Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Endelig løsner det for bjørnene

9 Likes

VIX

23,28 +4,52 (24,09 %)

i dag

2 Likes

Er nok bare kortsiktig litt ned igjen. Det går jo opp og ned. DJ bare 1% ned nå

@jcp sa i fra om dette for mange uker siden :joy:

Usikkerheten kommer vel helst av at markedet kan vi dysfunksjonelt i noen dager og at budsjettet ikke er vedtatt, så det er vanskelig å planlegge.

Håper dere har dype lommer om tanken er å kjøpe hver eneste dipp nedover

Vil tro Nasse klarer å holde 20 ukers glidende snitt, hvis ikke skal nok 50 ukers testes.

Må jo ha enda dypere lommer om man har gått bear hele veien du og flere har jazzet om det :sweat_smile:

2 Likes

Ikke veldig, ligger fint i pluss på min posisjon

Har du hodlet helt siden dette?

1 Like

Nei :wink: det skrev jeg nok også

1 Like
1 Like

Så nettopp video til Jim Rogers (erfaren mann) og litt bear. Men artig det han sier og som vi ser. Det som skjer i USA kan ikke fortsette, så hvordan ender det for oss her i Norge.
Tenk på effekt av renter + økt inflasjon det vil være katastrofe. Jeg er litt enig at vi står nok for en stor endring og kanskje en skikkelig korreksjon om 0-12 mnd (om den ikke er i gang allerede )

Eksempel gjeld vs rente.
Vel Norge er jo nesten verdens mest forgjeldede personer boligprisene og skatt er jo helt ekstremt.

Jeg så i Stavanger og få en “billig” enebolig ligger på 5/6 mill + omkost og fiksing. Så 6.5 mill.
Fra internett:
Seks av ti nordmenn over 17 år hadde i 2019 en skattepliktig inntekt under 500.000 kroner, mens 83 prosent – mer enn åtte av ti – hadde en inntekt under 700.000 kroner.

Så familie tjener 1 mill 30% skatt 10% mat 10% bil 10% hus/forsikring og 10% ting (klær,tv,etc) 5% ferie. da er det 25% bolig og renter igjen.
Dette går bra med 1%rente … men går den opp blir det ikke mye og leve av

4 Likes

Markedet er for dyrt, men oppgangssyklusen er ikke ferdig. (Ledigheten synker fortsatt og rentene er fortsatt ekstremt lave. )

Derfor tror jeg ikke på resesjon ennå med mindre hele systemet kollapser pga alle stimulansene. (2008 omigjen ?)

Jeg tipper i første omgang en 10-20% korreksjon. Før jul. Kan allerede være i gang :crossed_fingers:

4 Likes

AP, SV, SP er dritheldige. Hvis OSE følger USA ned blir forskjellene mindre i morgen. Med et 2008 krasj (70%) har de oppfylt valgløftet :champagne::partying_face::+1:

3 Likes

Blir overasket dersom det ikke blir løsning på dette. Da blir det såklart blodbad i finansmarkedene.

DN : « I tillegg til problemene med å betjene gjelden, kan deler av føderal virksomhet måtte stenge ned – en «shutdown» – så tidlig som fra 1. oktober, altså nå på fredag. Rett og slett fordi staten da ikke vil ha penger til å betale lønninger eller andre regninger.»

2 Likes

Samme spetakkel hver gang. Det løser seg på kanten av stupet. Spørsmålet man må stille seg er hvor langt markedet skal presse nedsiden vel vitende om dette.

1 Like

Dere tror altså på «buy the dip» igjen ?
Når kjøper dere ?

Ja.

Er eksponert og komfortabel åkke som, stor volatilitet ned anser jeg mest som en flott kjøpsmulighet (om så skjer).

2 Likes