Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tror Kina må balansere flere forhold i denne saken. etter mitt hode så er dette en av grunnene til at de ikke har kommet med noen offentlige uttalelser enda.

1 Like

Forenklet forklaring; etter andre verdenskrig så la USA opp til at de fleste globale handler må innom dollar på en eller annen måte. Derfor har dollar holdt seg relativt godt. Veldig forenklet.

4 Likes

Risk off=flight to dollar.

Man må gjerne selge assets i utenlandsk valuta for å skaffe seg dollarlikviditet.

2 Likes

Var mye usikkerhet fram til 09:30 i går, så snudde det og dollaren er nå svakere enn den var ved close på fredag.

image

1 Like

Det er jo bare å trykke nye penger så ordner dette også seg. Ser for dere hvordan finansmsrkedene kommer til å reagere på eventuelle nye stimulansepakker.

Buy the dip (in xact bear)!

3 Likes

Den kjente X-faktoren er FED møtet, den ukjente X-faktoren er at det har vært langhelg med børspause i Kina+ tror jeg, og det reelle problemet (men som egentlig ikke bør bety noe før vi er uti oktober i følge min planlegging) er gjeldstaket i USA.

FED skal nok roe markedet i morgen, så meget mulig jeg kjøper i morgen hvis det ser bra ut. Og da eventuelt selger torsdag igjen :slight_smile:

1 Like

Dette var en slapp bounce synes jeg

Screenshot 2021-09-21 at 16.53.50

3 Likes

Jeg så denne i helgen. Veldig god diskusjon om rikets tilstand. Av en som har god erfaring kan man si.
Oppsummering
Han tror de prøver og heve renten og vi får ett lite fall, så trykker de enda mer pengeforbruk redde dette så litt opp men til lite nytte.
Kan anbefale og se.

2 Likes

Tanker om Evergrande? 2008 i reprise snart?

Jeg solgte alt av aksjer for 3 mnd siden. Risk Reward syntes jeg er kjempehøy. Betaler ned gjeld føles som det tryggeste en kan gjøre nå.
Dette eksprimentet de holder på med og trykke penger er helt sinnsykt og historisk har det aldri gått godt.
Jeg har sett utallige videoer siste 3 mnd om historie og slike intervjuer som over. De som fortsatt anbefaler kjøp er selgere og meglere.

Det som og blir sagt i denne videoen er jo hvordan vi lånte oss ut av forrige finans krise og da hjalp faktisk Kina oss. Nå har Kina sine selskaper mer gjeld en noen og de kan hvertfall ikke hjelpe oss.

Nei mitt råd er har du bolig og bolig lån, betal ned så masse du kan sitt stille en stund så kommer mulighetene til og komme i fleng frem over.
(Søk på inflation på YouTube så vil du se hvor ille det er i India, UK, eu og andre land). Makro økonomer er virkelig bekymret.

2 Likes

Ja det er alltid noen som gjør det bra, men det er vanskelig og high risk.
Hvis oslobørs skulle falle 30/40% så er det ikke mange som gjør det bra.
Men dette kan jo ta 1 uke til 2 år før det rakner. Men buffet indikator på 200% + sier strikken er godt dratt…

4 Likes

Jeg tolker close i USA som at det er flere enn meg som har lyst til å se an og avvente 1 dag, men at man ikke har umiddelbar panikk. Får se om stemningen er klarere i morgen tidlig.

Hvis noen kjeder seg, så syntes jeg denne var veldig interessant.

6 Likes

Unnskyld om dette er et dumt spørsmål, men er det ikke nettopp når det er lav rente og høy inflasjon man bør ha mest mulig gjeld?

5 Likes

Jo i teorien så er det bra med gjeld så lenge inflasjon spiser opp gjelden. Men jeg tror ikke inflasjonen blir den verste fienden til slutt.
Ja vi har inflasjon nå og jeg tror den vedvarer si 3-5% kasnkje 8%, dette vil trigge en rente oppgang (som vil si renten må være over inflasjonen for og gå i 0) så skulle vi få 8% tror jeg vi vil få fulstending krakk i asset som (Bolig boblen og aksjer) så hvis du låner masse penger nå hvor skal du investere pengne ?
Gull og sølv - De kan stige men da trengs det at folk flytter penger ut fra aksjer og bolig og inn i gull.
Bolig - Pr nå så steg USA 20% på ett år pgr alle låner penger (norge er litt bedre men det er veldig dyrt i forhold til inntekter her og)
Aksjer - Stiger renten til 5-8% har vi pluteslig ett alternativ hvor vi kan få ok avkastning og pengen vil ut av aksjer. Og aksjer i dag er dyrt og dyrer målt i inntjening og PE.

Så hadde vi hatt en verden som gikk av seg selv og ikke at verden stort sett går på lånte penger. Og vi har akkuratt hatt en av de største økonomiske krisnene med Covid (Hvor verden har vært stengt ned i 3-6 mnd og redusert i 18 mnd). Men børsene er ATH ++

Som sagt hoved grunnen min til og være ute av alt er risikoen er meget stor, oppsiden er begrensett (mener jeg) og nedsiden er mye større. Jeg bruker tiden til og lære og se hva de erfarne gjør og holder litt lav profil intil dette er over.
(Husk og sikre gevinst (Man taper ikke når man ikke er i markedet). Oslo børs er opp 75% siden bunn, den er ca 20% over før Corona men er ned 1.12% siste 3mnd

1 Like

Men hadde vært kjedelig å være ute siden bunnen og gått glipp av 75% gevinst eller? :see_no_evil:

2 Likes
2 Likes

Så absolutt. Planen er at ved neste krakk så skal man selvfølgelig all inn igjen… (Jeg har tjent mer på aksjer enn på vanlig jobb siste 2 årene, mye mer :slight_smile: )
Nå er vinskapet fylt og passer godt med en pause fra børs og aksjer (men faste trekk i IPS sparing og aksjefond ruller og går så 10-20 år er jeg ikke i tvil om at man må være i aksjemarkedet).

Skikkelig opptur i dag dag, så får vi se hva FED og Co finner på i kveld og hvordan sirkuset med Kina sine boligprosjekter. (det har jo mange spøkelsebyer, lurer på hvem som har lång penger til de ,

2 Likes

Even as China Evergrande Group’s bonds have fallen toward 25 cents on the dollar amid worries the developer will default, fund managers including BlackRock, UBS and HSBC Holdings have been increasing their holdings of the debt.
BlackRock’s equivalent fund expanded its Evergrande holding from 12.2 million units to 43.5 million over the first eight months of 2021 as the fund’s size nearly quadrupled. Evergrande represented about 1% of its portfolio as of Aug. 31.

Noen satser på bailout.

I tillegg kan den amerikanske gjelden potensielt bli økt til å holde til desember: U.S. House approves bill to suspend debt limit, fund government | Reuters så får vi se om padden (McConnell) blokkerer det fra å bli vedtatt i Senatet. Tick tock.

3 Likes

Greit nok, gevinst er gevinst, men ingen som skryter av høy avkastning i perioden har gjort dette på annet grunnlag enn at “noen andre betaler for moroa”. Ingen visste implikasjonene med Covid.

Men; lave renter, lav inflasjon = lavere risikopremie, høyere priser på div eiendeler.

Det har skjedd før at inflasjon har ført til sjokk i økonomier. Spørsmålet er om eksempelvis nordmenn tåler et marginalt rentehopp om alle andre priser går i taket(ref.matvarer, strøm, drivstoff etc). Man vil også få lønnsstigning som igjen fører kapitalpresset videre ut i kjeden. Et sted stopper det, som i oljebransjen i 2015 - der stoppet det hardt, kostnadene var for høye(hvorfor? who knows)

Eksemplet gjelder gjerne ikke for hele verden, men teorien bak gjør fortsatt det. Vi kan gå på en kjempesmell globalt om et ledd i kjeden feiler (tapering, gjeld, stagflasjon, whatever, whatever nation), og da går det fort. Skal vel mye til å få insolvente banker igjen, men sannelig kan det ryke et eller annet marked her og der.

Det spørs vel helt hvilken type gjeld du snakker om, hva som er belånt og hvordan likviditeten til vedkommende er, vel?

3 Likes