Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Et lite vindpust så faller korthuset sammen

1 Like

Nytter ikke å se på en asset og si inflasjonen er forbigående. Hva med stål?

…også interessant med dollaren nå :thinking:

5 Likes

Nå er det ikke jeg som har dratt frem tømmerprisene i det siste som en referanse på what’s next to come :laughing::wink:

Jeg rett og slett bare lurte på om en dropp i prisene på 40 % var et godt tegn for longs i aksjemarkedet?

Nei ikke så kortsiktige svingninger

image

1 Like

At priser på råvarer går opp så mye er ikke bra. Det fører til utsettelser av prosjekter osv. Det er bra hvis tilbudet har økt uten at etterspørselen har falt for mye.

2 Likes

Dropp i tømmer vil vel hjelpe eiendomsmarkedet mer enn aksjemarkedet?
Det er uansett for snevert å bruke en asset som en indikator på hva som vil skje med aksjer.

Her sier en produsent av frokostblanding at inflasjonen vil havne på 7% ila. året…

Nei, du er ikke den som har brukt tømmer som eksempel på inflasjon, men når det er dratt frem her tidligere er det i sammenheng med en rekke andre assets og indikatorer. Selv med all kunnskap om bobleprising av ulike aktiva så stiger aksjemarkedene. Men kan det tenkes at det kun er FED og bankene som er igjen som kjøpere her? Både volum og antall aksjer som bidrar til stigningen tilsier at interessen er sterkt avtakende. Det er ikke et salgssignal i seg selv, men man må da ta det med i beregningsgrunnlaget mener jeg.

Alt som går parabolic vil korrigere før eller senere, det bestemmes normalt av supply/demand som @Christian er inne på.

Hadde bare boblene fått den dominoeffekten bjørnene håpte på… men det har ikke materialisert seg enda :disappointed_relieved:

Krypto har kræsjet ganske hardt, samme har SPACs og enkelte meme-aksjer. Man må da stille spørsmålet om aksjemarkedet er next? Tenker du det er realistisk at dette fortsetter på samme måte i H2 som i H1? :thinking:

2 Likes

Nei, det skal ikke være realistisk å forvente at markedene stiger 25 - 30 % i løpet av et år.

Vi har allerede fått en avkastning med premie godt over normalen.
5 - 6 % over risikofri rente er et normalt estimat på hva proffe investorer er fornøyd med i aksjemarkedet.

Men vi er ikke i normalen nå, og kommer kanskje heller ikke dit før mot slutten 2022.

Jeg ser at Nordea går ut og anbefaler å sikre huslånet med en tiåring grunnet det faktum at Nibor skal stige en god del fremover. Det skal normalt kjøle ned markedene, men kanskje blir det bare et isolert OSE-fenomen da det er lite tegn til renteoppgang i Europa. Ei heller i USA de neste 12 mnd.

Det frister heller ikke med bonds, hvem vil eie kuponger fremfor hvis de lange, risikofri rentene stiger. Da får man durasjonen midt i fleisen, spesielt hvis lånene har løpetid på 5 år eller mer. Da blir det aksjer, råvarer eller andre assets som går.

Så jeg blir overhodet ikke overrasket om vi ender opp året med 20 - 25 % oppgang i USA, for hver dipp kjøpes opp etter to - tre dager.

Det som kan knekke dette i tillegg til den sorte svanen er hvis earnings i Q2 viser seg å ligge 15 - 20 % for høyt. Man må ikke glemme at de fleste selskapene har vært i storform, spesielt når man ser på YoY-veksten.

Jeg fremstår kanskje som en evig hausser, men min optimisme skyldes kombinasjonen av voldsomme stimulipakker, rentenivåer som gir tap av kjøpekraft for formuende og ikke minst at det er så enormt mye kapital der ute som skal forvaltes. Se på alle transaksjonene som har skjedd innen PE, ofte kjøp fra familieeide bedrifter hvor kapitalen i 90 % av tilfellene pløyes rett inn i markedet.

Den private velstanden er enorm om dagen, og en ny Porsche koster «bare» 1,5 - 2,5 mill. Da er det i de fleste tilfeller mange titalls millioner igjen når grundere har solgt sine selskaper og eiendomsbesitteren sine næringsbygg og eiendomsprosjekter. Alt går i markedet, og det ser ikke ut til å stoppe med det første.

2 Likes

Utbyggere er i aksjemarkedet. Det er sinnsykt mye følgeeffekter av å bygge et hus. Hadde det stoppet helt opp hadde vi fått resesjon.

1 Like

Og helt typisk for markedene om dagen; det ender igjen på intradags høy i statene og derav ny ATH! :muscle:

Jeg setter pris på de lengre innleggene dine som fremstår som mer reflekterte og rasjonelle, enn de korte “ny ATH igjen!” (Det virker da som du også får en viss tilfredsstillelse av å temme bjørnene, men det gjør du kanskje også? :wink:)

Jeg er på ingen måte uenig i argumentene du kommer med, markedet kan gå mye høyere så lenge illusjonen opprettholdes. Man må være rimelig blind for å hevde noe annet.

Det skumle her er likevel, som ble nevnt tidligere, at markedene rundt omkring er så sårbare nå for uforutsette hendelser. Jeg tror ikke de hadde trengt å være det om vi ikke hadde hatt sentralbanker som ikke tenker på langsiktige konsekvenser :neutral_face:

Kan man ikke argumentere for at de er mindre sårbare, for det eneste som betyr noe er sentralbankene ?

1 Like

Jeg tror det kan være lurt å la noen kakesmuler ligge igjen

1 Like

Selvsagt, det er jo det alle tror på, jeg tenker det kan komme hendelser som ikke engang de kan gjøre noe med. Hva det skal være aner jeg ikke, det har dog skjedd før i historien, spørsmålet er om det vil skje igjen :roll_eyes:

1 Like

Skatteøkninger, politisk krise rundt budsjett, krig, vaksiner fungerer ikke på virusvariant, osv.

Det kommer jo alltid noe, spørsmålet er om man tror det kommer neste måned eller ikke :slight_smile:

3 Likes

image

3 Likes

No shit liksom.

Det kan du si; jeg tenker det styrker teorien jeg hintet til i går; kanskje det bare er FED og retail som er delaktig i denne leggen opp, fremfor større aktører. Både volum og antall aksjer som stiger signaliserer dette; men det er selvfølgelig bare min tolkning :slight_smile:

1 Like

De dataene du viser til der sier ingenting om retail eller ikke. De viser bare at økt pengemengde korrelerer med økningen i indeks.¨

Min konklusjon er at så lenge FED dumper penger inn i markedet, skal det mye til at børsene krakker.

Jeg siktet ikke til disse dataene, men twitter innleggene fra @holmes i går. Hvis man ser de dataene i tillegg til det jeg postet, så formulerte jeg hypotesen i innlegget over. Jeg er klar over at heller ikke dataene i innleggene fra Twitter sier noe om retail - det er som nevnt bare en hypotese ifht. hvordan tidligere markedstopper har utartet seg (de store selger inn i styrke, mens retail kjøper).

Sentimentet er helt klart enda bullish: