Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Snap mer enn doblet inntektene, og kunne vise til den kraftigste veksten på fire år. Resultatslippet ble tatt særdeles godt imot på Wall Street.

Snap-aksjen endte dagen med et sprang på 23,25 prosent.

Teknologi-giganten Intel overgikk forventningene for tiende gang på rad, mens Twitter dro inn over en milliard i reklameinntekter og knuste estimatene.

2 Likes


Børsene på ATH, samtidig som flere land har gjeldsgrad på ATH. Hva er det som ikke stemmer?

Er dette fornuftig …

Markedet lyver ikke

Ingenting? Når pengemengden øker, så må aksjer gå opp i pris i penger. Hvis ikke, faller de relativt sett. M2 i USA hadde økt med 69% sist jeg sjekket, og det er blitt lenge siden nå.

Hva bruker landene den økte gjelden til? Jo, å finansiere privatpersoner og bedrifter som sliter.

Hvordan kan de klare å håndtere den økte gjelden? Økt BNP er en måte som ikke krever innstramminger som er vanskelig å få til uten å sette i gang en negativ spiral.

Ingenting som ikke stemmer her. De to tingene henger sammen.

Kanskje blir det blodrødt endag!.

Virker som børs har blitt allemannseie, og vanvittig mye mer penger pumpet inn av mannen i gata. Selv kjenner jeg markant mange flere som er på børs nå, enn før pandemien. Det gjør sikkert flere her og?

Er det da en skal liste seg ut bakdøren og nyte en fantastisk gevinst siste året…
Så slipper vi og være tilstedeværelse når nrchspelet er over og alle sitter med hangover…

1 Like

Nå skriver hegnar akkurat hva jeg sa for ett par dager siden. :+1:t2:

  1. Rekordhøy prising

Aksjemarkedsindekser som S&P 500, Nasdaq Composite og OSEBX gir alle uttrykk for prisingen på de lendende selskapene i et gitt land. En måte å vurdere prisnivået på er Shiller price-earnings-indikatoren, mest kjent som PE-verdien. Den beskriver forholdstallet mellom prisen på et selskap og selskapets faktiske inntjening. Akkurat nå er denne på skyhøye nivåer.

For S&P 500 ligger den på 35,5, mens den for teknologiindeksen Nasdaq måler over 38. Til sammenligning var PE-verdien til S&P 500 på cirka 30 for 12 måneder siden, mens den gjennomsnittlige verdien over de siste 150 årene ligger på 16,8.

Det som gjør dette urovekkende, er at de siste fire gangene hvor aksjemarkedets PE-verdi bikket 30 og ble værende over litt tid, fulgte det et priskrakk på mellom 20 og 89 prosent. Krakk på 89 prosent, som under den store depresjonen i 1929, er heldigvis svært lite sannsynlig i moderne tid.

  1. Sentralbankene kan ikke stimulere for alltid

  2. Skyhøy giring

En faktor som taler for at den neste korreksjonen kan bli dyp, er at aksjemarkedet er svært belånt. Pr. i dag er den totale giringen i det amerikanske aksjemarkedet på 882,1 milliarder dollar. Det er cirka dobbelt så høyt som i 2013.

Når aksjemarkedet handles på margin, forsterkes både oppganger og nedganger. Når markedet faller en viss prosentandel, faller mange traderes egenkapital under meglerhusenes marginkrav, og de blir nødt til å tvangsselge posisjonen sin for å ikke gå i brudd. Det gjør at flere aksjer blir tilgjengelig for salg og kursen raser ytterligere.

Historisk har dette bidratt til å forsterke en rekke korreksjoner i markedet. Både i forkant av dotcom-boblen i 2001 og finanskrisen i '08 økte belåningsgraden i aksjemarkedet med over 60 prosent på under ett år.

2 Likes

Man kan også argumentere for at markedet skal videre opp, så for å kaste inn en brannfakkel i Bjørnetråden :

1 - P/E er høy, men vi er på vei ut av en pandemi med nedstengning. Bedriftene øker inntjeningen kraftig. Dvs P/E er fallende

2 - Stimulansene har vært enorme. Det er fortsatt masse kapital som leter etter avkastning og det er ingen andre steder enn børs å plassere dem.

3 - Vi er tidlig i syklusen, dvs rentene er fortsatt tilnærmet null. Det er fortsatt en stund til FED vil starte renteøkninger for å temme inflasjon og slippe ut luft av oppgangen.

KONKLUSJON : Det vil alltid kunne komme korreksjoner men jeg tipper markedet er 10-15% høyere neste sommer. Men da begynner vi å nærme oss taket av denne syklusen.
Største risiko på kort sikt - nye nedstengninger f.eks pga mutasjoner som lurer seg unna vaksinen.

3 Likes

Noen motargumenter:

1 - P/E har vært vedvarende høy i flere år, så selv når earnings normaliseres igjen vil de fortsatt være ganske høye sammenlignet med hva som er sunn forrentning av en investering.

2 - Det er nettopp dette som er problemet. Dette bidrar til å blåse opp den spekulative boblen enda mere, og når forrentningene stiger enda mer vil krasjet komme når renten settes opp.

3 - Det finnes noen analyser som foreslår at vi har hatt en mye raskere syklus enn tidligere det siste året, og at vi faktisk befinner oss i mid-syklus og nærmer oss slutten på syklusen.

3 Likes

Jeg er tilbøyelig til å være delvis enig i alle motargumentene dine. Spørsmålet er “timing” (når det skjer).
Trenden er fortsatt oppover. Kloden åpnes opp, inntjeningen styrkes,.,.,.,.enn så lenge.
FED ønsker heller ikke kvele oppgangen på en stund.
Jeg tipper det fortsetter et år til, minst.
Men jeg tror neste nedtur kan bli stygg, for da har ikke sentralbankene ammo igjen i verktøykassa.

P.S
(Jeg har såvidt begynt å redusere eksponering og vil redusere ytterligere etterhvert som det stiger videre neste år (hvis))

3 Likes

‘return to mean’ snart ?:slight_smile:

Vi får se om USA skal øke sin belåning igjen. Trillioner i gjeld, uten at de har klart å reversere trenden og har bare oppnådd berikelse av toppen. QE er litt som bompenger for Wall street. Skulle være midlertidig bistand, men så ble smøring såpass fristende at det har blitt norm. Forskjellen er bare at gjelden som blir betalt inn blir brukt til videre pumping av markedet.

Om de ikke øker gjeldstaket; da blir det fort panikk. Og det sier da litt om stabiliteten, når det lever på skattepenger…

Dette er bare mine tanker selvsagt :older_man:

“Jo mer gjeld amerikanerne og britene tar opp, desto lavere rente og svakere valutakurs er det fornuftig for dem å ha.”

1 Like
  • Jeg er 100% sikker på at short fra dagens nivå vil gi avk på 1-25% innen 6mnd
  • Jeg er 100% sikker på at short fra dagens nivå vil gi avk på 26-50% innen 6mnd
  • Jeg er 100% sikker på at long fra dagens nivå vil gi avk på 1-25% innen 6mnd
  • Jeg er 100% sikker på at long fra dagens nivå vil gi avk på 26-50% innen 6mnd
  • Jeg tror på nedgang fra dagens nivå innen 6mnd, men er usikker
  • Jeg tror på oppgang fra dagens nivå innen 6mnd, men er usikker
  • Blodig Usikker, All Cash

0 stemmegivere

Dette var rare alternativer. Det er vel bare brautende og kunnskapsløse folk som er «100 prosent sikker» på noe som helst.

4 Likes

Er også mulig å tro på både oppgang og nedgang fra dagens nivå innen 6 måneder. Jeg vil vel nesten si det er ett svært sannsynlig alternativ - med mindre man mener toppen eller bunnen er satt for godt :slight_smile:

1 Like