Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Nå er vel denne tråden ment for mer kortsiktig spekulasjon, men Peter Schiff, permabjørn som han er, argumenterer ganske godt fra et makroståsted her. Mye mindre ranting og mer presis enn vanlig også:

1-2 år

Sett litt mer på chart for SPX og begynner å helle til at ca 4 050 bør være bounce for ett fortsatt bullmarked gjennom sommeren, og vesentlig under dette på SPX er mye mer bearish.

5 Likes

Michael Burry, who is best known for shorting the 2007 mortgage bond market, warned retail investors of losses worth “the size of countries” if prices of cryptocurrencies and meme stocks decline.

In a series of tweets on June 17, which have since been deleted, Burry cautioned traders about the “mother of all crashes”, Bloomberg reported.

Burry does have a habit of deleting his tweets, the report said.

Burry was the first investor to foresee and profit from the subprime mortgage crisis that occurred between 2007 and 2010. His life is chronicled in the critically-acclaimed book and movie “The Big Short”.
“All hype/speculation is doing is drawing in retail before the mother of all crashes,” said the head of Scion Asset Management.

“When crypto falls from trillions, or meme stocks fall from tens of billions, #MainStreet losses will approach the size of countries. History ain’t changed,” he tweeted.

It is worth noting that Burry had taken a bullish stance on video-game retailer GameStop in 2019, a stock that saw a sharp rally driven by retail investors in January 2021. However, exchange filing showed that he sold his entire stake in December 2020 quarter, just ahead of the Reddit-fuelled rally which sent the stock soaring over 3000 percent.

RELATED STORIES
Billionaire Mark Cuban hit by Iron Titanium coin crash
Rapper Raftaar is the first Indian artiste to accept cryptocurrency as performance fees
In May, Burry’s Scion Asset Management reported a short position against Tesla worth more than half a billion. According to Burry, Telsa’s reliance on regulatory credits to generate profits is a red flag.

He is not the only one to warn about a crash in financial markets.

Robert Kiyosaki, the author of “Rich Dad Poor Dad”, is also of the view that a crash will follow the “biggest bubble in world history”.
“Biggest bubble in world history getting bigger. Biggest crash in world history coming. Buying more gold and silver. Waiting for Bitcoin to drop to $24 k. Crashes best time to get rich. Take care,” he tweeted on June 19.

1 Like

Når Burry sier vi står overfor “the mother of all crashes”, er det kanskje ikke rett tid å leke Aragorn.

Fin artikkel hvor de intervjuer flere nye retail-investorer. Et lite utdrag, men anbefaler å lese hele saken:

“Part of the problem was that Noor is not a natural investor. “I have no patience, and that’s a disaster,” she says. The bigger issue was that she had no idea what she was doing. Although she could use financial jargon fluently, she didn’t really understand what it meant: she watched The Big Short but couldn’t explain what shorting was. She bought stock depending on internet hype, or how she was feeling on the day”.

2 Likes

Det skal bli intressant å se hva som skjer med crypto når markedene en dag begynner å bli smått ustabile. Skulle ikke foundre meg stor om det kommer flere nøkkelpersoner fra G7/20 land som legger skylden på crypto og vips er det store innstramninger på plass.

2 Likes

Det er det verste med bullrunet i 2020, og før også - nye retail investorer som hoppet på hype får confirmation bias, dvs. de TROR de er dyktige investorer. Programmeres dette inn tidlig, så er de rene pengemaskiner for proffene. Har hørt så mange bekjente leke smarte om alt fra Tesla til div. grønne aksjer, og håper inderlig det går bra med lommeboka deres nå. Vet helt ærlig ikke hvordan folk skal en gang lære…

3 Likes

Dersom dette (mulige fremtidsscenario) hadde skjedd med meg (først opp opp opp, deretter ned i solid minus), så tror jeg at jeg aldri hadde nærmet meg børs igjen. Dersom dette blir tilfellet for en del mennesker, håper jeg at de klarer å skille mellom «hodeløs gambling» og en forsiktig/langsiktig sparestrategi for fremtiden. For min del har jeg nok bare hatt flaks: Begynte med aksjer for noen år siden, og en økt interesse førte til økt kunnskap (dog fortsatt på novise-nivå). Lett å føle seg smart når ting stiger, men føler meg «dummere» nå enn noen gang. Jeg er rimelig nysgjerrig på hvilke nivåer børsene ligger på om et år!

3 Likes
3 Likes

Klarer dere å se bort i fra clickbait tittel og gebrokken engelsk så er det litt snacks her.

image

And we have startet…

1 Like

Skulle akkurat til å poste

Ja bitcoin og var vel ned 5% og. Så nå kan det bli kjedelig med aksjer en stund frem over,… eller bra om er på den andre siden

1 Like

Nikkei har vært i nedadgående trend siden februar. Dax futures er ned 0.8%, tror ose starter der og da casher jeg inn shorten :slight_smile: Hatt mange fall på 4-5% på tur opp, så venter på et skikkelig brudd, evt kjøper for xte gang på motstand

2 Likes

Godt å se deg poste her @Bullishproof, fine konkrete kommentarer til hvor du tror markedet går og hva planen din er.

Jeg tror markedet skal ned denne uka (hvis ikke det kom tydelig fram), holde eller kjøpe mer bear.

Ser ut som det er endel som mener vi skal ned i dag, men at det så snur og vil kjøpe på den oppturen.

Personlig har jeg bare tenkt å sitte så lenge det ikke krakker. Har noe cash på sidelinjen.

Siden alle skal spå retning i dag; tenker første syretest blir 50 dagers SMA på OSEBX.
Den har fungert som støtte før, og spesielt under korreksjonen i januar når vi falt rundt 6.5%.
Den ligger dessuten rett under et viktig støttenivå (tidligere motstand).

Ryker både 50 dagers og støtten i dag så blir det hakket mer bearish :wink:

06:52:19

Jonas Christensen

Moody’s Analytics’ sjeføkonom spår korreksjon…

… med en treg gjenopphenting.

Moody’s Analytics’ sjeføkonom Mark Zandi venter at børsene vil falle mellom ti og 20 prosent som følge av at den amerikanske sentralbanken kan gå raskere frem med rentehevinger og bremsing av tilbakekjøp. Det man på finansspråk kaller å være mer «haukete».

Og ulikt andre korreksjoner man har hatt de siste årene vil ikke markedene umiddelbart sprette tilbake, ifølge Zandi. Han tror det vil kunne gå et år før man er tilbake på nivåene før en korreksjon og peker på at markedet er stivt priset.

Det skriver CNBC.

– Motvinden bygger seg opp for aksjemarkedet. Federal Reserve må skifte gir nå fordi økonomien er så sterk, sier han til den amerikanske næringslivsavisen.

Federal Reserve (Fed) er navnet på den amerikanske sentralbanken.

Det er særlig en het økonomi og høy inflasjon sjeføkonomen advarer mot.

– Inflasjonen kommer til å bli høyere enn hva den var før pandemien, sier han.

1 Like