Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Herlig, Bull for aksjer med andre ord.

De fleste falt med rundt 50%, de fleste var fortsatt langt unna normal prising? Vi nevner i fleng…

FED sine stimulanser er som oksygenflasker som har gjort at børsen kunne klatre så høyt. Nå som FED stenger ventilen blir det umulig å overleve her oppe hvor luften er så tynn, og man må returnere ned i dalen der det er mer behagelig å puste.

5 Likes

Er ikke helt sikker på hvor representativ Shiller’s CAPE er med dagens S&P sammensetning. Shiller bruker siste 10 års earnings som base for å beregne P/E, og det er glimrende i et marked der selskapene er stabile travere.

Mange av de største selskapene har enorm vekst i inntekter, og eksplosiv vekst i earnings (f.eks. Facebook +60%, Alphabet +17%, Tesla lønnsomme for første gang). Da blir 10 års gjennomsnitt misvisende for å beregne P/E.

Det sagt, synes jeg allikevel det ser ut som prising reflekterer en svært optimistisk utvikling fremover (vanlig P/E), så ikke uenig at ting markedet er priset høyt.

Har ikke forsket så mye på det, men synes indikatoren “Total Market Cap / GDP” er interessant, selv om denne også forskyves av pandemioppbremsing i økonomien:

Synes også det er et dårlig tegn om det er primært retail som kjøper, men har ikke funnet god statistikk på retail andel av trades, og heller ikke på nettokjøp / salg for retail vs profesjonelle. Flott om noen kjenner til data her, og kan dele.

Det har vært hintet til her at flere profesjonelle selger unna alt hva remmer og tøy kan holde, men har ikke sett så gode data på dette.

5 Likes

Mulig Kina stikker kjepper i hjulene for OPEC + relatert til kontroll av pris/tilbud på olja:

Tja, må huske at en politistat har et desperat behov for kontroll. (er noen ganske store avlinger som gikk i dass nettopp) Så det der er nok internpolitikk , olje for å roe uroen rundt prisøkning på mat, og sikkert noe statlige reguleringer for å få bedre kontroll over matfatet. ++ 4-5uker med siste ukers lagertrekk i us of A spiser fort opp 22M fat. (EIA rapporterer råoljelagrene er nå under 5års snittet)

Gjør de? Nå? Eller kanskje en gang i 2022/23? Det var den siste infoen jeg så.

Det kommer til å bli ruglete nå mot august, inntil gjeldstak osv blir avklart.

Ser ikke helt for meg at USA kommer seg unna QE med det første. Hvordan ellers dekke underskuddet?

1 Like

Bare å låne penger det :stuck_out_tongue:

Eller øke skatten

1 Like

… Eller fjerne de(n) største kreditoren :boom:

Antall arbeidsledige i USA langt høyere enn ventet.

Økonomien fortsetter å gå til helvete, og som vi alle vet er det superbra for aksjemarkedet :sunglasses:

Kort oppsummert hvordan en trader bør forholde seg til markedet

Er du investor med et langsiktig perspektiv er timing av markedet en unødvendig øvelse

7 Likes

Unødvendig øvelse å sitte på 50% ned uansett om du er kortsiktig eller langsiktig

1 Like

Ja, enig i det. Stopp loss bør man ha enten man er langsiktig eller kortsiktig.

3 Likes

Riktig, og når markedene er opp 13 % slik som i år, flytter man bare stoplossene tightere.

Langt bedre strategi enn å være short / sitte i cash synes jeg.

1 Like

Jeg ser du repeterer dette nesten daglig, så her skal du få noen argumenter på hvorfor det ikke nødvendigvis er sant (mange gode vinklinger Gammon kommer med her ):

2 Likes

Jeg så faktisk denne tidligere i dag. Det eneste jeg lurer på er hvordan man ser for seg en renteøkning når US treasury allerede i 2019, før alle infrastructure bills, mente at den amerikanske staten ville bruke hele statsbudsjettet på å betale rentene på statsgjelden i 2024?

Da må skattenivået opp. Mye.

1 Like

Er

Dere

Eller øke skatten

Morsomme?

De får ikke lånt penger til den renten de vil uten å kjøre på med QE. Å øke skatten nå, mens masse bedrifter er på kanten? Nei? Det som er mulig å øke skatten på er internasjonale selskaper som i dag skatter veldig lite. Men det er praktisk vanskelig.

… og dette gjelder ikke bare den føderale nasjonen USA. Husholdningene og bedriftene i hele Vesten pluss Japan og Kina er ute å kjøre.

Det finnes ingen enkle løsninger. Kutt i offentlig sektor og skatteøkninger rammer også økonomien. Men man kan lure på hvorfor USA må bruke så uendelig mye mer penger på det millitære enn det alle andre gjør. Det står en kø av smertelige valg og alle skulle ønske det var mulig at det var slik at “inflasjonen spiser opp gjelder”.

Den eneste og vanskelige løsningen er å skape en høyere økonomisk vekst som dermed styrker statens inntektsgrunnlag gjennom flere lønnsomme jobber.