Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Når det ble siktet til markedet tar heisen ned så visste jeg ikke at det var barneløype-heisen på Geilo det var snakk om

1 Like

Bare PM-markedet.

Tålmodighet folkens :wink:

v = u + at

Danske Bank varsler fem renteøkninger på halvannet år

Sjeføkonom Frank Jullum tror det kommer fire renteøkninger på rappen og en til rett før jul neste år. – Naturlig å tenke at man får tilsvarende oppgang i boliglånsrenten, sier han.

1 Like

Må innrømme denne kranglingen om bull og bears begynner å bli slitsom,
og så synes jeg Sven Henrich oppsummerer bear-caset og de tilhørende bekymringene
på en fin måte:

1 Like

Det nærmer seg en tid da flere må konsentrere seg om nedbetaling av gjeld, kontra å spekulere på børs for de med stram økonomi:

1 Like

Og plutselig kan man bruke penger på reiser og opplevelser igjen

Hvordan stiller du deg nå? 50/50?

1 Like

Mnja… daily tok i mot på et interessant nivå her på hovedindeksen. Ligger fremdeles over 20 dagers glidende snitt. Mitt target for bevegelsen på kort sikt for en bounce er enda litt lavere (rød linje). Trenger mer data (candles) for å konkludere om bevegelsen stopper her eller ikke.

Hourly: det forsøkes å danne en higher low.

Så du er inne med en kortsiktig trade, eller følger med fra sidelinjen og går inn ved brudd ned?

Nei, jeg er inne i bear. Økte i forkant av FED møtet pga. slik moment så ut på indeksene. Måten jeg tenker på er at ting forplanter seg fra lavere til høyere timeframes. Økte på denne lower low candlen og vi er et stykke fra SL nå for denne traden (stiplet linje). Justerer den etterhvert.

Derfor jeg er spent på morgendagen, om vi får trendendring tilbake på hourly. :slight_smile:

Weekly chartet begynner å bli bearish men vil gjerne se follow-through neste uke.
Vi har en engulfing candle på weekly men vi ser også dippen blir kjøpt for øyeblikket.
Følger med på 20 ukers snitt, det ser ut til å korrespondere bra med samme støtten på daily chartet.

(!) - Merk EMA, ikke SMA.

Så må vi også se om / når / hvor RSI snur…

3 Likes

Alle tallene som kom i dag var dårligere enn forventet. Med andre ord Bull.

Tydelig at han mener FED har mistet kontrollen, og skaper en mega boble i markedet.

1 Like

Hinsides parabolic Nasse skulle være, dette kan bli interessant.

1 Like

Final call for all passengers!

1 Like

Knekker det mange personlige økonomier om renten på boliglånet går fra 1.5% til 2.5%? På 3 millioner tilsvarer det 2000 netto i måneden etter fradrag.

Virker nesten som en meme å se disse forbrukerøkonomene spå antall renteøkninger.

2 Likes

Tror du det stopper på 2,5%?

Jeg har ikke noe problem med å betjene lån, men for hver prosent opp vil det friste å sende mer penger til boliglån enn aksjer (spesielt om aksjer fortsatt er såpass dyrt som i dag), i tillegg til tusenlappene som går til rente som ellers kunne gått til aksjer.

2 Likes

Er det giring i det papiret @holmes? Så nettopp en syklusanalyse som også sier Vixen har bunnet.