Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Og du bruker finanspressen for råd om hvilke aksjer du skal kjøpe også eller? :see_no_evil::stuck_out_tongue_winking_eye::open_mouth:

Jeg tenker at når man ikke kan bruke den til råd om enkeltaksjer som utvikling, så kan man heller ikke bruke dem til spådommer om makroøkonomi.

Se på non farm payrolls. 235k, mindre enn en tredjedel av ventet. Hvis hvor håpløst det er å skulle spå utfra forrige måneds data.

Personlig tror jeg på noe høyere inflasjon enn ønsket en stund før den flater ut eller bikker ned. Jeg tror på fortsatt mye støtte fra FED.

Poenget var vel at man har tatt 1 mnd data, ganget det med 12 og satt 2 streker under svaret.

Hva var veksten de andre månedene? Hva blir veksten de neste månedene?

Men jeg vet det har vært mye snakk om minimumslønn den siste tiden der borte. Muligens det også har noe med dette å gjøre også? :man_shrugging:

1 Like

Er vel en ekstern person som skriver egne meninger for dem. Ikke Forbes ansatte eller deres editorial?

https://twitter.com/bryanatlogic?lang=en

Kan jo lese twitteren hans og se om man skal stole på mannen eller ikke.

Forutsatt at jeg googlet meg fram til korrekt person, noe jeg tror jeg gjorde. Ikke en person jeg ville hørt mye på, men det er da kun personlig synsing.

1 Like

Hvis jeg googlet meg fram til korrekt person så driver han ett nettsted som gir råd om enkeltaksjer også så vidt jeg forstår :slight_smile: Billionaires portfolio.

Jeg tenker at finanspressen sier mye om hvordan ting har vært. Bruker faktisk mye folk her på forumet. @holmes, @Hocki og @anon80503862. Jeg er ikke nødvendigvis enig, men de kommer med teorier som man kan se om slår til og i så fall reagere på riktig måte. Jeg har også noen kontakter i Norges Bank og kommentaren jeg fikk derfra var at FED er i en skikkelig knipe. Hvordan skulle de komme seg ut av situasjonen hvor de kjøper opp masse gjeld hver måned? Det er riktig et par måneder siden, men det er fortsatt like relevant.

Hvorfor beklager du deg? Dette er da et forum og ikke et ekkokammer :stuck_out_tongue:

US Manufacturing PMI at 4-Month Low: Markit

The IHS Markit Manufacturing PMI for the US was revised slightly down to 61.1 in August of 2021 from a preliminary of 61.2. The reading fell from a record of 63.4 in July, pointing to the slowest growth in factory activity in 4 months. The expansion was supported by steep upturns in production and new orders. Nevertheless, output growth was reportedly hampered by capacity constraints and material shortages. Lead times for inputs extended further as cost burdens soared, with the pace of inflation reaching a fresh series high. Although output expectations strengthened, employment growth eased as firms struggled to retain staff and find suitable candidates for current vacancies. less

2021-09-01

Synes kanskje disse tallene er mer interessante. PMI har vært positiv en god stund nå (over 50), men arbeidsledigheten er fortsatt vesentlig høyere enn før COVID-19. Rundt 5% vs 3% før, og det tar ikke med seg at de store etterkrigskullene er på vei ut av arbeidsstyrken.

Og jeg er av den mening at FED sin største knipe er Manchin. Fordi jeg, som jeg har sagt før, tror at FED ønsker å stramme inn etter at demokratene får vedtatt budsjettet sitt og ikke før. Og den mannen kan skape problemer for alle neste måned.

Det blir veldig spennende å se hvordan demokratene går fram for å få hevet gjeldstaket og banket gjennom ett budsjett nå om en måned. Går det bra, så går nok finansmarkedene bra også.

Inflasjonstallene akkurat nå i sommer tror jeg ikke er så viktige. Det er viktigere med inflasjonstall i oktober-desember, og de blir publisert måneden etter. Så jeg tror ikke at tall for august - sommerferiemåned i USA - er det aller viktigste. Men, kanskje FED ser det annerledes. Er allerede flere fra FED som har vært ute og vært positive til innstramming nå snart, men Powell har snakket om at det ikke haster. Kanskje uenigheten sprer seg også? Hvem vet, vi får vente og se.

1 Like

Eller, man kan se at arbeidsledigheten nå er høyere enn den var de siste 5 årene utenom Covid-19.

Det interessante blir når forsyningslinjene ikke er forstyrret av Covid-19 lenger. Hva skjer da? Også er det rimelig interessant å se om mangelen på chips vil holde seg i flere år framover. Jeg tenker at de økte prisene nå gjør at det blir funnet andre løsninger (TMSC økte prisene på eldre noder med 20%, nyere med 10%). Jeg har ingen tro på at f.eks. mangelen på tømmer kommer til å vare. Det er bare noe etterslep.

Anyway, før krisen i 2008/2009, så kunne man se at etterspørselen etter f.eks. betong i land som Spania falt kraftig. Det er ingen slike tegn nå, så lite tegn til at markedet skal til å kollapse, samtidig er arbeidsledigheten fortsatt vesentlig høyere enn før Covid-19, så evt innstramninger fra FED vil være forsiktige.

TMCS og andre chipprodusenter investerer flere milliarder for å møte etterspørselen. Blir også bygget fabrikker i USA, men dette kommer ikke online før tidligst neste år.

1 Like

Du kan jo ikke sammenligne arbeidsledigheten under Trump med arbeidsledighet under Obama eller Biden? Det blir useriøst!

(siden dette er internett - ja jeg troller)

1 Like

Allerede neste år? Jeg trodde det ville ta et par år :slight_smile:

Det kan være, men det er det som sitter i “hukommelsen”, så det markedet kommer til å se på som normalt.

Noe var neste år tror jeg, der det var snakk om utvidelse. Nybygg 2023 en gang.

Men USA var for avhengig av østen for kritiske leveranser. Så syns å huske dette var litt styrt/ønsket fra toppen også.

Litt lenge siden jeg leste dette, så husker ikke detaljer.

1 Like

Hadde vært interessant å lagt denne kurven over S&P indeksene :thinking:

Altså, poenget mitt er at det virker som mange har det i rødt som scenario: det er kraftig økonomisk vekst nå og FED kommer til å redusere tiltakene sine kjapt og brutalt og sende økonomien i dass (krakk). (De røde kryssene er hver gang FED enten kjøper mindre gjeld eller øker renten).

Jeg tror ikke veksten i økonomien er så sterk som den ser ut, mye av inflasjonen nå er midlertidig. Dvs blå strek. FED vil derfor sakte redusere kjøp/øke renten (blå kryss), på en slik måte at de ikke kræsjer økonomien.

3 Likes

Min mening er at Chip-produksjon og frakt-flaskehalsen er noe markedet fint fyller etterspørsel med tilbud med på mellomlang sikt, spennende å se hvor mye de fyller hullet med.

Tror selv de vil få en kraftig overproduksjon om et par år, så der har vi en potensiell ny boble i verdikjeden og prispress i negativ forstand.

Derfor jeg har tegnet inn litt opp og ned i det fine mspaint chartet mitt. Uteliv, fly, cruise og hotellbransjen kommer til å få noen ok år nå. Er nok mange som er klare for å bruke penger på opplevelser framover. Forbrukerelektronikk vil nok gå ned litt. Det samme gjelder ting til oppussing. Terrassebord, maling, osv.

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-04/global-gas-price-surge-threatens-to-dent-the-economic-recovery?srnd=premium-europe

2 Likes