Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Trumps handelskriger og beinharde langvarige press på FED for å få satt ned renta, selv om dette ikke er presidentens jobb å mene noe om.

1 Like

Håpet hans er å bli husket for det second big short, det er min mening. Ikke mange ukene siden han matet shorten sin dag etter dag, så ble det stille en liten stund.

Tenk om han blir husket for å ha spådd en stor nedtur, etter å ha sagt det samme i to år, det hadde vært komisk. Eller han andre du delte en tweet fra.

Du definerer vel deg selv her som håpløst ignorant. Kanskje du skulle lese deg litt opp på mannen før du har sterke meninger om han?

3 Likes

Det har jeg også. Står ved mitt. Med mindre det er noe fryktelig viktig jeg ikke har fått med meg her? Han er ikke den første trader-guruen som lever av imaget og sikkert ikke den siste.

Minervini har sitt på det tørre. Northman figuren er vel permabear?

2 Likes

Minervini er vel risk off ved usikkerhet, så det er vel hold i den strategien. Forbereder vel en bok til snart, med en klisjeaktig forside

Min utheving:

I løpet av dagen steg Apple-aksjen med 2,41 prosent. Så langt i år har aksjen totalt steget med nesten 20 prosent i verdi.

Dagens oppgang kom etter at Bloomberg rapporterte om at Apple vil produsere 20 prosent flere Iphone-telefoner i 2021 enn fjoråret. Ifølge avisen skal Apple ha bedt deres leverandører om å bygge så mange som 90 millioner av deres nyeste modeller i år.

Det drastisk høyere produksjonsvolumet antyder at Apple tror flere vil bytte ut deres eldre mobil for en av de nye modellene. En mulig grunn kan være at de nyere modellene fungerer med 5G.

Jeg tenker det er veldig mye som ikke nødvendigvis er så galt priset. P/E ttm på 32 tenker jeg ikke er så galt. I hvert fall ikke hvis de klarer 20% årlig vekst…

2 Likes

Det er veldig mye som skjer under overflaten her, og hvis man bare ser på sluttkurs eller fargen på indeksene blir man blind for at korreksjonen er nært forestående. Ja, har sagt det før, men de tekniske signalene har gått fra gult til oransje og blinker nå rødt.

Market breadth er på ATL for året mens indeksene lager nye ATHs. Volum er også avtakende og ser man på intradagshandelen er den mildt sagt choppy. Det mates inn på salg ved ethvert forsøk over motstand og til tross for intradags ATHs i S&P 3 dager på rad nå, så stenger den likevel under ATH.

Legg til at av de tre mest omsatte papirene her hjemme, så var Equinor (EQNR) på topp med en omsetning på 459 millioner, XACT OBX Bull (OBXXU) med 362 millioner og XACT OBX (OBXX) med 344 millioner.

Ikke bare kjører man her på når oljeprisen er på årets ATH, men man gjør det med girede indeks papirer i tillegg. Når dette snur så kommer det til å svi: det er det ingen tvil om.

Personlig forstår jeg ikke hvordan man tør å vær Long på disse nivåene når det er så mye som taler for en dipp - men det kommer vel an på hvilken strategi man har og hvor lang horisonten er?

Uansett bør man ikke bli særlig overrasket over en 10-15% korreksjon i første omgang (dette er ikke unormalt, faktisk vil det potensielt være sunt om man ser for seg at dette bullrunnet ikke er ferdig. Man bør med andre ord prøve å ha litt cash og ønske korreksjonen velkommen).

5 Likes

Ikke overraskende - vi får se hvor mye press dette legger på Biden :wink:

People working minimum wage jobs full-time cannot afford a two-bedroom apartment in any state in the country, the National Low Income Housing Coalition’s annual “Out of Reach” report finds. In 93% of U.S. counties, the same workers can’t afford a modest one-bedroom.

The report defines affordability as the hourly wage a full-time worker must earn to spend no more than 30% of their income on rent, in line with what most budgeting experts recommend. This year, workers would need to earn $24.90 per hour for a two-bedroom home and $20.40 per hour for a one-bedroom rental. That’s an increase from $23.96 and $19.56, respectively, from last year.

The average hourly worker currently earns $18.78 per hour, the report finds, more than $6 short of the wage needed to afford a two-bedroom rental.

1 Like

Høres ut som om de trenger noen hundretusener ekstra illegale innvandrere for å presse ned leiekostnadene, og få opp lønnskostnadene. Bra med en snill innvandringspolitikk her, så får man løst problemet hvis man bare venter noen måneder.

Ellers kan man vel kanskje si at … en enkelt person som tjener minimumslønn, er kanskje ikke ment å kunne leie en leilighet med 2 soverom, uten å bruke mer enn 30% av inntekten på leie?

Føles som om dette er en ren propagandaartikkel. Litt som de norske artiklene om “se hvilke bydeler i Oslo en nyutdannet assistent i hjemmetjenesten ikke har råd til å kjøpe leilighet i.”

Den viktigste delen av artikkelen er nederst:

NLIHC is urging the government to ensure that Covid-era emergency rental assistance programs help those with the greatest need. It is also calling for policymakers to create permanent, universal rental assistance for eligible households, to invest in new affordable housing and to implement stronger renter protection laws.

Det kan man jo si; men samme artikkel sier jo at samme gruppe ikke har råd til en 1-roms i 93% av fylkene. Kombinert med økte priser på mat, strøm og drivstoff så tror ikke jeg inflasjonstrykket kan vare i for mange måneder til før noe må gi etter.

1 Like

Forutsatt at de bruker maks 30% av inntektene på leie. Og bor alene, ikke leier sammen med noen.

Enig i det, men jeg tror ikke vinklinger som dette endrer på beslutningsgrunnlaget hos de som har noe å si.

1 Like

Godt poeng, da hadde jeg ikke råd til å bo i det forrige huset jeg kjøpte. Månedlige utgifter var nærmere 40% i starten. Før strøm, vann, forsikring og kommunale avgifter.

Rart å sette en slik grense? Det virker jo ikke som om den har noe med virkligheten å gjøre?

Det er anbefalingen fra myndigheter i USA - eller i hvert fall “offisielle eksperter”, og så er dette en organisasjon som slåss for at fattige skal få det bedre.

En helt grei artikkel på emnet: https://www.earnest.com/blog/rent-and-the-30-percent-rule/

1 Like

Snur ned nå? :crossed_fingers:

1 Like

Hold dere godt fast

3 Likes

Hold fast på aksjene mener du?

Nei i «tømmerstokken»

1 Like

image

“HUIIIIIIIII”

2 Likes