Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Den månedlige arbeidsmarkedsrapporten fra USAs arbeidsdepartement, kjent som «Nonfarm payrolls», viser en sterkere utvikling enn ventet i juni.

Rapporten, som gjerne omtales som månedens viktigste blant nøkkeltall, viser en sysselsettingsvekst utenfor landbruket på 850.000 personer.

Konsensus på forhånd var en økning på 700.000.

Arbeidsledighetsraten oppgis til 5,9 prosent.

1 Like

Jeg leste for noen dager siden at retails utgjør 15 % av kapitalen i markedet. Blir vanskelig å tilegne de «skylden» for oppgangen i markedet.

Hva baserer du det på?

Households, MFs og ETF, private pensions osv eies av husholdninger.

1 Like

Det riktige tallet var 20 %, ikke 15 %.
Jeg husket feil.

Private pensjoner er fondplasseringer, det er aktive forvaltere som styrer denne kapitalen, ikke enkeltpersoner og direktehandling av enkeltaksjer.

ETF’er brukes også av mange store instutisjoner, og diskresjonære forvaltningsmandater har mye av dette i porteføljene sine.
Disse investeringsbeslutningene ligger da hos forvaltningsselskapene som har konsesjon for å tilby aktiv forvaltning; les proffe forvaltere, de foretas heller ikke av privatpersoner.

Å definere pensjonskapital og hele ETF-markedet som retail mener ikke jeg blir riktig.

Fondene er jo gjerne bundet til å sitte nesten fullinvestert og det er dermed viktigst å se på flyt av penger inn og ut av disse.

Det tallet du referer til er tradingvolumet, ikke eierskap / kapital.

1 Like

Veldig interessant chart… :slight_smile:

5 Likes

Mer volatile aksjemarkeder

For forventningene utgjør 29,8 poeng imidlertid det laveste siden desember i fjor, ned fra 35,3 måneden før.

Ifølge Sentix er ikke dette en urovekkende nedgang med hensyn til den generelle økonomien, men de lavere forventningene kan bidra til økt volatilitet i aksjemarkedene.

Det vises til at lignende faser i 2006 og 2010 utløste markedskorreksjoner på rundt 10 prosent.

1 Like

Takk NoC.

Meget bra chart. Dette sier vel alt. Vær forsiktig. Tror mye vil endre seg neste 0-2 år.
Klimakrisen tror jeg blir største faktor, sammen med pengetrykking (vi har brukt opp alle hjelpe midlene).
Fredag ble siste utleie leilighet solgt.:+1:t2:
Nesten 0 gjeld nå er det bare og vente på mulighetene som kommer. (Kjekk tid og sitte med cash og være åpen for muligheter).
Men tør ikke shorte tror markedet kan gå noen mnd til hvis åpning fortsetter etc.

2 Likes

Hvor mye må boligmarkedet falle før du kjøper bolig igjen?

6 Likes

Er litt lei av og leie ut så håper jeg finner andre investeringer som er bedre. Men litt på vent etter gode muligheter. (Bolig i Stavanger har ikke vært i nærheten av Oslo så traff ikke blink der) men helt ok.

Skjønner. Lykke til!

The Federal Reserve and the commercial banks that depend on the Fed are virtually the only buyers of US government debt.

As long as the Fed is willing (and the market allows it) to buy arbitrarily large amounts of government debt, the price of US government debt is whatever the Fed says it is. It’s like the pump part of a pump-and-dump scheme in the stock market, except without the benefit of an exit strategy.

Yep, som vi har snakket om her i lang tid. Gjeldsmarkedet (bonds) blir ødelagt.

In other words, we have the highest and broadest-based inflation in twenty years.

There’s nothing transitory about this. On the contrary, inflation will get worse, as the bubble in home prices feeds into consumer inflation.

Meget bra artikkel. Er man bear eller drømmer om å være med i gjengen bør man lese denne syntes jeg :slight_smile:

2 Likes

This Ponzi game can continue until inflation rises to the point where investors flee the Treasury market, yields soar and the economy falls back into recession.

Det går bra å gå på den tynne isen helt til det ikke går bra lenger.

2 Likes

Folk sier “don’t fight the FED”, men jeg mener det er nettopp det man må gjøre. Det er uansvarlig å drive brannslukking med å pisse på brannen. Hva har egentlig disse trillionene av dollars gjort, annet enn å øke avstanden mellom fattig og rik, og skapt bobler i flere assets, i en størrelse vi tidligere ikke har sett?

6 Likes

Latt usa øke gjelden sin slik at de kunne tilby mye mer generøs arbeidsledighetstrygd en vanlig. Osv

1 Like

Fair enough, $1400 i måneden har nok hjulpet en del fattige på kort sikt, men her snakker jeg først og fremst om de 120 milliardene i månedlige støttekjøp. De ikke har tenkt gjennom de langsiktige konsekvensene i det hele tatt, virker det som. Skyt først, still spørsmål etterpå. Det er fint om man bor i ville vesten, men det gjør de ikke. FEDs mandat innebærer også å holde priser stabile.

The Fed’s dual mandate requires it to ensure both stable prices and maximum employment.

De har overhodet ikke holdt prisene stabile, de har blåst dem til himmels. Aksjer, råvarer, krypto, pokemonkort - alt! Man kunne fint ha støttet fattige med stimulus checks, og bedrifter med lån, uten å også øke balanseregnskapet til 8 trillioner men jeg.

Denne har doblet seg på 1 år, og fortsetter oppover. Er det fremdeles nødvendig mener du?

3 Likes

En ting er helt sikkert, ingen politikere har lyst til å være den som blir stående uten en stol når musikken stopper.

Så dette toget kommer man til å kjøre helt til det ikke er flere skinner igjen.

2 Likes

tenor

5 Likes