Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det vil påvirke deler av markedene, uten tvil.

Redusert aktivitet i Kina påvirker mange råvarer. Lånetap påvirker noen rentemarkeder, og flere finansinstitusjoner.

Men noe globalt krakk burde det ikke utløse.

3 Likes

Jepp. Men rent praktisk så skaper det litt problemer når man er nær taket.

Tenker budsjettet og hva det kan innebære er det som påvirker ting mest. Tar vel noen uker til før det er i land.

Det jeg mener er at det ikke kommer til å skje noe. Både Evergrande og “gjeldstaket” kommer til å bli løst i løpet av kort tid. Tipper jeg.

Aktiviteten er allerede redusert. Men forstår hva du mener:)

3 Likes

Snart er i denne sammenheng etter jul. Hvis alt utvikler seg som de vil.

Utgangspunktet etter forrige møte var at de kanskje skulle vedta nedtrapping nå, men det skjer jo ikke. Mer gratis penger må til for å holde skuta gående!

“Snart” er relativt ja. Mange som mener de aldri kommer til å trappe ned helt (ref. se hva som skjedde når de forsøkte i 2013). Du kan ikke kalle noe QE infinity hvis du slutter helt :thinking:

4 Likes

:dart:

The Federal Reserve on Wednesday cleared the way to reduce its monthly bond purchases “soon” and signaled interest rate increases may follow more quickly than expected, with nine of 18 U.S. central bank policymakers projecting borrowing costs will need to rise in 2022.

The actions, which were included in the Fed’s latest policy statement and separate economic projections, represent a hawkish tilt by a central bank that sees inflation running this year at 4.2%, more than double its target rate, and is positioning itself to act against it.

1 Like

Hvorfor linker du så mye til Mark, Holmes?

De fleste tradere følger han nok allerede - og de som ikke gjør det bryr seg vel ikke så mye om hva han sier.

Han er short nå pga svak seasonality og dårlig “breath” i markedet
image

Men snart er det på tide å cashe inn gevinsten og gå long igjen når bullmarkedet fortsetter videre opp.
image

3 Likes

En veldig bra pekepinn på når man skal være forsiktig i markedet og motvekt mot buy the dip gjengen som dominerer denne tråden.

3 Likes

Mark er en trendtrader og kjøper aldri dippene. Han kjøper brudd på baser i aksjer som har vært i langvarig opptrend.

Og hvordan synes du “buy the dip-gjengen” har klart seg i år, til tross for alle bjørnevarsler? Oppfatter at du mener vi som er positive til markedet lander på beina hver gang kun av flaks. Bjørnene gjør egentlig det riktige, men får bare ikke betalt for det…

3 Likes

Aner ikke jeg, mange er inne i small cap growth som har tapt seg en del siden toppen, tror også mange vil brenne seg her mot slutten av året hvis de ikke legger bort selvtilfredsheten etter et langt bull run

1 Like

Tror det er viktig å ikke få dette til å handle om selvtilfredshet, men heller mer om hvordan noen leser retningen for markedet og hvorfor man har divergerende syn. Jeg personlig feirer ikke at jeg har “rett”, men hadde blitt skuffet over meg selv hvis jeg gikk mot min erfaring og feeling og shortet et marked som grunnet mange faktorer har minste motstands vei oppover, godt backet av Q2 rapportering world wide.

Det positive synet baseres både på makro- og minifaktorer, samt faktoren momentum.

3 Likes
3 Likes

1 Like

Jeg så Barclay mente det var 70 prosent sannsynlig at taperingen begynner i november. Det er vel inflasjonstallene og pay-rollen som særlig styrer tidsskjemaet. Gitt at hovedbildet vil holde seg virker det urimelig på meg at “soon” kan tolkes som 2022.

2 Likes

En annen ting: FED antyder at taperingen skal være avsluttet til sommeren. Da er det sikkert lurt å bruke en del tid på å klare nettopp det. Det blir brått hvis bare tre rentemøter skal gjennomføre dette.

1 Like