Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Sitter fremdeles på aksjer verdt 4 milliarder dollar…
Eller ca 34 milliarder kroner. At man da selger for 1,7 milliarder kroner virker mer som en justering av investeringer for min del.

Er enig med deg at en “roll-over” nok ikke markerer slutten, de fleste ser etter en blow-off top, men alle runs trenger ikke ende slik. Blir spennende å se hvor og hvordan det hele ender, det er i allefall ikke mangel på faresignaler de siste par ukene :blush:

Problemet slik jeg ser det nett nå, er at til tross for alle “signalene” som blir postet og henvist til, så viser ikke det igjen i chartet foreløpig.

Hadde man fjernet nyheter, navn på chart og behandlet det som et hvilken som helst aksje, hadde man sett på ett sinnsykt bull chart med en utrolig styrke til oppsiden. Svært få hadde satt og ventet på når det skulle kræsje.

Det fascinerende er jo at et hvert chart forteller en historie mens det utspiller seg. Det spesielle med denne fra mitt syn, er at til tross for et sinnsykt bull chart, som har duret av gårde i sin oppadgående trend, går folk short på den, for å prøve å time når den store korreksjonen skal komme. Små trades kan virke, men man står bokstavelig talt midt på skinnegangen mens tidenes bull-tog kommer tøffende mot dem.

Forløpig ser jeg tegn til avtagende moment til oppsiden. Samtidig ligger CNN`s Fear and Greed indikator godt på Fear siden. Ikke akkurat en typisk indikasjon på topp. Men det er vel høydeskrekken som trigger tenker jeg. Men som jeg nevnte tidligere, hadde vært spesielt hvis tidenes bullrun bare avsluttet med en plutselig dropp, uten verken roll-off eller et pop til oppsiden. Men nå har vel ingenting vært normalt de siste 2 åra :joy:

For morro skyld la jeg til 2 chart. Begge vises i linær skala, litt pga. det er slik alle som viser hvor extended SP500 er liker å fremvise indexen, uten å faktisk ta hensyn til at 200 poeng ved 2000 ikke utgjør like mye på 4000 området.
ta2

ta2

5 Likes

Jo du kan bytte ut med Tesla eller Apple hvis du vil. Dette er veldig late stage bull run om du ser på indeksene eller aksjene.

Jepp, og man får som regel alltid en form for signal i forkant om man klarer å lese dem.

Når S&P 500 droppet sist gang begynte det med en liten GAP ned og minus 3.4% for dagen. Men det det var den største negative baren på over 200 dager. Med andre ord, den skilte seg tydelig ut blant alt det andre.

Det er ikke slik at jeg ikke ser at sannsynligheten for korreksjon er stor. Men jeg vil se at det som blir publisert i media, twitter, insta osv, gjenspeiler seg i chartet. Alt jeg ser foreløpig er normale korreksjoner i en oppadgående trend :man_shrugging:

9 Likes

:grimacing: :grimacing: :grimacing:

3 Likes

Enig i det - men det er også å forvente at man får en bounce etter 6 dager med fall :slight_smile:
Min vurdering er at det er en drakamp nå mellom 20 og 50 dagers glidende snitt.

50- dagers glidende snitt har fungert som god støtte siden Mai, vi har ikke closet under 50 dagers siden mars (og da var det bare 1 candle før den føk rett opp igjen). Mao. tenker jeg det første signalet for en større pullback vil være etablert brudd under 50 dagers.

Bulls må bryte 20 dagers glidende snitt som har fungert som motstand 3 dager på rad nå.
Tidligere brudd på 20 dagers har ført til en v-shaped bounce, vi får se om det skjer igjen.

3 Likes

Er det starten på boligkrakket i Kina?

Why is Evergrande in trouble?

The Hong Kong-based developer is sinking under a mountain of liabilities totaling more than $300 billion (€254 billion) after years of borrowing to fund rapid growth.

Evergrande has stepped up acquisitions in recent years, taking advantage of a real estate frenzy.

But the property giant began to falter after Beijing introduced new measures in August 2020 to closely monitor and control the total debt level of major property developers.

Evergrande relied on presales to finance itself and keep its activities afloat, and the crackdown forced the group to offload properties at increasingly steep discounts.

Evergrande har måtte hive ut sine “presales” til stadig fallende priser. Står vi nå overfor et krakk i eiendomsmarkedet? Det er jo blitt spådd lenge, men kanskje tida nå er moden? Demografien har kanskje innhenta boligmarkedet? Antall kinesere i arbeidsfør alder er på full fart nedover, og med det også etterspørsel etter bolig. Dette kan starte et skred av konkurser og fallende priser…

2 Likes

Følger litt med på det samme.

Har mekket inn en funksjon i excel arket mitt som ser på fredags close på alle indexen i forhold til 200 og 50 dagers snitt.

Lukker en index på fredag under 50 dagers snitt, blir den vektet som bearish. Lukker den over, vektet som bullish. Så 50 dager kan f.eks vise bearish, mens 200 fremdeles er bullish.

Veldig grov, men enkel visuell pekepinn på hvilke miljø man opererer i.

Ideen tok jeg ifra boken til Hank Pruden, The Three Skills of Top Trading. Meget god bok, og kan anbefales.

1 Like

Det er lenge blitt “slått fast” at den kinesiske økonomien om noen år vil ta igjen USA målt i BNP. Jeg har aldri trodd det.

Det er sikkert noen her inne som husker tilbake til 80-tallet da “alle visste” at den japanske økonomien ville ta igjen USA. Rart å tenke på det i dag. Spådommen da var ikke helt grunnløs. Verdien av alle selskapene på Tokyo-børsen hadde faktisk tatt igjen tilsvarende på New York-børsene. Tomteverdien av den sentrale og gigantiske keiserparken i Tokyo var høyere enn alle tomter i Florida til sammen. Alle pilene i Japan gikk opp. Ronald Reagan gikk så til handelskrig mot Japan grunnet “urettferdig handel”, ikke helt ulikt dagens handelskrig med Kina som Biden har fortsatt.

Vi får se om Kina etter hvert peaker ut nå som både USA og Europa kjører en mindre ettergivende linje både på område handel, teknologioverføring og investeringer. Kanskje Evergrandes skjebne blir symptomatisk for hele bildet.

7 Likes

Det er to måter å trykke penger på.

  1. FED og co. gønner på
  2. Utstedelse av futures i PM (Gull/sølv).

I dag er det nummer 2 som gjelder. Helt sykt det som foregår nå.

Betalingsartikkel, men overskriften taler for seg:

3 Likes
3 Likes
2 Likes

Skal vi få brudd opp nå snart. Tror det nærmer seg noe:

xact bear:

VIX:

2 Likes

Bears so broke they can’t afford a subscription

#joke

1 Like

Gode sjanser for brudd over 10 ukers snitt

2 Likes

With ample job openings, inflation well ahead of target, financial conditions that are certainly not tight and strong economic growth, the obvious question is what does the Fed need to see to finally start tapering its asset purchases? If they wait too long, the market becomes conditioned to QE, and any tapering will tighten financial conditions. From our perspective, this is a scenario the Fed needs to avoid, but they are in danger of falling behind the curve if they haven’t already.

The Conditions for Tapering Already Exist | TwentyFour Asset Management (twentyfouram.com)

2 Likes

Alarm bells rang this week, with the news that the world’s most indebted real estate developer, Shenzhen-headquartered Evergrande, is struggling to make loan payments on its more than $300bn in liabilities—a sum roughly equivalent to the public debt of Portugal.

While Evergrande has been making the most headlines, there are a host of other big Chinese property developers who have revealed massive debts this year. Combined, these companies – each in default or significant stress – represent over half a trillion dollars of total liabilities, leading some economists to warn that contagion in the property sector could cause a Chinese banking crisis.

“[I]nstability in the property markets presents a significant risk for the longer term,” Braemar ACM warned yesterday.

3 Likes