Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

1 Like

Startskuddet og mulighet til å handle med stor rabatt om ett års tid?

1 Like

3-4 uker.

Tror du det blir en liten dipp bare, typ 15 prosent eller så?

Jeg har ingen formening om hvor stort fallet skal være, jeg har en formening om at fallet vil stoppe opp, og børsene gå opp igjen, når kongressen i USA klarer å bli enige om gjeldstaket og eventuelt budsjettet for neste år.

3 Likes

Snur vel om noen dager, er slik det har vært det siste året.

Kan jo ikke fortsette slik inn i evigheten? Kanskje covid 2.0 blir /er katalysatoren? Olja har iallefall ikke troen på at covid er over :sweat_smile:

1 Like

Jeg er forsiktig optimist på at fallet kan få litt traction, men har ikke sett for meg at dette er toppen av bullmarkedet. Trenger mer data for å konkludere med det, og da må man bare vente som @anon80503862 sier. En god del teknisk skade som må gjøres før vi entrer et bjørnemarked, men det er en (god) start på uken for bjørner :partying_face::v:

Blir spennende å se om det kommer en nervøs dipp på 10-15 prosent nå. Åpning i England blir jo spennende å se hvordan slår ut, om det går dritt så kan man jo alltids skylde på covid en stund til, og dytte mer penger inn i markedet for å hindre fall? Men nå da renten skal opp etterhvert både her og der så kan det ikke være langt unna en topp? Fattern lurte på om han skulle selge fond nå, han gjorde grep når covid brøt ut, for så å hatt ett pent år, men jeg vet ikke hva jeg skal svare på det? Vil Biden tillate at markedet krasjer nå, eller tas de samme grep som er gjort siden forrige krise, for å holde finansverdenen i gang, koste hva det koste vil?

Hvis du ser f.eks på TNX chartet (10 årig rentepapir), så fortsetter den å falle i dag. Har ingen god forklaring på det, annet enn at folk forventer inflasjonen er forbigående. Skal de pøse på med enda mer enn 120 milliarder kjøp i i måneden kan det jo kanskje endre seg… :thinking:

Eg tenkjer også at inflasjonen er forbigåande. Den er drevet av mangel på varer, og folk med pengar pressar prisane oppover. Det vil nok ikkje gå lenge før tilbod = etterspørsel. Folk likar jo tross alt å tene pengar. På den andre sida, er renteauking med dagens gjeldsbyrde eit skot i foten, dei ville heller vente å sjå ann inflasjon, og kanskje til og med finne alternativ til å handtere inflasjon, en å røyre renta.

Det fungerer ikke helt på den måten.

Yielden på bonds/obligasjoner fungerer på motsatt måte som aksjer. Jo høyere etterspørsel, jo lavere blir yielden. Dette fordi det fungerer som risk off, og når big money vil sikre seg så må de godta lavere yield på pengene.

Enkelt sagt betyr derfor stigende yield bull for aksjer (fordi da er folk bull på risiko) mens synkende yield betyr det motsatte.

Inflasjon har ikke så mye med saken å gjøre slik jeg ser det.

Jeg er klar over hvordan yielden fungerer :blush:
Men det er noen eksperter som mener yielden blir manipulert og at denne burde øke i takt med inflasjonsfrykten. Jeg aner ikke om det er riktig, har ikke sett på dette historisk, men her stiller intervjueren spørsmål om nettopp det:

1 Like

yielden er en fast kupong på hvert utgitte bond (så den kan ikke “manipuleres” sånn sett)
Men om et bond koster 100 usd. og har 2% kupong. Og den omsettes for mindre andrehåndsmarkedet, så blir nettoen desto større for en kjøper. og vica verca

Så kan jo si at FED manipulerer yielden ved å sette en kunstig kupong og så kjøpe det markedet ikke tar.

1 Like

Dette høres ut som desperasjon for å “berolige” aksjemarkedet. Han mener det har med delta å gjøre… det kjøper jeg ikke et sekund. Hvorfor skulle ikke folk sikre seg og minske sine posisjoner?

3 Likes

Dette var det store hintet i januar i fjor

VIX hoppent pent i går, og jevnt over ble en god del opsjoner dyrere i USA i går. De proffe beregner inn økt implisitt volatilitet i tiden som kommer, og reposisjonerer seg deretter.

Det er jo det som er greia. QE FTW. Og det kommer til å fortsette inntil man ikke får negativ realrente ved å putte pengene i usa sine statsobligasjoner.

Ouuuuf, det er så godt når det går oppover