Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

3 Likes

Blir det 7.mnd med oppgang? Begynner å lukte historisk

1 Like

Nå har jeg hørt «litt» på deg og halvert fond og til fordel for gjeld…
Men når man er gjeldsfri hvor skal pengene gå da?

Gis bort … (vel litt deler man jo)
Brukes opp… neppe er minimalist og har alt jeg trenger)
Jobbe mindre… ikke aktuelt.
Reise… yeah right…

2 Likes

Jeg har ikke betalt ned min gjeld (har så klart månedlig avdrag), men har flere millioner på bok, en god del PM / gruver, et knippe aksjer jeg tror kan slå markedet på sikt og xact bear. Så får man være tålmodig - pengene vil komme til nytte senere.

2 Likes

Gjeld er jo en god hedge mot inflasjon, men ikke mot boligpris nedgang. Men har du cash er det jo samme tingen. Kostnader for cash er jo bare 1.4% så nesten gratis. Klarer du og slå markedet er det jo konge. Har 500k i crowfunding til 8/9% så det er jo gull.

Så får vi se hvilke muligheter som kommer. Kan jo alltid låne 3-4 mill på bolig om det kommer krakk ….

1 Like

Det blir jo opptil banken om de vil låne ut pengene igjen

2 Likes

Bull for børsene det her!

1 Like

Det der er faktisk ganske bear for børsene.

2 Likes

Javel?

Trodde dogme var covid=lave renter=bull aksjer

1 Like

Du mangler inflasjonsfrykt i regnestykket ditt. Hva om vi får nye lock-downs hvis denne lambda varianten viser seg resistent mot vaksinene vi har? Hvis økonomien bremser ned på nytt; burde det tilsi mer stimulus, men da også høyere priser - og på et eller annet tidspunkt vil hele greia kollapse under sin egen overvekt. Det vel et spørsmål om tid, mer enn “om” det vil skje hvis dette scenariet utspiller seg.

Flere og flere “eksperter” sier FED er trengt opp i et hjørne og at de har mistet kontroll, men at de selvfølgelig ikke kan vedkjenne seg dette, da blir det Armageddon :sweat_smile:

2 Likes

Nei, inflasjon er ønsket og velkomment da det er eneste mulighet for å fortære opp verdens gjeldsberg

1 Like

Samt inflasjon vil vel avta hvis de begynner å stenge shit igjen?

1 Like

Den videoen viser mest av alt at noen mennesker er alt for opphengt i fortiden, og ikke analyserer nåtiden.

2 Likes

Tenker når middelklassen begynner å kjenne på inflasjonen så vil det politiske presset bli større enn når det er lavtlønnede arbeidere over dammen som får smake steken akkurat nå.

Jeg tror ikke FED er i nærheten av å justere verken renter eller asset purchases, men jeg tror tilliten er tynnslitt og at det er flere og flere som tenker at dette ikke kan fortsette inn i all evighet uten noen form for pullbacks av betydning.

Tja @anon80503862 , mener du at “this time it’s different” ? De diskuterer jo at tradisjonelt burde bond market være en ledende indikator, men at det ikke er like fruktbart å bruke den som en indikator nå lenger.

2 Likes

Middelklassen vil også glede seg over at lønningene stiger for å holde tritt med inflasjonen. I tillegg vi de glede seg over at inflasjonen spiser opp gjelden

1 Like

Han brukte tid på å snakke om 1900, og at aksjer har vært “overvurdert” siden 1994 … første 10-15 minutter var bare irrelevant historie.

Hvis man skal si noe om markedet i dag, så er det meningsløst å snakke om at “det har vært lange perioder før QE hvor … XXX”

1 Like

Det er jo det som er problemet; lønnsveksten er ikke i nærheten av å ta igjen prisøkningen på varer og tjenester. Vi får se om dette er forbigående, det er vel det det står og faller på :wink:

Democrats have yet to propose a plan for tackling the debt limit prior to Treasury running out of cash to pay its obligations. Lawmakers are set to leave Washington for their August recess in the coming days, and won’t return to Washington until September.

1 Like

“Hvis man ikke kjenner fortiden, forstår man ikke nåtiden og egner seg ikke til å forme fremtiden.”

Simone Weil, fransk filosof og forfatter.

Folk som er klokere enn deg og meg trekker ofte fram dette sitatet med god grunn.

4 Likes

"This is the mother-of-all bubbles. And it’s difficult to look at the inflationary snowball rolling downhill and somehow conclude “this is all transitory.”

2 Likes