Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Riktig, dette gjelder for de som ønsker å time / trade innganger og utganger. Dette er en sport de fleste taper i.

Er man inne gjennom hele syklusen så slipper man dette fokuset og risikoen ved å handle på ugunstige tidspunkter. De fleste er i markedet fordi verdiskapningen over tid er bedre enn i bank. For de som skal bli styrtrike på 6 mnd er den stadige timingen og jaget etter å forutse de neste ukene og månedene driverne.

Men ja, det er sunt med korreksjoner, men som regel kommer de av det ukjente, ikke det kjente. Ergo kan det smelle i morgen, det er noe man bestandig må akseptere.

Ikke bare proffene som har handlet:

“Retail investors have made a lot of money on many things including equities over the past year. At some point, given how high their equity allocation is, the risk is they decide to get out and take profits,” said Mr. Panigirtzoglou, a managing director at JPMorgan. “That is effectively what happened before in 2000.”

Den kommer først og fremst fordi det bare ikke går å produsere nok når alle forsyningslinjene er fucked. Den største havnen i kina stengt i tre uker er bare et symptom på at ting er ute å kjøre.

Inflasjonen vil nok gå ned til høsten - hvis Covid-19 da er slått hardt nok tilbake til at man ignorerer smittetall.

2 Likes

Er vel enda høyere nå

Ikke et spørsmål OM det smeller, men NÅR det smeller

3 Likes

Fra DN nå:

– Goldman Sachs anslo i dag at bnp-veksten vil falle til 2,5 prosent neste år. Det er i grenseland for hva økonomien kan bære uten at renten igjen presses ned, sier Andreassen.

– Selv om noen ble overrasket over at rentehevingen fremskyndes et år, er det store bildet at veksttoppen er bak oss og kommer raskt ned igjen de neste par årene til nivåer som var ventet før covid.

For meg ser det ut som det ut som at hovedindeksene på de globale børsene vil holde seg godt.

– Det som kan falle når vi går mot normalisering av økonomien er råvarer, samt pussige investeringer som bitcoin og meme-aksjer som Gamestop. Kanskje folk kommer til sans og samling igjen og slutter å kjøpe aksjer som ren gambling, basert på en chat eller en Tiktok-video. Det siste skal vi kanskje være glade for, sier Andreassen

1 Like


Hvordan tolker du dagens valutautvikling?
image

Det er et åpenbart risk-off signal? Gjør du noen forandringer i porteføljen pga det?

2 Likes
2 Likes

1 Like

Mange som trodde på inflasjonshypen virker det som.

Nope, jeg timer ikke, er ikke redd for å bli med 5 - 10 % ned når vi er opp 70 % siste 12mnd.

Dette kan fint gå 30 % til, og jeg ønsker ikke mer cash på konto.

Ikke noe krisetegn dette:

1 Like

Hvor mange av de nye retail investorene som har kommet på børs det siste 1.5 året tror du er langsiktige? Klart det finnes noen av dem som er i gode, “trygge” verdiaksjer, men min antakelse er at for hver av dem, finnes det 4-5 andre som er i Krypto, AMC, GME eller en eller annen grønn aksje på Euronext Growth.

Når man da legger til giring og narrativ om at markedet bare kan gå opp, ja, da skaper man i mine øyne en falsk trygghet. Risiko er noe man må vurdere fremfor avkastning, for har man analysert risikoen, så skal avkastningen komme dersom den øvrige analysen er riktig.

Problemet er at jeg tror folk undervurderer risikoen. Ingenting vokser inn i himmelen, og det tekniske bildet tilsa at vi kom til å få en korreksjon nå. Vi får se hvor dyp den blir :wink:

2 Likes

Betalingsartikkel, men overskriften antyder hva som er budskapet.

Prøver meg igjen her

Budskapet var det jeg postet i går kveld, se litt lengre opp :fu:
– Goldman Sachs anslo i dag at bnp-veksten vil falle til 2,5 prosent neste år. Det er i grenseland for hva økonomien kan bære uten at renten igjen presses ned, sier Andreassen.

– Selv om noen ble overrasket over at rentehevingen fremskyndes et år, er det store bildet at veksttoppen er bak oss og kommer raskt ned igjen de neste par årene til nivåer som var ventet før covid.

For meg ser det ut som det ut som at hovedindeksene på de globale børsene vil holde seg godt.

– Det som kan falle når vi går mot normalisering av økonomien er råvarer, samt pussige investeringer som bitcoin og meme-aksjer som Gamestop. Kanskje folk kommer til sans og samling igjen og slutter å kjøpe aksjer som ren gambling, basert på en chat eller en Tiktok-video. Det siste skal vi kanskje være glade for, sier Andreassen

2 Likes

Oppdatert

Ingen brudd enda, vi får se hva som skjer når vi kommer opp mot 21-22.

1 Like
1 Like

Avgjørelsen er tatt etter råd fra Norges Bank. Sentralbanken holdt torsdag renten uendret på null prosent, men varslet renteheving i september.

Samtidig har boligprisene økt mye de siste årene, og det gjør at mange husholdninger har en høyere gjeldsbelastning enn tidligere.

Når det nå er utsikter til at rentene kan øke, kan det også bidra til økte renteutgifter for husholdningene.

Skulle rentene øke mye over tid, kan det i verste fall medføre finansielle ubalanser, som at folk bruker mer penger på å betjene lånene sine og mindre på forbruk, slik at bedrifter får problemer.

1 Like

Røde futter i US:

DJIA F 33,772 -133 -0.39%
S&P F 4,194.25 -18.75 -0.45%
NASDAQ F 13,882.50 -90.25 -0.65%

2 Likes

1 Like