Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jeg må si meg enig her, det er litt inntrykket man får fra diverse mediehus også - men man kan jo tenke seg hva som skjer hvis de ikke blir bailet ut. Så er det FOMC møte i morgen og spørsmålet blir om Powell tør å nevne tapering nå som Evergrande har eksplodert og S&P er ned -5% fra toppen.

Første gang siden november i fjor at vi handler under 20 ukers glidende snitt i OBXen.
Tok perfekt i mot på den lange stigende trendlinjen fra Koronabunnen i går:

En finanskrise så tett opp på pandemien er jo ingen tjent med, men det er jo ikke tvil om at grunnlaget er tilstede. Når de først har stimulert så mye så gjør det vel ikke noe med litt til. Problemet er bare at om man skal få en skikkelig “rinse and repeat” så burde markedene korrigere noe mer enn det vi har sett til nå… I disse tider hadde det vertfall vært en snartur ned til ma200 gjort det hele mer troverdig. OBX er ikke langt unna denne, og totalt sett hadde det vært 8,5% fra siste topp og 6,5% fra gårsdagens high på daily…

1 Like

Public debt hos Evergrande er $18b.

Der er vel mye av tapene allerede tatt av opprinnelige lånehavere.

Resten er jo en suppe som må ordnes innad i Kina, og vil det spre seg noe særlig, rent finansielt?

Evergrande har vært storm i vannglass fra dag 1. Det er ikke slik at gjengse finansaviser presterer å skrive om sorte svaner før de ankommer. De er knapt i stand til å huske at luft må inn og ut av luftrøret for å opprettholde klapringen på tastaturene.

7 Likes

Tror faktisk det er mer kaotisk hos finanspressen enn hos kreditorene til Evergrande

2 Likes

Jeg selger jo dippkjøpet i løpet av dagen, da jeg ikke på noen måte er overbevist om at dette er avgjort i retning A eller B.

For min del tror jeg fortsatt USA styrer verden, og at det som skjer der er mye viktigere enn asia/kina/evergrande.

3 Likes

Evergrande-situasjonen kommer til å bli løst med verdens enkleste løsning.

Nemlig å trykke mer penger.

2 Likes

Enig. Dollar, dollar og dollar. Historien til dens posisjon lar seg ikke endre med det første.

Kitron, katalysatoren for Evergrandes trøbbel, er nettopp struping av gjeld/leverage fra Kinesiske myndigheters side.

På ingen måte gitt at det skal printes ut av dette problemet.

2 Likes

Jeg tenker at Kina drar en tilsvarende Kreditkassen på Evergrande, dvs privatiserer tapene og plukker opp restene selv. Så må de bare sortere ut de som da kommer ut i uføret og gjøre det samme der.

3 Likes

Det tror jeg også, om restrukturering av gjelden ikke lar seg gjøre.

Frihet uten ansvar, bortsett fra pinebenken. Vanlig når ting blir for stort til å feile

1 Like

Jeg må advare samtlige bjørner her inne om èn ting.

Jeg har kjøpt obx bear i dag, og jeg har 0% hit rate på det papiret.

Vil fornybar feile igjen?

  • Deff
  • Nei, Profeten har gjenoppstått

0 stemmegivere

6 Likes

10:13:41

Katrine Nordanger Mjelde

Evergrande har betalingsfrist på 83 millioner dollar denne uken

Den første testen for Evergrandes gjeldskrise kommer denne uken da selskapet skal betale renter på obligasjon.

Investorer venter spent på om selskapet kommer til å betale eller vil misligholde den, skriver CNBC.

Selskapet skal betale renter til en verdi av 83 millioner dollar torsdag, ifølge data fra S&P Global Ratings.

Evergrandes femårige obligasjon i amerikanske dollar hadde en innledende emisjonsstørrelse på rundt to milliarder dollar, ifølge markedsdata-leverandøren Refinitiv Eikon, selv om prisen har sunket nå.

En annen rentebetaling på en syvårig dollarobligasjon forfaller onsdag 29. september.

8 Likes

Og jeg som tenkte Norwegian sin gjeld var insane :rofl:
Virker forøvrig sprøtt om Kina bare skal sitte og se på at 1 million hjem og hele verdens marked skal rystes uten å røre en finger… Men Kina tjener vel kanskje selv også på å få seg billigere oppkjøp rundt i verden :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Kina slår meg ikke som landet som privatiserer profitt og sosialiserer risk. Så tenker de lar private investorer ryke og reise mens de passer på at markedet derover ikke kollapser.

1 Like

Prepare to be surprised.

2 Likes

Tipper staten garanterer for gjeld og overtar selskapet.

Slik det gjøres i økonomier som ikke styres av korrupte oligarker, hvor man bare gir selskapet penger helt uten videre.

Kanskje litt off topic, men hvordan kan den amerikanske dollaren holde seg såpass sterkt mot norske kroner når de maxer gjeldstaket og trykker så enormt med penger?

1 Like