Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Market breadth og divergensene du beskriver er det “alle” jeg følger på Youtube og Twitter nå ser på og snakker om. Mange mener også Russell er en leading indicator (regner med det er det du beskriver ifht. sist innlegg). I tillegg har man Dow transports som divergerer fra Dow industrials (Dow theory).

Kombinert med alskens andre grafer som sier at ting er overpriset så skjønner jeg ikke hvorfor man på død og liv skal kjøpe i nærheten av det som med stor sannsynlighet blir én topp @theObserver. Om man skal holde eller selge kommer an på strategi og horisont (om det er “den store toppen” gjenstår å se. Akkurat nå er det vanskelig å tro det men sånn er det alltid i en boble. Det er vanskelig, om ikke umulig, å være bear :wink:).

1 Like

Personlig liker jeg at det smeller i Russell 2000, krypto og GME med peers. Det viser at mye risikopervers kapital forsvinner fra disse markedene og allokeres over til verdi og sunn vekst.

Der er i alle fall min kapital og det er grunnen til at jeg er bull på den konservative siden av markedet.

5 Likes

Jeg er, fra fredag forrige uke, i kontanter. Som Minervini, så tror jeg det er økt risiko de neste ukene, og selv om jeg fint tror indeks kan gå videre opp så hjelper det meg ikke, fordi jeg tror ikke de aksjene jeg normalt trader vil følge med.

Normalt ville jeg tradet aker bp eller noe sånt i denne perioden, men det er litt støy rundt opec også og aksjen falt akkurat ned. Hadde jeg hatt noen aksjer jeg hadde sterk tro på ville jeg tradet kvartalsraporter, men en del av de jeg har mest tro på har først uti august, så jeg er litt stuck ut fra mine preferanser.

Merk: jeg er 90% sikkert investert 100% i markedet igjen før 20. august.

2 Likes

Og det er jo greia her, folk allokerer forskjellig. Personlig liker jeg selskap priset mellom 200-1000 mnok. Gjerne i ferd med å gjøre en turn around som markedet ikke klarer å prise riktig.

Jeg burde vært bear i rundt 6 uker. Har gått endel prosent ned. Ca 15% fra ath. Er fortsatt godt opp fra nyttår. Porteføljen min er omtrent 3x gearet indeks. Har prøvd å gjøre den mindre volatil, men ikke helt lykkes.

Så, at du tolker markedet anderledes er jo naturlig, du ser på en annen del av markedet.

5 Likes

21:32:49

Christopher Magnus

“Obligasjonskonge” mener dagens inflasjon minner om 70-tallet

Jeffrey Gundlach, sjef i investeringsfirmaet Doubleline Capital og populært kalt “obligasjonskongen” i finansbransjen, uttalte torsdag til CNBC at obligasjoner i praksis gir negativ avkastning for tiden.

Dette grunnet kombinasjonen av stigende inflasjon og lave renter for amerikanske statsobligasjoner.

Gundlach mener dagens situasjon minner om 1970-tallet, og at den amerikanske sentralbanken Fed derfor må ta grep, selv om sentralbanksjef Jerome Powell har signalisert at den høye inflasjonen trolig er forbigående.

Inflasjonen i USA steg fra 1 prosent i 1965 til nesten 15 prosent i 1980.

1 Like

22:36:37

Christopher Magnus

Janet Yellen bekymret for boligkjøpere, venter høy inflasjon i flere måneder

USAs finansminister Janet Yellen venter flere måneder med høy inflasjon, melder CNBC.

Hun uttrykte i den sammenheng bekymring for boligkjøpere med lav arbeidsinntekt, i en tid da boligprisene også i USA har skutt i været grunnet lave renter under koronapandemien.

I de største byene har boligprisene steget med rundt 15 prosent, men Yellen mener likevel ikke dagens situasjon kan sammenlignes med oppbygningen til finanskrisen i 2007-09.

Hun understreket at hun fortsatt tror inflasjonen vil roe seg etter hvert og komme ned på mer normale nivåer, men at det er noe myndighetene må følge nøye med på.

2 Likes

Høy inflasjon = bra for aksjer.

Dette med inflasjon er “all over” nyhetsmediene i US. Powell fikk en del kritiske spørsmål i senatshøringen i går, og han nevnte at de kom til å adressere tapering i neste møte (Jackson Hole).

Hva er rasjonale bak å være innvestert i forkant av dette @anon80503862 ? (Jackson Hole er 26.08 - Powell sier i utspørringen de skal møtes om 2 uker - da er det kanskje ikke Jackson Hole han sikter til?)

2 Likes

Overskrift på betalingsartikkel på E24:

Er aksjemarkedet i en boble? Dette mener ekspertene

Den positive utviklingen for aksjemarkedene vil ingen ende ta. Men «et sted tar det slutt», sier Paleo-forvalter, som ser flere likheter med finanskrisen og dot com-boblen.

1 Like

Rasjonalet er at den store politiske usikkerheten som kan gi ett krasj er, i mine øyne, gjeldstaket i USA og indirekte budsjettforhandlingene, og den politiske usikkerheten rundt 1. august. Dette KAN politikerne velge å utsette til etter sommeren, eller løse nå, eller skape en krise nå.

Jeg frykter ikke at jeg eventuelt tar en trade med å selge 4 timer før Jackson Hole og så kjøper igjen etterpå.

If Congress is unable to increase the debt limit, the Treasury would enter uncharted territory, incapable of paying bills – including payments to Social Security beneficiaries, government employees or service members – since it would have no cash on hand. The Treasury Department would be unable to issue any more bills or bonds and would instead have to rely on tax revenue and emergency accounts to pay the bill.

Other “extraordinary measures” the Treasury would take range from halting issuance of special securities to state and local governments to suspending the daily reinvestment of Treasury securities held by a government employee retirement fund and the Treasury’s Exchange Stabilization Fund, Reuters reported.

Hvis man lurer på hvorfor det er press i gjeldsmarkedet for tiden (US treasuries).

2 Likes

Get ready for the most severe correction since the bull market began in March 2020.

1 Like

De som tror noe annet enn at man ikke kan få en 10 % smell i fleisen anytime burde ikke være investert i aksjer.

Men dette har flere ventet på mens markedet har steget 30 % til, så tesen min er å være og forbli i markedet og ta det som kommer underveis slik det vil måtte utspille seg.

Å få med seg 30 % ekstra long for så å få redusert verdiene med 10 %, er i min verden langt bedre enn å ha sittet i cash i samme oppgangsperiode for å vente på denne åpenbare korreksjonen som vil måtte komme.

Det er ikke god matte å la være å kjøpe noe på 100 fordi man senere kan kjøpe det til 120 etter en korreksjon :innocent: Da har cash liten verdi i perioden.

6 Likes

Ingen vet om det blir 10% eller mer - eller intet.

Begynner å se veldig topptungt ut

2 Likes

Automatisk teknisk analyse. Kort sikt, 16. jul 2021

Hovedindeksen ligger i en stigende trendkanal på kort sikt. Stigende trender indikerer at markedet er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Indeksen har brutt ned gjennom støtten ved cirka 1138 poeng. Videre nedgang er dermed signalisert, og det er nå motstand ved 1138 poeng ved reaksjoner tilbake. Volumet har tidligere vært lavt rundt kurstopper og høyt rundt kursbunner. Volumbalansen er også negativ, noe som svekker den stigende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. Indeksen anses samlet sett teknisk negativ på kort sikt.

Anbefaling en til seks ukers sikt: Selg (Score: -66)

1 Like

Pandemien er langt fra over, dessverre:

Det er i så fall Bull for aksjemarkedene da.

Men en stigning fra ekstremt lave nivåer er neppe noe å få panikk for.

Liker måten hovedskriften til tråden endrer seg på. Jeg tror de neste overskriftene blir…

1. Beertimes came and went!
  2. Looking for a sign…
  3. sidelined…once again…

Børsen er relativt ofte på ATH.

Dersom alle vet at markedet skal ned er det rart at det ikke skjer… børsen ligger vel i forkant.

Har noe fundamentalt endret seg siden 2002/2008…jeg tror antall retail investors har endret hele markedsdynamikken. Det så vi bl.a. i mars 2020… det var retail som kjøpte når proffene solgte.

Selv i et krakk er 70-80% av alle aksjer låst. De hverken selges eller kjøpes. Så ja, dipper vil kjøpes opp. Aksjemarkedet styres av aksjene i free float.

Hvis Federer ga meg tips om back hand teknikken ville jeg vært ydmyk og hørt på ham. Eller om Minervini tipset om at nå skal man være svært forsiktig med long posisjoner og heller gå short.

MONEY MANAGER VERIFIED RATINGS ($1 MILLION+ Accounts)

STOCK DIVISION

Mark Minervini + 223.4%

Vibha Jha + 35.8%

Vivek Subramanyam + 18.6%

Irena Friedgan (Hubrix Fund II) + 13.2%

3 Likes