Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

1 Like

image

Så langt ut året, er det samme takt som for 2008, avg. på 3.8% så langt.

2 Likes

Oh no

Så mye penger i markedet nå at til og med PM gikk opp i dag :sweat_smile:

1 Like

Tror bjørnene snart må innse at 2021 blir et katastrofeår.

Alle er slitne av Korona og ønsker optimisme velkommen, ikke pessimisme.

Blue chips i USA leverer bedre enn ventet på både topp- og bunnlinje, og det siste ti-årets tapte marked; Europa, henter seg også inn økonomisk.

Det billigst prisede markedet (EM) sliter med regulatoriske forhold, så kapitalen forblir i de modne markedene.

Ikke minst er stilfaktoren momentum i aller høyest grad fortsatt gjeldende, så alle dipper blir kjapt kjøpt opp.

Få pensjonskapitalen deres i arbeid igjen og nyt dette historiske bullmarkedet.

7 Likes

Tror du er inne på noe her og at vi kan ha en kollektiv “d ordner seg”-holdning fremover. Selv svartedauden gikk jo greit nok… hva stopper oss nå? S&P500 gir litt grunn til høydeskrekk med 35% ish over nivået før korona, men vi er slitne av krise og kanskje får vi en vedvarende periode med historisk høye multipler før vi makter en finansiell krise?

2 Likes

Du pleier ikke lese den disclaimeren som sier: historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning? Selvsagt kan boblen blåses opp enda mer, men på litt sikt er det et tapsprosjekt å være lang aksjer her

Alt kommer an på om vi har renter på ekstremt lavt nivå + store mengder QE i årevis, kanskje flere tiår, framover. Eller om det byr på problemer.

6 Likes

Samtidig kan økte skatter fort bli en realitet som drar andre veien

I modern monetary theory så skal man øke skattene for å fjerne overflødig kapital og begrense problemene ved å trykke ubegrenset med penger. Så vi er på vei til en verden med ekstreme underskudd, og økte skatter. Hvis demokratene får beholde makten i USA over lengre tid i hvert fall.

Ett interessant eksperiment.

4 Likes

Inflasjon er en skatt i seg selv. Trenger ikke mer skatt enn det.

Skatt er en fin måte å dempe inflasjonen på det og samtidig sikre litt penger i skrale statskasser rundt omkring i verden. Husk at man over tid har som mandat å holde inflasjonen i sjakk, selv om man nå godtar at det skyter litt over pga lav inflasjon de siste årene.

Hva skal man med penger i statskassene hvis man bare skylder penger til egen sentralbank, og underskuddet ikke spiller noen rolle?

Er ikke annen grunn til å betale skatt enn at man vil straffe folk, eller begrense konsum/forbruk for å begrense inflasjon. Man trenger ikke penger, man kan bare trykke mer. Modern Monetary Theory i ett nøtteskall - man trenger ikke statsinntekter, man kan bare trykke mer fiat.

1 Like

Det han beskriver med hedge fondet her i videoen, minner litt om noe annet som ble skrevet om i tråden tidligere i dag :face_with_hand_over_mouth:

I tilfelle linken ikke funker: fra 44:36

Det går til et visst punkt, men så vil tilliten til staten og valutaen til slutt kollapse. Det tror jeg ingen ønsker seg.

1 Like
1 Like

Det har på en måte vært prøvd før, og det varte da noen hundre år.

@anon80503862 Har du humor? :smiley: (tror den går over hodene på de fleste her)

Jeg skal ikke være for bastant på uprøvd pengepolitikk, men jeg synes det åpenbare problemet er at når kapital ikke har noen kostnad, så mister du prisoppdagelse og effektivitet litt etter litt, etter som alle insentiver for å effektivisere forsvinner. Og defekte selskaper kan fortsatt holde på uten noen trussel om konkurs, da gjeld i praksis er gratis. Og økonomien stagnerer, ala japan. Og jeg tror denne politikken kollapser under sin egen vekt, men det tar tid.

Når du så gir et slikt verktøy til politikere, som ikke har noen insentiver for å begrense bruken av gratis penger til å kjøpe stemmer… (hint: de klarer ikke å begrense seg når de har en kostnad engang)
Mulig vi ler av de samme tingene :laughing:

Det er et langt stykke tekst, og jeg anbefaler å lese hele og ikke bare de første og best kjente avsnittene jeg har sett drøvtygd på youtube. (dog: verdt å merke seg at kilden ikke er noen Keynesian / MMT tilhenger)

7 Likes

Prosessen fram til hyperinflasjon er mye lenger og mer komplisert enn man tror.

En av hovedingrediensene er som du sier at befolkningen mister fullstendig tillit til statsapparatet.

Selv om det mye skriverier om krangling og dårlig stemning i USA så er dette fremdeles veldig langt unna.

1 Like

Uansett hvordan man ser det så er aksjemarkedet langt høyere priset i dag enn for 1 år siden. Jo dyrere et marked er, jo lavere blir avkastningen de neste årene.
De fleste er nok enige om at dagens prising er over langsiktig snitt. Det betyr at avkastningen fremover blir under snitt med mindre vi får en teknologirevolusjon (f.eks i biotek eller gratis energi) eller ved å øke produktiviteten betydelig.
Mine beregninger viser at markedet er ca 10-12% dyrere i dag enn langsiktig median

6 Likes
1 Like