Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

I følge artikkelen @holmes postet er det ikke like enkelt for myndighetene i Kina å gjøre noe, de risikerer å tape ansikt ifht. befolkningen, og skape sosial uro, samtidig som smitte effekten på resten av boligmarkedet i Kina (hvor folk, i følge samme artikkel, har allokert rundt 70% av kapitalen sin) kan bli katastrofal. Skulle boligmarkedet der kollapse så vil det ha ringvirkninger i den globale økonomien.

Tik-Tok indeed :thinking:

4 Likes

Eller, så kjøpte de gjelden såpass billig at selv hvis det blir konkurs, så regner de med å sitte igjen med noe i nærheten av det de puttet inn. Mens hvis det ordner seg, så får de kjempegevinst.

2 Likes

Det var litt motsetningsfullt. Men konklusjon er som vanlig; gå short :thinking: Hva tror du skaper mest sosial uro, total kollaps eller at de redder et selskap i en økonomi som er over gjennomsnittet statlig fra før?

Tror heller de vil redde ansikt utad, dvs. at de etter de “liberale” tiltakene for å frigjøre deler av økonomien, kan framstå som ikke modne økonomier riktig enda for det globale finansmarkedet.

Virker uansett rart mtp. hvor stor beholdningen er, og at Evergrande nå såvidt klarte å karre seg til å klare å betale et avdrag. Noe som E24 vinkler, noe humoristisk, som om Evergrande er ute av skogen: Blandet på Asia-børsene: Evergrande inngår betalingsavtale – E24

Når det i realiteten er mer:
image

4 Likes

Et selskap som Evergrande er av natur ikke spesielt likvid. Så når regulatoriske hendelser gjør at de plutselig må selge assets før tida, så kommer de i en skvis. Det betyr ikke at hele selskapet er råttent og null verdt. Det kan godt være råttent, men det har jeg ingen innsikt i. Hvis Blackrock osv kjøper, så tipper jeg egentlig at det ikke egentlig er så ille.

Et brød blir fort til smuler ved et fire-sale, men det er selvsagt godt mulig de vet ganske mye mer enn oss som du sier. De har nye avdrag som skal betales senere i måneden, så vi får se hva som sies om dem

Strategien er ikke dum, men jeg foretrekker fleksibilitet i forhold til å kunne plassere pengene igjen når støvet har lagt seg. Jeg ser ikke for meg å gå til banken om et år og si at jeg skal ta opp 3,5 millioner lån med sikkerhet i boligen for å plassere i aksjer. Man vet heller ikke om jobbsituasjonen endrer seg noe som kan gjøre det vanskeligere å ta opp samme lån igjen,

3 Likes

Jeg synes det er fasinerende at OSEBX er opp 1%+

Mens det ser slik ut i statene:
image

Dvs at børsene i USA fortsatt ligger helt på vippen.

1 Like

Konklusjonen er ikke nødvendigvis å shorte, det må hver enkelt vurdere ifht. sin egen risikotoleranse, men jeg synes det blir feil å feie dette under teppet som “storm i vannglass” som det også gjøres. Saken er at vi ikke vet hvor store ringvirkninger dette kan få; artikkelen maler kanskje et “worst case” scenario - men det er uansett et element man bør ha i bakhodet når man kjøper denne dippen; dersom Kinas økonomi bremser kraftig ned så vil det påvirke alt - og alle.

2 Likes

Ja jeg ser den.
Jeg liker barrieren jeg har skapt med og betale ned gjeld. Mest sansynligvis så vil jeg kun ivestere alt jeg får i lønn - forbruk frem over og skulle krakket virkelig komme 50% ned så kan jeg gå til banken og hente ut lån på hus og hytte. Men som du sier det er ikke lett og få lån hvis renten er 5-10% og man mister jobben. Men da mister jeg i hverfall ikke hus og hytte pgr verdiene faller for mye. (Og har du cash så er det jo ingen problemer for deg heller)

3 Likes

Bare 0.29% igjen til dipen er fully recovered :sweat_smile:

Her har vi jo løsningen på “flyktningekrisa”.

Send alle flyktningene til Kina.

Så kan resten av verden heller betale Kina litt i husleie…

2 Likes

S&P er fortsatt 2,4% ned og er fortsatt i et konsolideringsmønster.

Tar ingen sjangser og solgte alt av aksjer. Er dette den perfekte storm ?

1 Like

Som sagt:

1 Like

Kanskje litt tidlig å blåse det av? :stuck_out_tongue:

Hva er status her?

3 Likes

Perfekt inngang i bear papirer mao

Jeg ser absolutt argumentasjonen. Samtidig er det nok lettere å beholde lånet du evt har i dag enn å få et nytt om noen år. Tilsvarende tror jeg det vil være mye bedre å ha penger på konto for å betale renter og avdrag hvis renten skulle gå opp, enn å få tilgivelse fordi man har vært flink å betale ned tidligere. Banken gir deg neppe noe særlig cred for å ha vært en flink kunde før om du ikke klarer å betale avdragene når renta går opp om noen år.

Slik situasjonen er nå koster det nesten ingenting å ha et større lån på f.eks boligen og så sette pengene på en sparekonto. Danske bank (gjennom akademikerne) har utlånsrente på 1,27% nominell, 1,17 om du er under 34. Såvidt jeg kan se får man innskuddsrente på 1,10% hos en del ulike aktører, så da er differansen kun 0,17 prosentpoeng, og denne kan du også trekke fra på skatten. Skulle det skje noe stort kan man alltids betale ned på gjelden ved behov, men ellers kan man også ha dette som en bufferkonto.

6 Likes

Jeg trenger et lån på 3 millioner, jeg skal gå all inn i Cardano og Bitcoin :slight_smile: Det er lysere tider nå skjønner dere :smiley:

1 Like