

Elefanten i rommet for oksene er at de har et anker å støtte seg på, nemlig FED. Dette kan snu, og snu fort - på samme måte som man så med Bitcoin og Elon Musk. En markedsaktør bør ALDRI få så mye makt at de på egenhånd kan bevege markedet. Over tid er ikke dette bærekraftig.

3 Likes

Inflasjon er kryptonitt for QE Infinity

2 Likes

– Vi ser at etterspørselen etter byggevarer nå er større enn tilgangen, og at vareprisene stiger uvanlig mye.

– Prisene på varer som stål, trelast og plastbaserte materialer øker i det internasjonale varemarkedet og påvirker i betydelig grad kostnadene i boligbyggingen, fortsetter nyboligtoppen.

Jeg tenker jo at det har blitt satt i gang sinnsykt mye hobbyprosjekter i 2020/21 i forbindelse med Korona. Dette kommer ikke til å gjenta seg utover i 2022. Bruktbilprisene er også presset opp i været, dette er også et forventet forbigående fenomen, om noe mer langvarig enn det forrige på et par måneder.

Når forsyningskjedene “retter seg ut” etter koronakrøllet, så vil nok både tømmer og bruktbilpriser falle og dra inflasjonen nedover.

Ref: https://www.autoexpress.co.uk/news/355110/used-car-prices-skyrocket-all-time-high dette gjelder for UK, men er tilsvarende i USA.

Tømmer har alt begynt å korrigere - toppen ser ut til å være inne (merk: monthly chart!)

Du vil kanskje også dra nytte av denne informasjonen @Christian :slight_smile:

image

Tømmer / Gull chartet:

3 Likes

5 Likes

3 Likes
2 Likes

Mulig det endelig nærmer seg toppen for nå? :see_no_evil: :roller_coaster:

1 Like

Jeg avventer retning og forventer egentlig klart signal senest mandag. Mulig falskt signal torsdag fredag pga fed og quad witching. Må se an volum her tenker jeg.

4 Likes

Venter i spenning på sentralbankens uttalelse

Onsdag vil den amerikanske sentralbankens pengepolitiske komite komme med en ny renteavgjørelse. Få tror den amerikanske renten vil gå opp, men investorer kommer til å følge med på hva annet sentralbanksjefen kommer med.

– Jeg tror det vil bli veldig interessant. Det er åpenbart en splittelse i komiteen om hvor sterk økonomien er, og om det er på tide å endre politikken, sier Rick Rieder, sjef for investeringer i Blackrock, til CNBC.

Stridsspørsmålet blant sentralbankens beslutningstagere vil være om kvantitative lettelser, kjøp av obligasjoner for å presse prisen opp slik at rentene går ned, skal fortsette på dagens nivå eller trappes ned. Få tror selve sentralbankrenten vil økes før sentralbanken har sluttet med kvantitative lettelser.

– Vi tror ikke det vil komme hint om nedtrapping før i august eller september, etterfulgt av en formell avgjørelse i desember, skriver Goldman Sachs i et notat, ifølge CNBC.

2 Likes

Etter min mening kan det fremdeles gå begge veier, men vi har nå 2 weekly candles i en meget thight range i futures chartet. Divergens i MACD, RSI og stochastics. Tror på en kortsiktig dupp basert på moment, men ville ikke gått full-on bear på S&P før brudd på 4015. Her har vi tidligere dobbelbunn + stigende trendlinje som kommer opp for å møte. Det er ca. 5% ned dit, som har vært normalen for korreksjoner i denne opptrenden. Skulle vi bryte under 4k derimot, blir det med ett mer interessant.

1 Like

Jeg tror ikke folk tar inn over seg overhodet det havet av likviditet som skvalper rundt overalt nå sammenlignet med mars i fjor, og hvor lite penger er verd.

Folk ser for mye på DXY, uten å tenke på at DXY i stor grad bare er dollar sammenlignet med Euro, som er like utvannet,

Her er candlesticks for US500 / Gull, med oransje inntegnet US500. Da ser den ikke akkurat superopphetet ut

2 Likes

Jeg tenker argumentet ditt kan brukes like mye motsatt vei; nettopp pga. det er så mye (for mye?) likviditet i systemet, så bør / kan / må FED skru igjen pengekranen om ikke altfor lenge…

Når vil de gjøre det? I don’t know… 2023 virker å være konsensus ifht. renteøkning, men det virker samtidig for meg som altfor lenge til. Kanskje får vi noen hint i dag. Det er vel det «alle» venter på?

Det var nettopp ny rekord i reverse-repo fasiliteten. Enda et tegn på at systemet er overfylt.

image

Demand for Fed’s reverse repo facility surged to an all-time high, hinting at excessive liquidity conditions that support the case for tapering.

2 Likes

Inflasjonstrykket fortsetter å havne høyere enn hva konsensus tror. Gårsdagens tall fra USA om
producer price index (PPI) viste en månedlig økning på 0,8 prosent, mot ventet 0,5. Dette gir en årlig vekst på 6,6 prosent.

PPI-core havnet på 0,7, mens det var ventet 0,5. Dette var i hvert fall den andre måneden på rad med høyere vekst enn ventet. Her er den årlige veksten 5,3 prosent.

Briefing.com slår fast: * The key takeaway from the report is that it showed a continuation of broad-based price pressures at the producer level, which will fuel continued concerns about overall inflation.

3 Likes