Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Få tror vel at det stopper på 2,5%

Hvor tror du det stopper da, og når?

For min egen del begynner det å suge for familieøkonomien dersom renten hadde vært på >8%ish i dag

Nei, uten gearing

1 Like

Aner ikke jeg, men ikke usannsynlig med 4, 5 eller 6%. Da vil jeg og mange andre prioritere om pengeflyten om ikke aksjer er blitt mye billigere.

1 Like
2 Likes

Tror ikke man skal “skrinlegge” pandemien for over heller (dessverre):

Kildene som gjentar seg kommer fra the usual suspects, noen Twitter-kontoer fra USA som får ufjortent mye oppmerksom kanskje? De har vel ikke truffet over hodet de siste to årene, men de slår alltids markedet til tross for påstandene sine, merkelige greier det det🧐

Jo, markedet anser dette som alt annet enn sannsynlig.

Du må ut med nærmere 3% for ti års binding på boliglånet, så om det er snittet på 10 år så kan det fint svinge til både 4 og 5.

1 Like

Ved 8% boliglångsrente vil for meningmann si at det er ~ 0 penger igjen til annet enn bolig og mat.

2 Likes

8% boligrente - jeg kan ikke helt se det skje….

1 Like

Litt utdatert det Lumber-chartet asså.

image

2 Likes

Rentemarkedet ser ikke ut til å frykte varig inflasjon…
Rentenivået ligger i en lang NEDtrend pga tidenes gjeldsboble, aldrende Ilandsbefolknkning mm
Lønnsveksten vil ikke ha nubbesjans til å henge på en vedvarende inflasjon.
Hvis ikke lønnsveksten henger med, og man ikke får mer lån (dop)…hva skal drive global vekst…?
Kanskje de rike må tvinges til å gi bort penger til de «fattige»?
Enter; G7 global selskapsskatt…
Bare noen tanker fra en enkel sjel…

2 Likes

And it’s warning again.

2 Likes

(Global) vekst drives av stadig økende tilgang på høykvalitets hydrokarboner og andre råvarer med høy EROEI, ikke pengetrykking. Wall Street og finansmiljøet et al glemmer nok det til tider.

“Investors rush to stash cash with Fed after interest rate tweak”

www.ft.com/content/f0ec2136-5c68-489f-a851-83b12f3480b4

Haha… :joy:

image

– I sum er vi ganske trygge på at husholdningene tåler dette. Når husholdninger skal ta lån bør de være forberedt på at renten kommer opp, sier han.

Ifølge sentralbankens tall utgjorde nordmenns samlede gjeld 232 prosent av disponibel inntekt i mars, et rekordhøyt nivå. Utviklingen har likevel flatet ut de siste årene.

I den nye prognosen blir styringsrenten satt opp i september. Det kan bli den første av i alt fire rentehevinger det neste året.

2 Likes

Da har vi nådd mitt første target. Spørsmålet er om dette holder. Ryker 20 dagers EMA så tenker jeg vi skal ned og teste 50-dagers og den stigende trendlinjen fra korona bunnen :slight_smile:

Liker at dollaren sliter.

Men det er jo bra for aksjer og PM da.