Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

For de som ikke har kjøpt før, så er dette en mer ennn brukbar inngang til xact obx bear

3 Likes

image

Hva tror dere om McConnell sine planer om å innsette en gullstandard-tilhenger i styret til Fed? Det spekuleres i at republikanerne vil forsøke å stikke kjepper i hjulene for en ekspansiv finans og pengepolitikk under Biden. Kan vi få en resesjon/krise på startstreken av hans periode?

1 Like

Det ville jo være å anse som finansiell borgerkrig. Er kanskje noe biden kan være mannen som klarer å hindre

1 Like

Jeg tror det er meget sannsynlig med “økonomisk krig”. Så lenge republikanerne har Senatet, så har de makten til å gjøre dette, og med det politiske klimaet i dag, vil de bruke den for alt det er verdt. Dette kan være det som stikker hull på bobla.

1 Like

Ny analyse fra Sparebank 1 markets idag, v/ Peter Hermanrud, Chief Strategist

Great Q3 as expected, but OSEBX Q4 estimates too high

Norway’s Q4 is set to disappoint. +3% yoy is unrealistic!
Unrealistic with 27% qoq profit increase, up 3% yoy, with weak oil and salmon prices and new Corona restrictions, new lockdowns
Risk of negative share price reactions on reporting
U.S. seems to need a quarantine. Negative from Corona U.S. The U.S. now has very high case growth. Soon explosion in hospitalizations and deaths. High risk of curfews etc. within a few weeks

2 Likes

Så her er mitt scenario:

  • Trump kan finne på noe galskap fram til 20.01. Det siste vi hørte var at han var nær ved å angripe Iran.
  • Når Biden overtar er det fremdeles ingen økonomisk krisepakke i sikte. Mange amerikanerne har da gått flere uker uten arbeidsledighetstrygd.
  • I tillegg vil langt mer av landet være nedstengt, eller i praksis nedstengt.
  • Frykt/panikk vil bre om seg pga de høye dødstallene.
  • Republikanerne vil gjøre det de kan for å blokkere tiltak, bla. økonomiske krisepakker.
  • Biden kan bruke presidentordre, men det er likevel begrenset hva han kan oppnå med dette.
  • Vi vil få data fra vaksinestudiene som er mindre gode enn de som har blitt forespeilet til nå (alle som har investert i biotek vet at dataene over tid blir mindre imponerende).
  • Investorene, som i høy grad er uerfarne retail, vil få panikk, etter hvert som realøkonomien svekkes og Wall Street må ta den innover seg.
  • I tillegg kan vi risikere terrorangrep eller voldelige opprør fra høyreekstreme rundt innsettelsen av Biden.

Med andre ord: jeg ser ingen oppside den nærmeste tiden.

3 Likes

Jeg er ikke uenig i punktene du har der, men vil spørre hva du tenker om FED og pengepolitikken fremover? Biden vil nok samarbeide tett med Powell for å spytte ut enda mer dollars i 2021?

Det jeg har lært i år er at alle fundamentale forhold betyr lite så lenge man har en sentralbank som ikke er redd for å bruke tunge skyts for å holde skuta flytende. En dag vil det kollapse til den store gullmedaljen (og kanskje vi må gå tilbake til gull eller Bitcoin-standarden) men allerede neste år? :thinking:

Ja, jeg tror Fed fortsetter som før, særlig nå som republikanerne mislyktes i å innsette Judy Shelton i styret. Men jeg tror ikke det er nok, når resten av det som har holdt oppe korthuset forsvinner. Vi kan tro at Trump ikke hadde påvirkningskraft på Powell, men han var i alle fall fanatisk opptatt av å holde indeksene oppe. Biden er kanskje noe mindre interessert i det.

2 Likes

Nå øker pandemien også i Asia igjen:

1 Like

All oppside nå er vel inflasjon å regne, enten det er krypto, stonks, bolig - ikke relatert til realøkonomi. Så hvis man regner høyere tall som oppside kan det vel fremdeles gå fremover.

Ser ikke bra ut i USA:

7 min siden

Agnete Klevstrand

New York-skolene stenger

New York Times melder onsdag kveld at skolene i New York nå stenges på grunn av smittespredningen i byen, etter at en ny bølge av koronaviruset rammer østkysten.

Skolene stenger fra torsdag, etter å ha holdt åpent i åtte uker.

i dag 19:13

NTB

1600 nye koronadødsfall i USA

Tirsdag ble det meldt om over 1600 koronadødsfall i USA. Det er nå registrert over 250.000 dødsfall som knyttes til pandemien i landet.

Tallene som rapporteres varierer noe. Koronaoversikten fra Johns Hopkins University viser 1707 dødsfall forårsaket av covid-19 i USA tirsdag, mens Worldometers oversikt viser 1615 dødsfall.

Til tross for noen forskjeller i de forskjellige tellingene, er det klart at det nå totalt er minst en kvart million mennesker som har dødd av sykdommen i USA.

NBC News ’ egen telling passerte nylig 250.000, mens Worldometers oversikt viser 254.742 dødsfall.

Smittetallene har også skutt i været den siste tiden, noe som skaper frykt for hva de kommende ukene kan bringe. Tirsdag ble det ifølge de forskjellige kildene registrert rundt 160.000 nye koronatilfeller i landet.

VIX bunnet?

I morgen blir det en rød dag på Oslo børs.

Eller hva tror dere?

Åpner ned en prosent tror jeg.

1 Like

Dette er status nå hos IG:

1 Like

Moderna kommer vel med melding om 99% effektivitet på sin vaksine i morgen, de kan jo ikke være dårligere enn Pfizer… De kom jo først med 90% og over 95% når Moderna kom med 94%…

Bør de ikke gå for 100% så Pfizer ikke kan “toppe det” igjen? :slight_smile:

Edit: Rettet!

1 Like

Er moderna som bør gå for det da, er jo deres “trekk” som står for tur…