Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

The Fed purchased a total of $2.7 trillion of Treasury securities during the period, of which 90 percent went to the purchase of Treasury notes and bonds. Thus, the Fed COVID purchases amounted to almost 84 percent of all new note and bond issuance by the U.S. government, putting relatively little pressure on the yield curve.

Add the $1.7 trillion of net new issuance of T Bills, with the stock increasing from $2.6 trillion (15.2 percent of marketable debt) in February 2020 to $4.3 (19.7 percent) and that takes care of over 90 percent of the deficit.

Verdt å lese (ja, jeg vet preview er villedende).

1 Like

Peter Lynchs alternativ til bjønetankegang, for dem som ikke orker forholde seg for mye til makro

3 Likes

Det var nok det som var poenget også :wink:

Har store vansker å finne billige kjøp med tradisjonell value investing akkurat nå. Da avstår jeg heller fra å kjøpe

4 Likes

Aha! En ironisk poll. Det trenger vi.

2 Likes

Bjørnen går snart i hi og våkner ikke før til neste vår….

Kina stuper. Blir spennende å se om dette sender ut ringvirkninger

2 Likes

Det var 9. juli jeg solgte fordi jeg var usikker og oppfattet 16. juli → ca 2. august som en ekstra risikabel periode.

Jeg kan ikke spå om markedet skal opp eller ned resten av dagen i dag, eller i morgen, eller ut uka. Men, jeg kan se at de aksjene jeg ser mest på ikke fungerer for tida, og at det ser ut til å være mer uro enn før.

Fortsatt gjeldstaket 1. august i USA jeg mener overstyrer det meste annet for tiden. Dette tvinger fram posisjonering i bonds, og jeg har ikke god nok forståelse for finansmarkedene til å se hva ringvirkningene kan bli.

Hadde jeg ikke hatt som strategi å kun eie aksjer, aldri shorte, og aldri se på noe annet enn norske aksjer, så ville jeg fort sett dummere ut. USA har jo utviklet seg annerledes enn Norge i denne perioden.

Ellers er faktisk enkeltaksjene jeg hadde ned siden jeg solgte, og kun ett par aksjer jeg følger (Nekkar, Ultimo) har vært dumt å ikke kjøpe på dippen forrige mandag. Så mulig jeg følger feil aksjer selvsagt, men det framstår ikke som ett enkelt og lett marked for meg for tiden. Og om indeks er opp eller ned 1% fra jeg solgte endrer ikke så mye på den oppfatningen.

I løpet av neste uke antar jeg at jeg har kjøpt meg inn igjen.

2 Likes

“The notion that we are not gonna have another crisis is ridiculous, as we’re doing the same thing as before”.

5 Likes
3 Likes

image

Krysser fingrene for at vi får kryss ned av 20 gjennom 50 på OBXen :slight_smile:

2 Likes

Prisene på tømmer har i hvertfall ikke falt her i Stavanger.
Over 100% opp….:scream:……
Standard 2x4 impregnert :

Er nok etterslep hos forhandlerne. De må gå i pluss de og etter at de har kjøpt dyrt av produsentene :slight_smile:

Hvis man antar at inflasjon vil være stigende fremover så må vi nok også anta at det vil være korreksjoner og pullbacks i prisstigningene også. Det ville vært helt naturlig, som i alle andre oppganger!

1 Like

Tømmer

Dette er bekymring i Norge. Tenk om olje jobbene skulle falle med 5% per år…

USA og Norge er highlight.
Norge er blått……

2 Likes

Dette skyldes den ekstremt usunne politikken vi har rundt skattefordeler ved å eie egen bolig. Også ett av de mest populære temaene innen politikken som ingen tør å røre ved.

7 Likes

Ja, men skattefordelene har de jo redusert kraftig, men hele effekten er spist opp av lav rente. Vi har jo gått fra 28% til 22% , men med 1-2% rente er det jo nesten ikke noe.
3 mill gjeld 1.5% er 45k og 6% 2700kr
Men stiger renten litt pgr inflasjon og bedre tider…… litt mindre olje jobber og vi kan få kjempe utfordringer og holde boligprisene ‘crazy’ høye
(Det er derfor trevirke prisene kan bli katastrofale for Norge og skulle de holde seg høye…)

3 Likes

Sosialistene vil øke formueskatten, noe som gjør det enda mer fordelaktig å eie dyre boliger.
De ønsker sikkert å øke forskjellene slik at de kan gå til valg på å minske forskjellene :slight_smile:

1 Like

13:51:25

Louise Nygaard

Mener flom i Europa og Asia vil føre til økte fraktpriser og forsyningsproblemer

  • Flommene i Kina og Europa er enda et “nytt slag” for globale forsyningskjeder, sier administrerende direktør, Tim Huxley, i Mandarin Shipping til CNBC.

Han mener flommene vil tvinge fraktprisene opp.

Huxley peker på at flommene i Tyskland, Belgia, deler av Sveits og Nederland påvirker flere viktige jernbaneforbindelser. Blant dem forsyninger fra Tsjekkia og Slovakia til de tyske havnene i Rotterdam og Hamburg. Huzley sier til CNBC at disse har blitt “alvorlig forstyrret.”

  • Det kommer til å forsinke lastebevegelser inn og ut. Det vil virkelig forstyrre bransjen, sier Huxley til CNBC.

Blant annet kan det by på problemer for Thyssenkrupp, mener Huxley og viser til at den tyske stålprodusentkjempen vil kunne få problemer med å få tak i råmateriale på grunn av flommene.

  • Dette vil slå ut på bransjer som bilindustrien, husholdningsapparater og lignende.
1 Like

14:41:32

Till Zhang

Sentatet i USA sliter med å enes om infrastrukturplan

Flere forsøk på å komme til enighet om en infrastrukturplan i USA har blitt hindret siden planen opprinnelig skulle stemmes over onsdag forrige uke.

Det skriver Bloomberg tirsdag.

Etter å ha blitt utsatt sist uke fortsatte diskusjonene til kveldstid mandag, uten at partene lyktes med å komme til enighet.

Det skal ha blitt forsøkt å inngå flere kompromisser. Tidligere på dagen mandag skal republikanerne ha avvist et mottilbud fra Biden-administrasjonen, og demokrater skal ha beskyldt republikanerne for å forsøke å drøye diskusjonene.

Mer enn 140 toppledere, inkludert sjefene hos finansgigantene Blackrock, Blackstone og Morgan Stanley, skal mandag ha skrevet til kongressledere og bedt dem raskt komme til enighet og godkjenne en infrastrukturavtale.

2 Likes