Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tja, det er ikke sånn at jeg tror på det, men jeg mener det er 100% ett realistisk scenario med mer enn 15% fall fra dagens nivå. Det forutsetter dog en del negative ting som jeg mener man per i dag ikke bør regne som mer enn 50% sannsynlig, så ergo er det ikke hovedscenarioet jeg tror på.

Men det er en del ting som kan skje i USA som kan sende børsen ned ganske mye. Først og fremst knyttet til gjeldstaket og budsjettforhandlinger på kort sikt, og så mot slutten av året (q4), inflasjonstall og FED sin reaksjon på dette.

1 Like

Corona stimulansene er/var så sterke som man aldri tidlig har sett. Når alle land i verden satte sprøyta samtidig så vil det faktisk gi store effekter på vekst i lang tid. Hvor lang tid blir empiri, men svaret er neppe at dette har kun effekt i 6 mnd. Jeg tror man snakker år.

Jeg er av samme oppfatning, per nå tror jeg vi får en drop som kommer til å bli kjøpt, fordi det er slik markedet har vært - nå følger jeg bare charts og jeg ser ingenting som tyder på større ting i emning, men det kan jo endre seg etterhvert. De lange glidende snittene og trenden er inntakt og det er mye rom til nedsiden før man kan kalle det bear marked.

Men en 10-15% korreksjon de neste par månedene i dette markedet må betegnes som en seier for bjørnene, ikke sant @anon80503862 :blush:

Hvordan tolker du utviklingen av bonds i USA siden tidlig juni ?

Spennende tider i møte.
Takk for deling av video over meget interessant. Konsekvensene av trykking av penger vil komme og logisk er jo at inflasjon kommer og så rente oppgang. Folk spurte hva jeg gjør:

  • Solgt nesten alt av enkelt aksjer. (Beholder en slant i Alternus og Kalera) men begge er halvert for lenge siden.
  • Solgt 2 leiligheter
  • Satt alt av restskatt + cash i landkreditt høyrete (ca3% avkastning)
  • Betalt ned gjeld til (alt for lavt 25%)
  • beholdt alle faste sparinger i indeksfond (IPS, fast buffer sparing etc)

Så nå er det bare og vente på at aksjer skal få en fornuftig pris, hvis ikke det skjer så stiger i hvertfall pensjons sparing fra jobb og privat.
Følger med her men bruker «mye» mindre tid på aksjer og investeringer og heller ta ett par mnd ferie fra investeringer.

3 Likes

Det gjelder nok flere, så hvis ting ordner seg i usa med budsjett, gjeldstak og tiltakspakke. Vel, da kommer vel disse pengene tilbake til markedet.

Har tenkt på å gjøre det samme selv mange ganger, men synes det er vanskelig å time, så har aldri fått det til…

Tolker det som at folk foreløpig tror på scenariet til FED om at inflasjonen er forbigående – det ser man også i TNX chartet hvor man potensielt ville sett en stigning om frykt for nedtrapping, noe vi ikke ser. Har hørt noen tolke det som at økonomien er i ferd med å slakke ned, men med alle faktorene som er i luften nå (Covid mutasjoner, gjenåpning eller nye lock-downs, supply problemer, stor etterspørsel etc). – så er jeg ikke sikker på at man kan tolke det i den retningen.

1 Like

Hvilket Landkredittprodukt har du?
Beste avtalen jeg finner på nettsidene deres er 1,05%…

Det er ett rentefond fra sbank. Fordelen da er jo renters renter står inne. Går børsen ned sølger det litt men går renten opp regner jeg med det stiger mer og. men i hvertfall veldig lav risiko. her har penger som jeg må betale i restskatt stått siden jeg solgte med gevisnt i fjor. Mye bedre en renter i hvertfall.

Dette viser dessverre manglende kunnskapsnivå.

Landkreditt Høyrente er et aktivt forvaltet fond med investeringer i ulike foretak. Her er man overhodet ikke garantert «høyrente» avkastning, dette kan smelle, i motsetning til en gammeldags høyrente-konto som forrige generasjon synes var stas!

Fondet er kategorisert som risiko 3 på skala fra 1 til 7.

1 Like

Veldig interessant for TA-nerder :blush:

Ja det er litt risiko, men ikke indeksfond risiko. Det falt vel 7% da Corona kom i mars.
Så ikke høyrente nei men høyere risiko i forhold til renter. Men fro meg ett bra sted til og ha de i cash. Faller børs masse skal jo disse pengene tilbakers til enkelt aksjer, mens nå står de og hindrer litt for inflasjon. Men kan en ting stige 10% så kan den og synke 10%. her ligger det på 2-3 opp og ned.

Høres litt ut som når man i middelalderen prøvde å få sirkulære planetbaner til å passe inn i en heliosentrisk teori. Ser vakkert ut - men tar man på seg brillene er det avvik.

2 Likes

Ja, det er absolutt ikke noe jeg legger stor vekt på, men det er interessant om enn bare som en kuriositet. Jeg liker mønstre men faren med mønstre er at når man først blir oppmerksom på det så ser man det ofte overalt. Tenk bare når man har kjøpt seg ny bil og man ser det samme merke man selv har overalt… :sweat_smile:

P. S - nydelig dag å være bjørn på :partying_face:

OBX brutt under både 20 og 50 dagers glidende snitt nå. Neste stopp? Tenker 20 ukers glidende snitt og nivået for forrige brudd burde være støtte (970-965). Skulle vi ikke ta i mot der,
watch out below!

3 Likes

Ja ser den. Takk for heade up. Egentlig var det en de risk i stedet for cash på konto. Så får vi ett krakk på 20% så faller nokk denne 5-10%

Vet ikke om det er blitt omtalt, men 16 juli gikk SEC ut med følgende melding https://www.sec.gov/litigation/admin/2021/34-92425.pdf

Manipulasjon av VIX indeksen. Kjøper seg tid?

Forøvrig opp 26% i skrivende stund

2 Likes

Går likar no

2 Likes

2 Likes