Ja, det blir følgefeil på følgefeil her - det er en karusell som de kanskje ikke kan stoppe - jeg stiller bare spørsmål ved hva rasjonale bak å fortsette er, og hva all denne ekstra likviditeten egentlig har tilført verden og USA (annet enn utilsiktede bobler, større avstand mellom fattig og rik, og et potensielt krakk i finansmarkedene så fort FED enten må opp med renten eller fjerner støttekjøpene).
De vet likegodt som oss at så lenge man fyller på punchbollen og holder folk dritings så er alt bra.
Dette må det lov å være kritisk til. Blir man for full på et utested så er det lov å nekte servering.
Jeg husker jeg diskuterte alternativet med @anon80503862 i valutatråden i fjor. Spørsmålet da var om det ikke ville vært bedre å bare la ting gå sin gang. Vi vet ikke om konsekvensene av det ville vært bedre eller verre (kanskje verre på kort sikt - bearmarked i 2 år, og så bedre på lang sikt?)
Jeg stusser også på at Pre covid (altså februar 2020) var arbeidsledigheten i USA på 3.5% og antallet arbeidsledige ca. 5.7 millioner. Nå, i juni 2021 var tallet 5.9% og 9.5 millioner arbeidsledige.
FED har doblet balanseregnskapet, mens arbeidsledigheten også har doblet seg.
I tillegg har mange amerikanerne nå ikke råd til bolig, leieprisene har skutt til himmels sammen med konsumprisindeksen. Lønningene har begynt smått å øke, men langt på nær nok til at man klarer seg med like mye som før.
Så jeg spør igjen; hva har egentlig FED gjort på kort sikt, som ikke kommer til å forårsake mye større skade på lang sikt?