Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Av og til klarer dere bjørner å lure meg med på tullpratet deres.

Kjøpte litt OBX Bear tidligere i dag og det går selvfølgelig dårlig :triumph:.

Selvfølgelig går det dårlig hvis man lar seg «lure» av mye av pratet på tråden.
Det letes med lupe etter folk på Twitter som uttaler seg negativt om markedet, det kjøpes visstnok bearer annen hver uke over en lav sko, men ingen taper på sine bjørner, til tross for at indeksene er opp 15 - 20 % i år….

Det viser seg egentlig at de bare gir uttrykk for å være bear, men så er de egentlig overvektet long…

Jeg skjønner ikke helt argumentene og posisjonene til en del her inne. Det heises flagg når indeksene er ned 0.3 % i statene, men longe er de alle sammen?

Er det noen ekte bjørner her?
Noen som våger seg utpå og står for standpunktene og synene det deles fra Twitter med mer?

(Skjønner at det tar seg dårlig ut å bomme så lenge på markedssynet, men markedet må også ha selgere, hvis ikke hadde det ikke fungert.)

4 Likes

Jeg har mye cash og en større bear posisjon nå hvis det var spørsmålet - permabjørn er det forhåpentligvis få av her, men har posisjonert meg for et bearmarked som er på trappene. Og ja jeg har samtidig tjent bra på aksjer både i fjor og i år, dette er langsiktige posisjoner, men en del realisert i forbindelse med oppkjøp. Har også en del PM som forsikring mot inflasjon/pengepolitikk. Bear og cash vil gjøre det bra om sentralbankene strammer inn ellers vil PM stå for avkastningen.

3 Likes

Producer Price Index - PPI - steg enda mer enn gårsdagens inflasjonstall fra USA:

Den årlige økningen er nå på hele 7,3 prosent for totalen på PPI. Mens kjerne-PPI er på 5,6 .

PPI for final demand steg 1,0 prosent siste måned, mens det var ventet bare 0,6 prosent. De viktigere kjernetallene uten mat og energi steg også 1,0, mens det var ventet 0,5 prosent.

2 Likes

I kveld skal FED-sjefen Jerome Powell innlede for finanskomiteen i Representantenes Hus. Også etter de siste inflasjonstallene er det ventet at han vil gjenta at det hele vil glid over i løpet av måneder:

“Inflation has increased notably and will likely remain elevated in coming months before moderating,” Powell said, in testimony prepared for delivery to the House Financial Services panel.

1 Like

18:34:34

Christopher Magnus

Sjef for verdens største kapitalforvalter: - Inflasjonen er ikke forbigående

Larry Fink, sjef for den amerikanske investeringsgiganten BlackRock, sier han ikke tror inflasjonen er forbigående og at den amerikanske sentralbanken (FED) er nødt til å reagere på de økende inflasjonstallene, ifølge Yahoo Finance.

Rask prisvekst har fått investorer til å lure på om inflasjonen vil toppe seg så snart økonomien henter seg inn igjen etter koronaviruspandemien, eller om høyere inflasjon er kommet for å bli.

“Jeg etterlyser ikke inflasjon på nivå med 1970-tallet, men jeg tror vi kommer til å ha over 2,0 prosent inflasjon, sannsynligvis nærmere 3,5 til 4,0 prosent. Betyr det at Fed må endre politikk? Jeg tror det,” sa Fink i et intervju med Reuters.

Fed ønsker å holde inflasjonen på 2,0 prosent i snitt over tid, og Fed-sjefen Jerome Powell uttalte tidligere på dagen at han forventer at inflasjonen holder seg høy de kommende månedene før den roer seg.

4 Likes

Enig med inflasjonsmålet, usikker på om FED kan endre politikk på kort sikt. Det blir spennende å se.

1 Like
2 Likes
2 Likes

FED vil avvente lenge, så utsette litt til før de kommer med noen uskyldige kvartinger. Men blir inflasjon et problem over mer enn ett eller kanskje to år, da …. Mårud så mårud. Kanskje de må opp i 4 - 6 prosent. Konsekvensene blir da alvorlige med trolig en resesjon som følger. Men livet går videre likevel.

Det blir et mindre press på FED hvis politikerne retter opp det enorme budsjettunderskuddet. Men det tør de ikke fordi de skal gjenvelges. FED står mye friere, både formelt og reelt til å gjøre de nødvendige tiltakene.

2 Likes

Jeg er ikke så opptatt av rentenivået, jeg er opptatt av QE / balansen til FED.

2 Likes

Noen styremedlemmer vil redusere QE allerede på slutten av året, mens Powell vil vente til 2022. Tror ikke Powell får rett.

3 Likes

For at de skal kunne slutte med QE, så må USA få solgt gjelden sin på vanlig vis. Da må underskuddet drastisk ned. Ser ikke helt at det skjer med det første?

1 Like

Hahah, den brukeren der og alle «trekkene» han gjør hele tiden… hvem bryr seg om et ødelagt ur?

De klarte jo dette før pandemien? Da hadde de kommet i gang med «tappingen» og renten lå et prosentpoeng høyere? I 2019?

Oktober til desember 2018. Var da FED skulle stramme inn, og det krasjet ned mot jul, og de angret seg.

2 Likes

Takk.

Men da var det ikke inflasjon. De kunne vurdere og revurdere ganske fritt.

1 Like

Ja, og Trump sin handelskrig hjalp jo ikke.

1 Like

Trekket hans er å sitte i cash utenfor markedet eller bare gjøre små trades, samme en god stund nå