Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Du mener det er enorme pengemengder som står på sidelinjen og avventer inngang, og når FED bestemmer seg for tapering: først da går de inn fordi usikkerheten er borte?

Virker litt ulogisk… :roll_eyes:

1 Like

Så du mener at de bare venter på at FED skal annonsere noe som alle har visst kommer i månedsvis, og i det øyeblikket det skjer så skal de trekke ut pengene sine?

Virker litt ulogisk det også.

2 Likes

Har vi visst det i månedsvis? Såvidt jeg kan se har de ikke sagt noe konkret enda. Det er bare “snakk” for å sjekke forholdene. Vi har sett det mange ganger nå: noen FED medlemmer går ut og snakker om tapering, markedet faller, så er de raskt ute med å si “nei, vi må avvente litt til”.

Sånn jeg tolker det er det en strategi for å dempe markedet uten å forårsake panikk. Foreløpig har det fungert, syretesten kommer når de kommer med konkrete datoer, da får vi se hvem som har rett :blush:

1 Like

Jepp. Tenker det er temmelig enten/eller og man kan argumentere for begge deler. Eventuelt så skjer det absolutt ingenting.

Mange store som står på sidelinjen allerede og bare venter.

Kan ellers nevne BASEL 3 som visstnok skulle være en skikkelig gamechanger innenfor gull og sølv og føre til en eksplosjon i prisen. Man snakket om det det i årevis i forveien.

Når det skjedde så var det tidenes non-event. Og faktisk sank prisen i etterkant.

Jeg tenker som så at når de prøver seg på litt tapering og det påvirker realøkonomien negativt, så dropper de det. Så hvorfor det skulle føre til krakk? Vel, det stiller jeg endel spørsmål ved.

Jævlig irriterende når alle aksjer man er investert i er ned flere prosent, og så er Oslo Børs likevel i pluss.

Litt av en hegde Xact Bear viste seg å være ass.

1 Like

Ser det er mange som tror alle bjørner bare venter på et nytt krakk. Får henvise til @GyldeN fra i går som er i tråd med det jeg ser for meg - og det henger mye sammen med hvor mye systemet er belånt i kombinasjon med hvor dyrt markedet er sett fra et historisk perspektiv.

Under dotcom boblen peaket margin debt ca. 5 måneder før markedet.
Finanskrisen var 3 måneder før. Hvordan dette chartet vil utvikle seg utover året aner jeg ikke…

Lurer på hva Buffet sier om indikatoren sin nå :sweat_smile:

Buffet indicator

3 Likes

De prøvde vel og redusere litt i 2019, og det gikk jo absolutt ikke. Så alternativet er jo…Ingen…

Likte godt Nocturne sin link for ett par dager siden om det temaet, og som jeg sa for en stund siden:

Men vi får se, krakk kommer jo ikke planlagt… det kommer plutselig. Jeg tror ikke de tørr og redusere noe, men gjør de det er jeg overbevist om at det kan fort gå ned.

Jeg har ikke tro på at en annonsering av tapering kommer til å føre til noe krasj.

Men jeg tror at faktisk gjennomføring av tapering (noe mer tvilsomt enn en annonsering), vil føre til nedgang på børsen. Det bør rett og slett være en naturlig konsekvens av at noen trekker enorme midler ut av finansmarkedene.

Når noen eier mer enn 73 000 000 000 000 kroner i finansmarkedene og skal begynne å trekke dem ut så er det mulig at man kan si at en annonsering isolert sett er “priset inn” - men det finnes ikke så mye penger tilgjengelig som er klare til å kjøpe seg inn og ta deres plass hvis de faktisk gjennomfører ett megasalg.

Jeg tipper de begynner å selge, og så får det negative konsekvenser, og så endrer de kurs og ender med å ta over hele statsobligasjonsmarkedet i stedet. Men, det blir jo bare spekulasjoner. Jeg tror at hvis de faktisk endrer kurs og står for en kontraktiv pengepolitikk så vil det føre til kraftig nedgang på børsen. Jeg har bare vondt for å se at systemet tåler det og at det kan bli gjennomført i praksis. Ikke så lenge politikerne er overbevist om at de skal gå med noen billioner i underskudd årlig i USA.

6 Likes

Det er jo ikke snakk om å trekke noe ut, bare at man skal slutte å pumpe så ufattelig mye penger inn.

Faktisk ikke det engang. Man skal fremdeles pumpe ufattelig mye penger inn, bare litt mindre.

3 Likes

Hvis det er overbelånt retail som har drevet mye av oppgangen det siste halvannet året, skal det vel ikke nødvendigvis det store fallet til for å stoppe ut disse. Spennende tider!

1 Like

Målet med gjennomførelsen av tapering vil være å slutte å øke balansen til FED, og så gå over til gradvis reduksjon. Samtidig som USA skal kjøre på med $1 trillion + i årlige budsjettunderskudd. At de begynner med tapering endrer ikke på mye, men gjennomførelsen av det er noe annet. I begynnelsen vil de fortsatt kjøre en svært ekspansiv pengepolitikk som i teorien er inflasjonsdrivende. Håpet deres er at når de snakker med alvorlig mine om at “nå strammer de inne” selv om de i praksis faktisk gjør det motsatte, så vil folk tro på dem.

Problemet er hvis de faktisk må stramme inn og kjøre en kontraktiv pengepolitikk. Noe som på ingen måte skjer i begynnelsen av prosessen, men som faktisk vil være målet når/hvis det gjennomføres.

Uansett, jeg tror folk ser gjennom snakket til FED, men realiteten hvis de faktisk ikke lenger skal øke balansen sin? Det er noe annet. Men det skjer ikke i begynnelsen av prosessen - det er målet hvis de faktisk fullfører.

2 Likes

Jeg tror ikke denne erfaringen fra 2019 er så relevant. Tapering og etter hvert høyere rente vil bli gjennomført i 2022 som følge av eventuell høyere inflasjon - noe du ikke hadde i 2019. Hvis denne inflasjonen ikke er forbigående, vil det presse FED til å gjøre upopulære tiltak selv om både arbeidsledigheten skulle gå opp og BNP gå ned.

Ja, Observer, markedet har tatt høyde for at FED nå omsider ordlegger seg på en annen måte enn for seks måneder siden. Stopper utviklingen der blir det neppe stor bølger. Spørsmålet er altså om FED i tillegg til tapering må forberede renteøkninger allerede til våren og om det blir en lang serie med kvartinger.

3 Likes

Jeg tror man skal se til 2013-2014, og anta at FED planlegger å gjennomføre tapering fra etter årets budsjett ( desember?) og være ferdige før mellomvalget neste år. Ergo, en prosess fra desember til oktober.

Jeg tror korona fortsatt vil være forklaringen de gir fram til langt uti neste år for inflasjonspress, så jeg tror ikke de kommer med renteøkninger før etter mellomvalget neste år med mindre det tvinger seg fram.

1 Like

Jokeren i puslespillet dette :wink:

1 Like

Jaja, da blir det å grinde seg opp til ny ATH i dag igjen da.

Fy søren for en utrolig drittkjedelig dag på børsen (med mindre man er Nano-aksjonær da).

2 Likes

Poorly Prepared Polar Bear 27082021161252

2 Likes

Jeg deler din dype interesse for amerikansk politikk og følger med nær døgnet rundt, men jeg tror ikke FED tar mye hensyn til mellomvalget som en uavhengig institusjon. Til en viss grad er de føderale budsjettene interessante, men det blekner i forhold til arbeidsledighetstall, inflasjon og BNP - i den rekkefølgen.

4 Likes

Vorspiel

Glad jeg closet den Bear-posisjonen mens den var i omtrent 0.

Av og til glemmer jeg at aksjer bare går oppover for evig.