Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jeg tror ikke det er tilfeldig at de valgte denne perioden for tapering i 2013 og 2014 eller at de normalt ikke endrer på politikken siste året før ett presidentvalg. Men selvsagt kan virkeligheten tvinge fram andre beslutninger. Jeg sier hva jeg tror de planlegger men om de blir tvunget agerer de selvsagt annerledes. Min tese er at fed har en sterk interesse av å ikke gjøre store endringer rett før valg fordi det blir sett på som at de blander seg inn når de skal være uavhengige.

Å begynne med flere renteøkninger sent august-oktober 2022 vil bli sett på som politisk innblanding.

God helg :sweat_smile:

image

9 Likes

Ein ting eg la merke til var kommentaren om hedgefunds som allerede var gått short, som då igjen blei utsatt for short squeeze pga. markedet fortsette opp.

Så noen har timingen sin feil her. Som kan føra til ein melt-up på sikt…

1 Like

For et par mnd siden var det en annen storbank som kuttet klientenes posisjoner fordi det kun er dumme retails som handler / ønsker å være long.

Hvor mye midler har disse retailerne egentlig, hvis alle proffene er løst inn i cash men markedet dundrer på videre?

1 Like

Gode poenger der, spesielt dette:

“The 50-day average daily trading volume across all members of the S&P 500 Index has declined to just shy of 2 billion shares, the lowest since the coronavirus pandemic first began to roil markets in late February 2020.”

Ikke det man ønsker å se når det settes nye ATHs. Hvor mye firepower som er igjen i tanken blir interessant å se neste uke.

Begynner å nærme seg et potensielt target jeg har sett på i lang stund nå.

Krysningen mellom den store oppadgående trendkanalen, og den mindre oppadgående som har vært i spill de siste månedene. Blir spennende å se hva som skjer nå fremover. Slik som dette tøffer fremover kan vi fort få en overshoot av den store trendkanalen.

1 Like

Jeg tror de driter i det.

Kanskje i år, hvis arbeidsledigheten går ned, hvis ikke venter de. Å kutte for tidlig vil være et feilsteg.

“Today, with substantial slack remaining in the labor market and the pandemic continuing, such a mistake could be particularly harmful,”

Ingen hast mao

1 Like

Hva skjer med arbeidsløsheten når folk må begynne å jobbe for pengene igjen etter 6. september?

Husk også at markedet ser ca 6 måneder frem i tid.

1 Like

Riktig, så det vi vet skal skje i september 2021 rundt amerikanske arbeidstakere og dagens dagpengeordning ble priset inn av markedet tilbake i mars 2021.

Mr Market forholder seg nå til hva som er i vente av kjente faktorer t.o.m januar 2022 (i følge teorien da…)

Ny måling kom i går ettermiddag: Inflasjonen holder seg fortsatt høy i USA. PCE-tallene for juli var opp 4,2 prosent, mens man måneden før lå på 4,0. Den mer stabile kjerneinflasjonen ligger fortsatt på 3,6 prosent. Stabilt høyt, altså.

Så har vi siste CPI-måling før i måneden som viste en en vekst på 5,4 prosent.

4 Likes

1 Like

Kapitalismen er herved død, markedene styres helt og holdent av en Sentralbank.

5 Likes

Har vel blitt det siden 2008/2009?

Transformasjonen begynte sikkert allerede da. Men først nå er transformasjonen fullendt, ikke engang mindre dipper og naturlig svingninger skal få skje uten sentralbankens godkjennelse og vilje. Det spørs om det ikke er nå som transformasjonen er komplett at vi får se sprekker i overflaten…før hele korthuset raser sammen.

1 Like

Hvordan skal sentralbanken finne en motpart i denne “traden” når de stiller likviditet til de største bankene og clearinghusene i obligasjon-/aksje-/valutamarkeder?

Et av de største clearinghusene i USA var jo insolvent en dag og to i mars 2020…

1 Like

FED og spesielt Powell har gjort en formidabel jobb når det gjelder å overbevise markedene om at dette ikke kan korrigere. Det er nå så mye belåning i systemet og så mange som er long at det skal ekstremt lite til å velte lasset.

Spent på inflasjon og arbeidstall neste måned!

Denne kanalen har den beste recapen av det som ble sagt på fredag jeg har sett til nå :blush: :

3 Likes

En annen joker oppi dette er hedgefunds som allerede har gått short, i forsøk på å enten spå nedturen i forkant, eller potensielt virke som katalysatoren.

Forskjellen nå er at det ikke er retails som sitter på andre siden og tar imot… det er fed. Og inntil Fed ser seg fornøyd med utviklingen, jobber short mot en dominerende trend, markedet og inflasjon.

I ytterste tilfelle kan short virke som en akselerator til oppsiden i siste leg opp hvis dem blir tvunget å lukke posisjonene sine :man_shrugging:

3 Likes

Satt og venta på denne. Hørte på intro-talen til Powell forrige uke, og det var bare vimsing rundt grøten i hele praten. Respiratoren fortsetter litt til…

På toppen av det hele, nå har de en orkan som herjer i sørstatene.

2 Likes

Bull!

:laughing:

2 Likes