Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ja, alle de “enkle” løsningene ville vært kortsiktige. Som å ta heroin for å slippe hangoveren.

Men én eller annen gang må man på avrusning - eller dø av organsvikt.

3 Likes

Ja det kan bli fosterstilling og mye svette toktet ……

Regner med du ikke så videoen men her kommer en oppfølging til noe av det som ble nevnt:

Råvareprisstigningen overføres til sluttbruker. Når sluttbruker finner ut at “oj, kanskje jeg bør vente med å kjøpe bolig / bil / PC (you name it) til prisene kommer ned”, så vil det gå direkte utover inntjeningen til selskapene. Dersom lønnsomheten går ned over tid (og forutsatt at disse effektene vi nå ser ikke er forbigående), så vil det på sikt påvirke prisingen av aksjer.

Inflasjon vil påvirke forbruk dersom lønnsnivået ikke øker i takt med inflasjonen (noe det ikke gjør). Hva når stimulus checks og handouts tar slutt?

Dette er en meget ond sirkel som selvfølgelig ikke kan pågå i evig tid. Men det er interessant at flere er så blendet av sentralbankenes lovnader at man ikke ser alle faresignalene med det som potensielt kan skje.

1 Like

Ain’t no such thing as a free lunch. Enten forstår man dette eller så er det ikke noe vits å diskutere. Som sagt, du må på rehabben snart - enten du vil eller ikke :wink: blir vel tvangsinnleggelse her tenker jeg.

1 Like

1 Like

@KitronStar

Er ikke spesielt bear selv men setter umåtelig pris på det kontrære synet bears har på markedet.

Må bare få si: her er du i ferd med å ødelegge en tråd på linje med når covid-tråden måtte bøte med nedleggelse. Ingen gidder å bidra til slutt.

Jeg rapporterer dine innlegg.

6 Likes

Applauderer deg for å gidde å ta denne fyren seriøst, @Nocturne.
Jeg gjorde som @Hypergris, rapporterte innlegget hans.

1 Like

Var kanskje litt flåsete i går kveld etter et par øl, men denne argumentasjonen med inflasjon føler jeg har gått i sirkler nå i snart et år nå. Og markedet har talt.

QE og inflasjon fører i utgangspunktet til at aksjemarkedet stiger. Det som kan snu dette slik jeg ser det er når/hvis FED begynner å snakke om tapering og renteøkning.

Dette kan skje den 28/7, som kun er et par dager til. Jeg er for øvrig 100 % cash i påvente av dette fra og med i går (bortsett fra fondssparing og slike ting som jeg ikke rører). Hvis det fremdeles er tut og kjør fra FED så kommer markedet til å fortsette å gå slik jeg ser det.

Økonomien som helhet er fullstendig ødelagt. Men aksjemarkedet er ikke økonomien.

Tråden er full av memes som gjør narr av Bear-gjengen, så spesielt å bare reagere på mine.

Denne er ideell og forteller ganske bra hvorfor markedet er ganske høyt priset i forhold til før…
Men får bare sitte og følge meg :slight_smile:

https://www.longtermtrends.net/market-cap-to-gdp-the-buffett-indicator/

4 Likes

Tipper dette durer på ut Biden sin periode, han slår meg ikke som en som vil stramme inn på noe som helst…

Det er ikke primært Biden som skal gripe inn ved en mer langvarig høy inflasjon, det er FED med høyere rente. De må altså fastslå at dette er langvarig, så lar de det sikkert skli en stund da det de må gjøre er ubehagelig. Taperingen kommer trolig neste år, men rente høyere enn to prosent kommer neppe før i slutten av 20-årene, tror jeg.

Så var vi på ATH igjen.

Nye dårlige økonomiske data igjen, og markedet elsker det.

Inflasjon fører til at aksjeprisene går … ?

Eneste som ikke påvirkes av inflasjon er PM. Det blir bare billigere og billigere.

Jeg tror tapering begynner 1-2 måneder etter at demokratene banker gjennom ett budsjett for neste år.

Det jeg tror FED frykter er at de blir oppfattet som politiske hvis de begynner å signalisere at det brukes for mye penger og at det må strammes inn før politikerne har klart å banke gjennom ett budsjett.

FED ønsker ikke å bidra til en krise rundt gjeldstaket. Men, de ønsker heller ikke å være for politiske før ett valg - og det er mellomvalg i USA neste år. Ergo tror jeg de endrer politikk (begynner tapering, holder renta lav - som du sier), så tidlig som mulig - men så kort tid etter at budsjettet er godkjent for neste år i USA at de framstår som uavhengige. Om dette er i november eller februar vet jeg ikke, men regner med at det skjer i den perioden. Forutsetningen min er at demokratene ikke banker gjennom ett budsjett nå før sommerferien de har der borte, men venter til tidlig oktober.

Da vet de også hva regjeringen der borte legger opp til, og kan ta det med i beregningen når de bestemmer seg for hvilke signaler de vil sende.

2 Likes

Forstår du at du framstår som uærlig når du spammer tråden med “bull bull bull alt er bull” og så nevner “forresten jeg har solgt alt av aksjer fordi jeg er redd for neste uke” ?

Det fremstår så totalt useriøst. Og ødelegger tråden fordi den blir uleselig når man må hoppe over så mange irrelevante innlegg uten verdi.

Kan jeg foreslå at du bruker makrotråden eller en bulltråd eller memetråd?

15 Likes

Like uærlig som å være Bear og å ikke ha solgt alt av aksjer?

Går an å redusere risikoen litt selv om ting ser utrolig lyst ut for aksjemarkedet - vel og merke avhengig av hva som skjer neste uke.

Useriøst å ha rett? Uten verdi å ha rett? Greit. Skal la være å korrigere fremover.

Og i mellomtiden har sikkert SPX nådd 5000 :smiley:

2 Likes

Det er jo viktig meg begge sider på denne tråden og. I det siste har jo børsen gått som en kule og til tross makro og advarsler så er det ingen som ser på det. Men så lenge mer og mer penger kommer inn, ingen alternative investeringer så hvor skal folk putte pengene?

Jeg håper bare at folk prioriterer og betale ned kreditt kort gjeld, billån, båtlån, hytter og kanskje hus før en går all inn i dagens marked.
Jeg har solgt og har bare littpå huset igjen, firde det er ett alternativ.

Så keep posting skikkelig dårlige makro tall og kanskje børsen krakker snart… hvis ikke så er jeg i hvertfall (nesten) gjeldsfri. God helg

2 Likes

Siden han blir brukt som fasit her inne.

5 Likes

Ref det vi har pratet om i denne tråden de siste dagene:

:upside_down_face:

3 Likes