Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Hvordan mener du ellers de skulle skaffet pengene de trengte for at den amerikanske staten skulle ha penger? De har sikkert gått en trillion i minus i Q1 også, så da har de trengt 4 trillioner.

The federal government ran a deficit of $3.1 trillion in fiscal year 2020

*Jeg har ikke giddet å oversette mellom norske/amerikanske trillioner, så det er konsekvent brukt amerikanske trillioner her.

Best å legge på noen trillioner her. For hvis det plutselig blir ett problem så er det for sent å prøve å få din “rettferdige” andel.

Begynner å bli rimelig strukket, og overkjøpte børser WW. 14 dagers rsi på SP500 er over 90:

RSI(14) 90.575 Overbought
STOCH(9,6) 78.539 Buy
STOCHRSI(14) 100.000 Overbought
MACD(12,26) 16.140 Buy
ADX(14) 74.430 Overbought
Williams %R -5.480 Overbought
CCI(14) 125.9748 Buy
ATR(14) 7.1015 High Volatility
Highs/Lows(14) 22.4577 Buy
Ultimate Oscillator 75.677 Overbought
1 Like

Kraftig fall for Zew-indeksen: Svekket optimisme blant tyske investorer

18 minutter siden · Joachim Birger Nilsen

Den tyske Zew-indeksen falt fra 79,8 til 63,3 foregående måned, og marker en kraftig svekket optimisme blant tyske investorer.

På forhånd var det ventet en måling på 75,2, ifølge en konsensusprognose fra Trading Economics.

I rapporten skriver Zew at den tyske økonomien «tydelig har overkommet den pandemirelaterte nedgangen», og poengterer videre at indeksen fortsatt er på et svært høyt nivå.

Det fremgår også at markedseksperter forventer at den økonomiske situasjonen vil være «svært positivt de neste seks månedene», ifølge en uttalelse fra Achim Wambach, president i Zew.

Indeksen baserer seg på en rundspørring av inntil 350 tyske institusjonelle investorer og analytikere om fremtidsutsiktene til den tyske økonomien. En indeksverdi over null indikerer optimisme, mens en indeksverdi under null indikerer at flertallet er negative.

Indeksen regnes for å være en ledende indikator for utviklingen i eurosonen fremover.

1 Like

Ja, det blir følgefeil på følgefeil her - det er en karusell som de kanskje ikke kan stoppe - jeg stiller bare spørsmål ved hva rasjonale bak å fortsette er, og hva all denne ekstra likviditeten egentlig har tilført verden og USA (annet enn utilsiktede bobler, større avstand mellom fattig og rik, og et potensielt krakk i finansmarkedene så fort FED enten må opp med renten eller fjerner støttekjøpene).

De vet likegodt som oss at så lenge man fyller på punchbollen og holder folk dritings så er alt bra.
Dette må det lov å være kritisk til. Blir man for full på et utested så er det lov å nekte servering.

Jeg husker jeg diskuterte alternativet med @anon80503862 i valutatråden i fjor. Spørsmålet da var om det ikke ville vært bedre å bare la ting gå sin gang. Vi vet ikke om konsekvensene av det ville vært bedre eller verre (kanskje verre på kort sikt - bearmarked i 2 år, og så bedre på lang sikt?)

Jeg stusser også på at Pre covid (altså februar 2020) var arbeidsledigheten i USA på 3.5% og antallet arbeidsledige ca. 5.7 millioner. Nå, i juni 2021 var tallet 5.9% og 9.5 millioner arbeidsledige.

FED har doblet balanseregnskapet, mens arbeidsledigheten også har doblet seg.

I tillegg har mange amerikanerne nå ikke råd til bolig, leieprisene har skutt til himmels sammen med konsumprisindeksen. Lønningene har begynt smått å øke, men langt på nær nok til at man klarer seg med like mye som før.

Så jeg spør igjen; hva har egentlig FED gjort på kort sikt, som ikke kommer til å forårsake mye større skade på lang sikt?

2 Likes

Ingenting.

Men de har utsatt problemet så man ikke får det samtidig som man har en pandemi gående som dreper hundretusener.

Forøvrig mener jeg at alternativet fort ville vært en langvarig depresjon som kunne vart mye lenger enn 2 år. Men det er jo umulig å vite.

2 Likes

Ehh, tørke dreper mange fler

Jeg husker godt 2008/9, dessverre :upside_down_face:

Den gang var det sjuuukt at Fed trykket ~USD 1 trn og kjøpte møkkalånene til banksektoren. I dag ser økningen i M2 (pengemengden) fra '08 ut som en misforståelse.

4 Likes

Whataboutism FTW! :smiley:

4 Likes

Ser nedgang

Harvey advarer imidlertid om at en markant reversering praktisk talt er uunngåelig. Stigende renter vil sørge for tosifret tilbakegang, og analytikeren mener det kan skje allerede mot slutten av sommeren eller tidlig i høst.

– Tech-selskapene har høy vekstrate, men handles på høye multipler og det er det som vil felle dem, sier Harvey.

Han venter også at det vil ha effekt på det brede markedet, gitt tech-sektorens dominans, men innrømmer at han har troen på navn som er knyttet til den økonomiske innhentingen.

– De har håndtert forventningene til resultatet godt og vært langt mer konservative enn vi trodde. Vi tror denne syklusen vil vare lenger enn mange tror, sier han.

Harveys anbefalinger er innen bank, kjemi og romfartsselskaper.

– Mange av de sykliske selskapene har tosifret oppsidepotensial, sier Harvey, som tror S&P 500 vil avslutte året i 3.850 poeng – 12 prosent lavere enn fredagens sluttnotering.

2 Likes

Ser ut som bjørnene er tilbake på Wall Street :heart_eyes:

1 Like

VIX opp +17% og SPX ligger foreløpig inne med en bearish engulfing på daily. Jeg selger riktignok ikke skinnet enda, klok av skade :sweat_smile:

2 Likes

Olja fikk seg en dropp:

*U.A.E. Aims to Boost Production, Market Share, Amid High Demand–Sources

*U.A.E. Thinks Time Is Now to ‘Maximize’ Oil Reserve Value–Source

*U.A.E. to Use Oil Output Boost to Fund Clean Energy–Sources

*U.A.E. Strategy Represents Shift Among Mideast Petrostates
#OOTT

“Currently, the UAE is producing about 2.7 million barrels a day but has raised its capacity to a point where it could produce as much as 4 million barrels a day.”

Og i tillegg uttalelser fra USA:

*U.S. WANTS TO MAKE SURE PRICE OF GASOLINE STAYS LOW: PSAKI

Kan virke som det er bra olje-demand :slight_smile:

EDIT PUMP IT

14:31:04

TDN Direkt

Emiratene setter mål om å øke oljeproduksjonen

De forente arabiske emirater (UAE) målsetter seg å øke oljeproduksjonen, slik at de kan investere i diversifisering før oljeetterspørsel forsvinner.

Det melder The Wall Street Journal onsdag og viser til kilder.

Avisen skriver at bak uenighetene på innsiden av Opec står et nøkkelmedlem med en ny strategi, nemlig å selge så mye olje som mulig før etterspørselen tørker opp. UAEs strategi som beskrevet for WSJ av kilder med kjennskap til saken representerer dermed et av mest betydelige skiftene i oljepolitikk av en av de større oljestatene i Midtøsten.

– Dette er tiden for å maksimere verdiene av landets hydrokarbonressurser mens de fortsatt har verdi. Målet med investeringen er å generere inntekter for diversifisering av økonomien både for investeringer i ny energi, og minst like viktig i nye inntektskilder, sier en kilde som er blitt innført i UAE sin strategi ifølge WSJ.

1 Like

Med alle endringene i klimaet, skogbranner og varmerekorder tror jeg dette vil gå raskere en vi tror. Nå har folk blitt vandt med mindre reising og hvis vi må reise mindre pgr miljø tror jeg dette kan bli en trend som virkelig går fort. Det er jo ikke ett must at alke skal kunne reise til Asia/USA så ser for neg mer Europa frem over og fly/drivstoff må bli dyrere.

2 Likes