Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Går jo først oppover og bortover :wink:

1 Like
2 Likes

Dow allerede opp 200 poeng from session low.

De amerikanske indeksene er som Lukas Hood i serien Banshee; helten som nekter å dø og hvor ingenting biter :laughing:

Minervini som callet tidenes conviction sell for en måned siden, tapte 8 % på det og skulle være nøytral resten av året, har igjen blitt overbevist om a new mother of sales signals.

Vi får se om han treffer denne gangen da :wink:

2 Likes

Kan vi prøve å holde oss til fakta her, og ikke masse oppspinn som bare blir støy?

Hva er oppspinn?

Tapte 8% på en short og at han skulle være nøytral ut året, er et par eksempler - men synes ikke vi bør bruke mye tid og spalteplass på dette. Blir bare mer støy.

1 Like

Har gjort noen fine trades på noen av de aksjene du følger. Men har ikke lang tid her på Tekinvestor så ikke 100% oversikt.

Kan jeg spørre hvor lenge du har vært bear (+ enkeltpos)? Preket du om krakk før COVID? Virker som en dyktig kar men plutselig ble du veldig negativt til hele markedet (foruten PM), derfor jeg lurer.

@holmes har vært av og på bear/bull lenge. Han er hverken permabear eller bull.

Tipper han fortsatt sitter med en god porsjon aksjer i tillegg til bear indeks, pm og cash. Han er nok bare litt mer vokal bear

1 Like

Må ikke bli permabear nå holmes :sweat_smile:

Hvor lenge må man være bear for å bli permabear? Har vært bear snart en måned - har som christian skriver en aksjeportefølje som jeg er langsiktig i, PM og mye cash.

2 Likes

8 % var en over-statement, men faktum er at hans siste klare salgsanbefaling, basert på at Dow den 21.juni hadde et teknisk overshoot og skulle rett ned igjen, ble helt feil. Dow fortsatt ferden oppover.

Det er ingen bombe at folk sliter med å treffe bear-planken i et marked med så fantastisk momentum oppover, men det er litt rart at denne karen skal frontes som en ekspert på markedets neste bevegelser.

At han gikk til nøytral for noen dager siden ble også delt på tråden her, det er vel ikke misvisende det? At han nå igjen er bear er også fair, men han har sterke likhetstrekk med vår hjemlige Hermanrud. Han vingler mye denne Minervini, det er mitt take på det.

3 Likes

Minervini er jo en superdyktig swingtrader som kun trader teknisk basert på hva han ser i chartet og et par ting til (lenge siden jeg har lest bøkene). Han er vel opp 180% i år ish.

Hermanrud er jo bare en nisse som blander inn makro og alt mulig rart og fortsatt kjøper selskaper basert på p/b :joy:

3 Likes

Minervini er superdyktig til å beskytte nedsiden. Å ekstrapolere det til at han er dyktig til å time store nedganger blir feil. Han timer mange nedganger, og på den måten slipper han unna den ekte.

1 Like

Two leading Senate Democrats on Thursday were sharply critical of Federal Reserve Chairman Jerome Powell’s record as a bank regulator, saying he had been too soft on the nation’s biggest banks.

“Chair Powell, during your tenure, the Fed has rolled back important safeguards, making it easier for the biggest banks to pump up the price of their stock and boost their already enormous power in our economy,” said Sen. Sherrod Brown, a Democrat from Ohio, and chairman of the Senate Banking Committee, at the start of a two-and-a-half hour hearing.

1 Like
2 Likes

Han er i hvert fall ordentlig bull innimellom:

image

Og var ikke verste spådom det i november 2016.

image

image

image

Slutten av september & tidlig oktober 2018 går Minervini bear.

image

image

Fortsatt bear mot slutten av desember 2018. Hvorfor?

image

Indeks i samme periode:

Men viktigere, mannen har faktisk dokumentert suksess som trader ved å delta i - og vinne - mesterskap for tradere. Han har også tjent seg rik på trading, og å selge kurs/seminarer, basert på metodikken sin.

Før Oslo børs ble solgt brukte jeg en metode hvor jeg hentet ned kursen på alle aksjer i oslo børs til excel, og så analyserte jeg dem ved hjelp av forskjellige metoder - og målt mot OSEBX indeks. Blant annet momentum. Minervini’s metode fungerte helt utmerket for å finne aksjer som ikke var på radaren min, og som burde vurderes for trading. Så brukte jeg andre kriterier, som R-Squared, true range, omsetning osv for å se om de var volatile nok for kortsiktige trades. Så min personlige erfaring er at hans metode har, som mange andre metoder, mye for seg når det gjelder å screene aksjer. Det fungerte i hvert fall bra for min del.

(dessverre sluttet dette å fungere når Oslo børs ble solgt, og jeg har ikke orket å lage ett nytt prosjekt for å gjenskape det - da må jeg blant annet finne en datakilde, og sette opp alt igjen, noe som tar lang tid).

Uansett, først og fremst så mener jeg folk misforstår hva mannens metode er. Han har fokus på å trade breakout i enkeltaksjer, og innimellom shorte indeks. Alltid med tight stop loss. Og han har hatt en dokumentert suksess i mange, mange, mange år som trader. Han er ikke gud - men han er verdt å høre på.

Og hvis du ikke vil høre på han? Kanskje det er først og fremst fordi du ikke er en kortsiktig trader med fokus på å trade breakout i momentum-aksjer, og å shorte indeks innimellom? Hvorfor skal man høre på en mann hvis din personlig investeringsfilosofi er helt annerledes enn han? Altså, jeg tror først og fremst dette handler om at hans metode og tidshorisont ikke passer de fleste.

8 Likes

Det Minervini sier er at hans metode (trade breakout i enkeltaksjer) fungerer dårlig for tiden. Vel, jeg tror det er mange som er enige i det. Indeks går opp fordi de største aksjene går opp, men resten av markedet?

OSEMX og OSESX toppet seg 14.-15. juni.

Russell 2000 som er mer interessant for det amerikanske markedet toppet seg 8. juni:

Det vil si at mindre aksjer har falt 7%, mens de største har gått opp 5.6%. Og SPX har klart 3% oppgang siste måned.

Men kanskje vi skal se på dette siden Russell 2000 satte all time high 15. mars?

Russell 2000 er ned 7,8% siden 15. mars i år, mens SPX er opp 9,71% og Nasdaq er opp 22.26%. På 4 måneder. Skal vi satse på at Nasdaq fortsetter dette løpet? Det blir flotte 65%+ per år det. Virker det logisk, fra dagens startsted?

Dette forteller oss en historie - og folk får tolke selv hva den er. Men at forskjellige strategier kan lykkes forskjellig i ett sånt marked bør være åpenbart.

5 Likes

Jeg er helt enig at det er et annet ballgame å gå sektorspesifikt ut med anbefalinger versus å spå den store markedsretningen.

Man trengte ikke å ha holdt på så lenge med aksjer for å skjønne at det var syklisk, konsum og finans som skulle ta over når første vaksinenyheten kom av betydning november 2020.

I det tilfellet jeg stusset over her var callen han gjorde på Dow J, som jo er industri og som mange mener bare så vidt har startet innhentingen i den kommende (og pågående) rotasjonen fra vekst til verdi. Det var et veldig ballsy bet, selv om han utelukkende gikk etter det tekniske, ikke det fundamentale.

Men alle kan ikke være mestre i alt, så kanskje poenget er at Minervini er bedre på mikro enn makronivå? Han kan jo umulig overse momentumet i det brede markedet?

1 Like

Jeg vil ikke si at denne selskapsmiksen er utpreget industrirelatert (sortert etter vekting).

Det er hva posten min sier: momentum divergerer innad i markedet, og han tolker dette som at det er fare på ferde. Har han rett? Vi får se om noen uker eller en måned. Han treffer ikke hver gang, men han treffer ofte nok til at jeg syntes det er verdt å få med seg hva han mener (i motsetning til en del andre, som Northmantrader, som jeg aldri har oppfattet har noen dokumentert suksess som trader).

Skulle Russell 2000 nå få fart på seg oppover, og begynne å ta igjen Nasdaq? Da er jeg ganske sikker på at Minervini snur. Fordi han nok vil tolke det som at folk er bull på markedet generelt, og ikke bare desperate etter å finne ett sted å plassere pengene sine (ergo de største selskapene som er mest likvide).

6 Likes