Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Mener det er 13 år siden selskapene leverte så langt over estimatene. Det er ganske enestående, og viser at selv om man forventet en sterk recovery fra 2020, så ble det faktisk enda sterkere.

Skjønner at det er naturlig å være bear etter en krise og så stor etterfølgende børsoppgang, men se til historien. Det er normalt 7 - 10 år mellom hver slik markedskrasj, det er lite sannsynlig at det kommer en ny smell igjen før det har gått 5 - 6 år.

4 Likes

Du antar dermed at kræsjet vi fikk i fjor er likt tidligere kræsjer, men det er jo mange avvik å hensynta? Ikke bare var det det raskeste fallet vi noen gang har hatt, men også den raskeste innhentingen. Rekordmengde penger er spydd ut også: det er rart at så mange tror dette ikke vil få negative konsekvenser down the line…

“If the Fed maintains its current policy stance, it risks inadvertently creating a perfect storm for the U.S. economy later this year and early next year: a combination of high inflation, slowing growth and financial instability. This would come with political and social consequences that could further undermine the much-needed economic recovery and expose the most vulnerable segments of our population to more pain. And it would take hold at a moment when, due to persistently high inflation, the Fed would feel forced to slam on the monetary policy brakes, aggravating every element of this unfortunate mix.”

3 Likes

Så forrige gang var etter 2008/2009 krisen?

Hårfin balanse

For finansmarkedene vil et negativt taktskifte i makrobildet uansett kunne by på utfordringer, særlig i en situasjon der kursene har steget lenge, mange er fullinvestert og prisingen er høy. Balansegangen kan bli hårfin. Bedre økonomisk vekst enn ventet vil kunne utløse rystelser som følge av forsterkede inflasjonstendenser, reprising av Fed-forventninger og stigende markedsrenter, mens en uventet og kraftig oppbremsing vil gi kursfall som følge av reduserte inntjeningsforventninger og dempet risikovilje. Unngår vi for varm eller for kald økonomi, og retningen blir passe bra – er dette kanskje også forventningene vi bør ha til finansmarkedene fremover.

1 Like

Hvordan mener de at inflasjonen har dempet seg?

Boligprisene i USA er opp 23%. Økonomien i USA har det ikke bra. At det ikke reflekteres i markedet er normalt, men å kjøpe ordene til bankene, og da spesielt HSBC, det blir direkte naivt.

3 Likes

Satt og så noen timer på you tube om USA, (denne er bra se under part1 og 2)

Det jeg ikke viste var hvor mye støtte folk faktisk får. De sa at hver amerikaner fikk 800 dollar per uke + 300 dollar per mnd per barn.
Det er 3500 dollar pr mnd (minste lønn er 8 dollar per time x 200t arbeids mnd = 1600 dollar) det betyr at det er ganske mange som heller vil være hjemme med dobbel lønn en og gå på jobb.(derfor ingen med lav lønn vil jobbe lenger)
Men alt dette slutter 1.Jan.22 så det blir den magiske datoen og se hva som skjer. USA har og er på steroider, renten kan ikke gå opp og går ikke inflasjonen over hva skal de gjøre ?

Jeg har solgt alt av aksjer og nå er nesten alt av fond og solgt… er neste pensjonen ?

3 Likes

Denne og er interessen rundt 12 min ….

Credit cardio rest……

2 Likes

Solgte alt av pensjonsfond før helgen.

Denne er jo og meget bra. Veldig godt forklart hvor vi er.

4 Likes

Det er vel nokk bensin ut året, men tror ikke det går mer en maks 5% ut året, mens nedsiden er 10-50% så rusk reward er ikke vår fordel. Derfor har jeg solgt.

1 Like

Ja, jeg har en del info om dette som jeg kan dele på mandag, men se på dette så lenge:

https://insight.factset.com/sp-500-companies-report-record-breaking-performance-vs.-revenue-estimates-in-q2?hs_amp=true

3 Likes

Er kanskje ikke så rart s&p dundrer oppover med tall som dette?

2 Likes

2 Likes

Jeg synes det er litt interessant at pga corona, så har det vært mye mindre kjipt å være arbeidsledig. Så kan man spørre seg om det egentlig burde være normen?

2 Likes

Mindre kjipt betyr ikke at det er noe positivt i det hele tatt. Skulle bare mangle at myndighetene hjelper til når det er de som pålegger stans i flere områder.

Blir nok et takt skifte framover når vaksine fornekterne ødelegger gjenåpningen i flere land. Ikke billig å kjøre dette løpet når man har en mur av mennesker som nekter for en løsning.

4 Likes

Litt som alle statsfiendene som gjorde at myndighetene i Øst-Tyskland måtte mure inne befolkningen sin og spionere på alt og alle.

2 Likes

1 Like

Men burde det ikke alltid være sånn? At det er litt mindre kjipt? Jeg kjenner ingen som koser seg med å miste jobben.

Hvis du jobber for minstelønn og får dobbelt i trygd så høres det ut som en nobrainer for meg!

3 Likes

Det er usa. I Norge økte de bare utbetalingene til en større prosent av lønnen og startet med feriepenger igjen.

1 Like