Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Anbefaler dokumentaren om boligmarkedet i Kina, husker ikke helt hva den het, men man finner den relativt kjapt. Super populær for et par mnd. siden. Er helt crazy hvordan staten har subsidiert galskapen der borte. Høyhus bygges for å vare i 30 år, man får ikke eie, bare leie på 100 årskontrakter fra staten osv.

1 Like

Har ikke staten prøvd å dempe spekulasjonen i boligmarkedet der borte i flere år?

heh. Det er nok litt mer komplisert enn som så. Staten er en part i de fleste transaksjonene der pga. hvordan det er bygget opp.

image
Kollaps i demografien i Kina har nå begynt å påvirke boligmarkedet. Helt sinnsyke boligpriser, - i enkelte området er over 40 ganger inntekt. Totalt for landet ca 17 ganger inntekt. Nå kan kollapsen komme. Vil dra med seg hele verdensøkonomien.

3 Likes

Vi ber våre bønner om at så måtte skje. Bedre med en ny start. Måtte galskapen opphøre.

2 Likes

Hvorfor håper du på kollaps i verdensøkonomien? Virker mildt sagt som en sær ting å ønske seg

1 Like

Det har gått for langt. Ser på dokumentarer fra Kina nå. Absurd. Innen bolig, ledighet, tomme byer osv. Boliger som aldri kan nedbetales. De har kjørt en form for kapitalisme som ikke fremstår bærekraftig. Litt som et pyramidespill. Viktig nok med vekst, men må være en mellomting. Markedet har alltid rett, vi får se hva som skjer de neste dager. Spennende

2 Likes

Boligprisene i Kina fungerer ikke på samme måte som i vesten, du kjøper ikke boligen, men en 100 års leieavtale på tomten+bygg fra staten. Så kan man ikke bo der andre har bodd pga. overtro osv. osv. Masse rart der, men kollapsen kommer en eller annen gang. Selve systemet holdes oppe av subsidier og har gjort det lenge, men de blir større og større og kan ikke stoppes uten et crash sånn jeg forstår det i hvert fall.

3 Likes

Det er mildt sagt for jævlig. Alltid lurt på hvor de får pengene fra, nesten alt lånte penger. Stadig avhengig av nye kunder, lave priser på råvarer, lave lønninger, virker jo veldig sårbart i lengden. Morer meg for all del ikke over den ene millionen mennesker som muligens ikke får flytte inn i bolig og risikerer å miste alt. Rart myndighetene der ikke ga disse selskapene noe hardere styring.

1 Like

Jeg dippkjøpte, krasjer det i USA i kveld så forsvinner det ut med tap i morgen :slight_smile:

USA over 4 385 bull, under 4 325 bear, mellom er usikkert og avventende - etter min tolkning. Usikkert og avventende er jo ikke positivt, men det er heller ikke umiddelbar panikk :slight_smile:

4 Likes

Noen andre enn meg som tror at demokratene kommer til å komme med et skikkelig ekspansivt budsjett? :stuck_out_tongue:

Ref:

Her er et bilde av selveste bjørnen:

Tenker du på infrastrukturpakke-forhandlingene, eller selve statsbudsjettet i så måte?

Ole Brum

1 Like

De kommer med ett stort budsjett, så må de bare bli enige internt for å få det vedtatt. Noe de sannsynligvis klarer helt fint, men de progressive som Bernie Sanders og de moderate som Joe Manchin må bare ha litt obligatorisk posisjonering og krangling for å vise at dette har de “slåss hardt for, selv om vi ikke fikk det helt som vi ville.”

De får selvsagt ingen republikansk støtte til ett sånt budsjett, noe som er helt fair siden demokratene ikke har ønsket å samarbeide med republikanerne om budsjettet, så dette blir vedtatt gjennom konsolideringsprosessen en gang neste måned antar jeg.

Akkurat hvordan det ser ut til slutt vet man ikke nå, men det er vanskelig å tenke seg noe annet utfall enn at de får vedtatt ett ganske stort og ekspansivt budsjett - gitt at demokratene har kontroll over huset, senatet, og presidenten. Og de kan potensielt tape huset og senatet neste år, så dette kan være siste muligheten de har for å få gjennom ting som barnetrygd, statlig betalt sykefravær, osv.

Men - de må krangle først. For offisielt står de progressive og moderate demokratene milevis fra hverandre på hva slags budsjett de støtter. Så jeg tenker de må lage seg en liksomkrise før de vedtar budsjettet, så alle forstår hvor viktig det var å få vedtatt noe man egentlig var uenig i :slight_smile:

7 Likes
1 Like

Denne dippen er ikke som alle andre dipper det siste året

3 Likes

Ser ut som det fort blir bjørnetid :slight_smile:

5 Likes