Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Fair point. Men tallene jeg peker på er ikke fra dette forumet. I tillegg er dette et lite forum i forhold til andre plattformer. Det er, hva, 10-20 pers som snakker på denne tråden her?

Meg trenger du ikke å telle med heller. Er nøytral for tiden, kanskje til og med mellom nøytral og lett bear. Har kanskje fulgt for mye med på tingenes tilstand i det siste.

4 Likes

Det var vel noe i overkant mange ja. Er vel stort sett samme jengen i denne tråden uavhengig av retningen kursene :relaxed:

Jeg tenkte heller ikke på denne tråden, men synes en del forvaltere/“eksperter” har stått frem i det siste og forventer nedgang. Så da er det vel nesten obligatorisk at det motsatte skjer først.

Ekspertene? Slike som Hermanrud?

Her er en typisk klassiker fra ekspertene, uttalt i oktober 2018. Noen som husker hvordan det gikk i november og desember (til og med lille juleaften)? Uroen var definitivt ikke over nei, og nettosalget ut fra fond i desember car skyhøyt…

Markedet snudde i romjula når alle slikket sine sår og tenkte at de aldri skulle inn i markedet igjen :grin:

1 Like

Det har gått meg hus forbi, du får gjerne komme med eksempler

Ser ut som VIXen får en sterk avslutning denne uka :chart_with_upwards_trend:

2 Likes

Trodde jeg leste om et par norske til, men finner de ikke i farta…

Den siste er jo da på lengre sikt ser jeg og det er ikke umulig med en korreksjon nå.
Men når vi først diskuterer det. Hva er grunnen til at man tror på nedgang pga høy inflasjon? Høy inflasjon = fiatpenger blir mindre verdt. Så dersom man er livredd for høy inflasjon. Hvorfor skal man da rømme til fiat-penger FØR de mister mye av sin verdi?

3 Likes

De flykter til bear eller pm, ikke cash

joda, den er jeg med på. Men tankegangen at man frykter nedgang i finansmarkedene fordi man frykter høy inflasjon var det mer jeg tenkte på. Om man da går i cash eller bear er jo opp til enhver. Tror mange har brent seg så mange ganger på bear at jeg ser ikke på det som noen selvfølge at alle hopper over der.

Virker ikke som om det er mange som flykter til PM akkurat.

1 Like

Rentene vil stige i takt med inflasjonen, dessuten bedre å ta et lite tap i kjøpekraft enn et stort tap.

Melk og forbruksvarer blir dyrere, mens eiendom og aksjer blir billigere. Så gå til cash 1-2 år og få mer eiendom og aksjer for pengene, som så gir inflasjonsbeskyttelse derfra.

2 Likes

Joda. Er enig i det. Men dersom man vil prøve å melke ud de siste kronene av bullmarkedet så gjør man ikke det. Kan seff bli dyrt også, men det er da under kriser man kan bli velsig rik da. Dersom man greier å time det bra da.

Man har jo hørt i mange år at rentene snart skal stige uten at det har skjedd. Under pandemien så er det mange som har forgjeldet seg noe helt sinnsykt, så bare et par knepp på rentebryteren kan nærmest bli katastrofe for en del. Så blir spennende å se hvordan det blir gjort.

Rekordhøye strømpriser, rekordhøyer priser på byggevarer, stigende matvarepriser osv… Og i tillegg flere rentehevinger vil jo drepe økonomien omtrent. Alt av hyttebygging vil jeg tror bli bomstopp, mindre boligbygging osv…

1 Like

Ja ja, nå er gjeldstakforhandlinger også bull, så da uteblir bjørnetiden for de som hadde håpet på en rescue herfra.

2 Likes

Satt akkurat å gliste over en rekke krypto-chart som bryter opp nå.

Så dette kan altså være grunnen ja/ én av grunnene. :grin::rocket:

1 Like

Selvfølgelig vil gjeldstaket heves. Det er et så åpenlyst spill for galleriet at det er vel ingen som virkelig tar det alvorlig.

1 Like

Hvis du leser lengre opp i tråden er det noen som har forventet negativ turbulens som følge av det. Hvor representativt det er er kanskje en annen sak dog.

2 Likes

Å se til hva Harald Magnus Andreassen (a.k.a. Frykteren) tror skal skje er historisk en fryktelig dårlig pekepinn.

Rentene skulle skyhøyt og boligprisene skulle krepere. Ingenting slo til de siste 10 årene.
En gang vil han kanskje få rett, men da har flere dødd som fattiglus i mellomtiden fordi de lyttet til hans råd.

4 Likes

Syntes dette ser logisk ut mtp FED-møtet neste uke.

1 Like

Dette er det klareste bearsignalet egentlig. At FED-toppene selv selger.

image

3 Likes

De kjøpte i fjor og er nå nødt til å selge, for fed topper har ikke lov til å eie aksjer.

Særlig.

2 Likes