Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Dette må du fortelle ledelsen for det norske oljefondet. De har over tusen milliarder kroner stående i obligasjoner der verdisettingen selvfølgelig er basert på at avtaler blir respektert. Det gjelder også resten av den globale finansindustrien som vår økonomi og levestandard er knyttet til. Hvis tunge aktører mener det du mener ville renta bli satt opp og/eller nye lån til alle de med underskudd vil bli holdt tilbake. Vi får da en global variant av hva grekerne gjennomgikk for noen år siden.

2 Likes

Det mandatet kan endres.

Selvfølgelig blir obligasjonene som er ute betalt tilbake. De blir betalt tilbake ved at sentralbankene trykker opp nye penger for å innfri eksisterende forpliktelser.

Når jeg sier at man skal slutte å late som om statsgjelden skal betales tilbake, så mener jeg selvsagt at man slutter å late som om man skal betale ned på gjelden - i stedet for å konstant øke den.

Som jeg sier, vi skal først få en krise i statsobligasjonsmarkedet, så skal sentralbankene redde situasjonen med en “midlertidig løsning”, og deretter har de tatt over hele statsobligasjonsmarkedet (med unntak av de som har mandat som tilsier at de må eie av reguleringshensyn).

Japan har statsgjeld på 266% av GDP. Dette er fremtiden for USA, og deretter EU. Og hva skal man gjøre med det? Er det noe å gjøre med det? Utover å godta at dette er fremtiden.

2 Likes

Nettopp. Det blir ikke første gang - og ikke siste gang - at en boble sprekker.

Det er likevel spesielt denne gang siden markedene og nasjonene har bygget opp gigantiske gjeldsberg som ikke kan sammenlignes med hva man hadde ved tidligere kriser som finanskrisa osv. noe som er muliggjort av et vanvittig lavt rentenivå.

Bare en renteøkning i USA fra dagens null/0,25 til for eksempel 3,0 prosent vil være dramatisk for aksjekursene, BNP og ledigheten på kort sikt. Men som jeg har skrevet her; FED har gjort voldsommere ting enn dette før, med gode resultater.

I 1981 økte FED-sjefen Paul Volcker renten fra 11 til 20 prosent etter at inflasjonen på store deler av 70-tallet hadde ligget i snitt på 6.8 prosent. Dette sjokket rammet markedene på kort sikt med en kortvarig resesjon og midlertidig høyere arbeidsledighet. Men på lang sikt tjente de fleste på det. Det var demokraten Jimmy Carter som utnevnte Volcker etter at tidligere FED-sjefer hadde feiget unna. Ronald Reagan ga ham en ny periode. Også andre vestlige land - som Norge - kopierte dette på en mer forsiktig måte.

Edit: Men nå er det ikke usannsynlig at dagens ganske høye inflasjon roer seg ned utover vinteren og våren og da vil en høy rente bare bli et minne fra gamle dager.

2 Likes

Lillebror Baktus hørte ikke på Karius når han sa “Tenk bare om den vemmelige
tannbørsten skulle komme!”, men vi vet alle hvordan den historien endte til slutt :wink:

4 Likes

Glem det, ble selvfølgelig ny ATH.

1 Like

Lambda goes brrrrrrr :money_mouth_face::money_mouth_face:

Jeg har vært fornøyd med Interactive Brokers.

1 Like

Det har ikke vært høyere smitte i Kina på 18 måneder enn den siste uken.

1 Like

Skjønner. Dette blir ikke stort verre enn hva dagens norske pensjonister forteller banken sin; jeg betaler fortsatt renta på boliglånet, men avdrag kan dere glemme. Det er godt mulig at dette blir den realistiske utvei. Men selv dette blir mer enn krevende, særlig hvis renta skulle gå opp.

1 Like

Det var dette som utløste boligkrisen i USA i 2007-2008.

Folk hadde så høy belåning på husene at de i praksis leide av banken. Det var ingen nedside ved å flytte ut lenger.

2 Likes

Hvis man mener dette er en bærekraftig utvikling så bør man ikke gjøre noe som helst. Hvis ikke må man ta tak i dette, trolig gjennom et internasjonalt samarbeid som innebærer en rekke upopulære tiltak som kutt i offentlige utgifter, høyere skatter og avgifter der det er mulig.

Grekerne nektet lenge å touche sin vanskelig situasjon, men det ble en slags løsning til slutt der grekerne måtte blø og internasjonale kreditorer måtte avskrive og utsette mye gjeld.

3 Likes

Nei, det var ikke dette som utløste finanskrisa. En avtale mellom bank og huseier om bare å betale rente går helt fint. Det som utløste krisa var at store deler av lånene viste seg å være pill råtne; altså at heller ikke renter ble betalt og at dette ble skjult for markedet.

2 Likes

Og grunnen til at rentene ikke ble betalt var at boligene i praksis var belånt over pipa, og banken satt med nedsiden. De første boligene som folk kvittet seg med var utleieboliger, og plutselig var det så mange boliger på markedet at prisene stupte. Og så var snøball-effekten i gang.

Dette er grunnen til at det er så utrolig viktig med kontinuerlig boligprisvekst.

Det var når boligprisene begynte å falle i 2006 at lunta til 2008-kræsjet ble tent.

1 Like

Det er ikke seriøst å basere dette på at boligprisene alltid skal stige. Det er derfor norske banker legger inn gode sikkerhetsmarginer og norske banker tapte knapt fem øre på sine boliglån i 2008 eller under krisa tidlig på 90-tallet som var verre.

Det som utløste krisa i USA var at bankene - og deres hemningsløse selgere/pushere - løp etter folk med tilbud om lån. Om du hadde jobb eller annen inntekt var ikke så viktig. Man pøste på og satset på at evig høyere boligpriser ville løse problemet hvis lånene ikke ble betjent.

Men nå har vi alle lært, ikke sant?

2 Likes

Det var jo dette jeg skrev? At man baserte seg på evig stigende priser.

Vi får vel se hva som skjer i Norge dersom prisene begynner å peke nedover…

Sorry, jeg misforsto deg.

Fatter ikke hvor alle pengene kommer fra i dag :sweat_smile:

Alt er opp, og bond yields stuper (noe som indikerer at det kjøpes ekstremt mye bonds)

Hittil har 87 % av selskapene levert bedre enn ventet i Q2.
At markedet aksepterer at kortsiktig inflasjon er uungåelig etter en global shutdown er kanskje heller ikke så rart?

3 Likes

Det er jo vanlig at de leverer “bedre enn ventet”, men prosenten et kanskje høyere enn vanlig?