Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Som bestilt:

Ja, da kjører de på med siste sucker rally, tror ikke 2021 blir så mye oppside fra 912 på obx.

1 Like

Høytstående folk i banker og lignende institusjoner er neppe så systemtro på det personlige plan som man skulle tro fra deres øvelser i media. Dette er stort sett folk som var unge og lovende rett etter forrige store krise på tidlig 90-tall og kun har opplevd at egen velstand har økt og at flosklene har stemt (historisk sett har […], m.v.).

De hverken tør eller får lov til å si hva de egentlig måtte tro, for det ville kanskje fått diverse illusjoner til å briste i resten av befolkningen.

2 Likes

«Denne vinteren vil være dyster og vi tror økonomien vil svekkes i første kvartal», skriver flere JP Morgan-økonomer i et klientnotat.

Fullstendig uenighet

Det er full uenighet blant republikanerne og demokratene om en ny støttepakke for økonomien, og på torsdag besluttet USAs finansminister Steve Mnuchin å stoppe Federal Reserves låneprogram. Det uventede grepet fikk mange finanstopper til å steile.

«Kongressen har sviktet landet» sa David Kotok, investeringssjef for Cumberland Advisors. Ian Shepherdson, sjeføkonom ved Pantheon Macroeconomics, stemte i og mener at kongressen er skyld i en «forferdelig ansvarsfraskrivelse».

Grepet fra finansministeren er en sterk faktor til JP Morgans negative utsikter.

Ble vist dårligere enn forventet:

10:16:57

TDN Direkt

PMI for tjenester i eurosonen falt til 41,3 prosent i november

Foreløpige sammenstilte tall viser at innkjøpssjefenes forventningsindeks (Purchasing Managers Index) i euroområdet var 45,1 i november, mot 50,0 foregående måned.

På forhånd var det ventet en indeks på 45,8 poeng, ifølge Direkt Makro.

For tjenestesektoren var PMI 41,3 i perioden (46,9), mot ventet 42,5.

For industrisektoren var PMI 53,6 i perioden (54,8), og mot ventet 53,1.

En indeks over 50 poeng viser tiltagende aktivitetsnivå.

Analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities uttrykker i sin seneste ukerapport bekymring for utviklingen i USA, og ikke bare at Donald Trump nekter å godkjenne valgnederlaget.

«General Service Administration, ved sin leder Emily Murphy, har heller ikke «sertifisert» valget og åpnet for at Biden-organisasjonen får de rette ressursene til å bekjempe både corona og et potensielt tilbakeslag i økonomien», skriver han.

Slyngstadli trekker også frem at USAs finansminister Steve Mnuchin før helgen kansellerte lånefasiliteter fra Federal Reserve til mindre bedrifter.

– Vi kan få en W

«I slutten av desember faller også beskyttelsen mot utkastelse av bolig ut. Det samme gjør inntektsstøtten, samt utsettelser av studielån. Videre ser det ut som at Republikanerne og Demokratene ikke blir enige om en ny stimulansepakke som kan vise seg nødvendig for at vi ikke skal ta en tur ned igjen. Veksten de neste kvartalene kan bli svak – og vi kan få en W, fortsetter analysesjefen.

Slyngstadli tar videre med at Polen og Ungarn blokkerer den nye krisepakken i Europa, og dermed stopper EUs krisefond

«Landene er misfornøyde med at EU vil kreve at stater følger «rettsstatsprinispper» for å få støtte», forklarer han.

VG

23.11 2020
Kommuner kan få tilsendt vaksiner i 70 minusgrader: − Krevende

Mye skal klaffe når en coronavaksine skal settes i folk i din kommune. I alle fall hvis vaksinen må lagres og fraktes i mangfoldige minus.

Tenk at to coronavaksiner kan godkjennes i EU og Norge allerede i slutten av desember. Tenk at fly med doser kan komme til Norge allerede på nyåret.

Det er det FHI nå gjør. For det er ikke rent lite som skal klaffe hvis de to vaksinene som ligger an til å bli godkjent, faktisk blir det. Her kan du lese om to nøtter de nå jobber med å knekke.

Den første er at begge er vaksiner som lages med helt ny teknologi og krever iskald lagring for å holde seg stabile.

– Det som blir krevende er når vaksiner som krever lagring og distribusjon ved minus 70 grader eller minus 20 grader skal tas i bruk, sier områdedirektør Geir Bukholm i FHI.

Nå skal de trekke vaksineresultater ut av hatten frem til OSEBX står i 1000. :smiley:

1 Like

På mitt chart er det ikke lenger noe spesielt grunnlag for å opprettholde noen bear posisjon før det nå etablerte positive momentumet brytes.

Base case er at den ligger i den blå delen av regresjonstrenden frem til jul

4 Likes

Jeg hater å være kronisk bear. Selv om jeg ikke forstår optimismen burde jeg kunne tatt del i oppgangen.

På den annen side, hvis ikke de systemiske flokene på noe tidspunkt løser seg, vil hverken bull eller bear bety noe for ens velstand.

Har ikke noe fasit, men
Osebx har lagget vs andre idekser med større digital sektor pga tung olje/ fisk / råvare sektor.

Selv om Covid er på ATH og vi ser mange problemer kortsiktig, så ble sektorer repriset til noe som skjer 1 år fram i tid. Fordi det er jo faktisk mtp framtiden du handler aksjer.

Justert for corona/QEI-stimulus er vel OSEBX-ATH sikkert 1200, BTC-ATH 30kUSD, […].

1 Like

Snuser på toppen av taket i en fin stigende trendkanal. Blir særdeles overrasket om den fortsetter opp nå uten å teste noen støttenivåer (f.eks 809 - 796).

Denne forteller hvorfor markedet ikke faller ganske godt:

Ekstremt “greed” i markedet nå:

2 Likes

Det ser man jo godt i alle markeder :slight_smile:

Jeg så lenge på Bitcoin som en hedge mot markedet, men i år har den jo egentlig fulgt markedet ned og opp?

1 Like

Det stemmer ganske bra, regner med robinhood gjengen sitter der å herjer også… Var i alle fall mye snakk når jeg var medlem i den gruppa, men ble rett og slett plagsomt å være medlem der… For mye støy.

Absolutt mange n00bs som er inne i BTC nå som i 2017… men det jeg merker meg er at Robinhood gjengen har vært flinkere og hatt mer flaks enn meg i år, så jeg har ingenting jeg skulle ha sagt :no_mouth:

Opp 20% på OBX på 1 måned… :frowning: