Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tiåringen stiger fordi markedet frykter at gjeldstaket ikke blir hevet.

Dersom det ikke blir hevet så blir vel amerikanske statsobligasjoner søppel omtrent :thinking:

Tror du det er derfor, eller forventningen om at the Fed snart skal slutte å kjøpe obligasjoner?

At gjeldstaket ikke heves er jo totalt usannsynlig?

Husk at vi nå er over i en synkende trend, med lower lows og lower highs. Buy dip → sell the bounce

3 Likes

Nei det var det jeg lurte på. Dersom US defaulter så skal vel ikke statsobligasjoner stige i verdi? :thinking: så de stiger kanskje nå for markedet forventer volatilitet men ikke en default.

Jeg har kjøpsordre inne på rundt P/E ttm 9,5. Forventer reprising til P/E 13 og 0 - 50% vekst i året. Forventer positive børsmeldinger om økte ordre når som helst i høst. Det er snakk om de siste 10% jeg har tenkt å kjøpe. Sitter med rundt 20% cash nå.

2 Likes

Hadde vært historisk om de ikke kom til enighet, men selvfølgelig gjør de det. Relief rally prises vel inn på dette tenker jeg :roll_eyes:

2 Likes

Når rentene går opp, så synker vel treasuries i verdi. Sånn sett kan det være redsel pga gjeldstaket også, men fatter bare ikke hvordan de ikke skal komme til enighet.

Men sannsynligheten er aldri 0🙈

1 Like

Å forvente noe annet er noe spesielt :man_shrugging:t2: Men, man vet jo aldri.

1 Like

Markedet har ikke gått ned all verdens, men en del enkeltaksjer har regelrett krakket uten at makro har det. Scatec har gått ned fra 420 til 160. Asetek 120 til 30. Photocure 150 til 100 osv. Litt rart marked

2 Likes

Scatec gikk opp på hype rundt grønne aksjer, er fortsatt høyt priset.

“fortsatt høyt priset” dette har du regnet på?

Det er jo det fundamentale som gjelder. Det og låne og trykke penger virker IKKE. Tenk på de stakkars unge som blir 18-år. Landet/verden har mer gjeld en noen gang i historien og ingen utvei. Alle hjelpe midler er brukt opp.

Får vi en liten krise nå hva skal fed gjøre?
Trykke enda mer penger ?
Sette renten til -2% eller -5% ?

Inflasjon er ustoppelig uten rente oppgang og det kan de ikke før de slutter og trykke penger så det ser virkelig ille ut.

Inflasjon er ikke så ille så lenge det ikke kritiske ting som du ikke kan leve uten som :
Mat, strøm/varme , drivstoff . Men det vi ser er jo at akkurat dette blir påvirket. På toppen kommer klima endringene som jeg tror kun kan stoppes av mindre forbruk /luksus ( men det er jo uhørt for da faller gdp enda mer :scream:) så jeg har ikke løsningen.

Men jeg har gått fra ekstrem high risk til ekstreme low risk. (Solgt 2 leiligheter , solgt alle enkelt aksjer, (-1 som er unotert Bikefinder ) solgt fond , men ikke pensjon enda.
Bygger cash og gull , ser på gruve aksjer nå.

4 Likes

Det ble ingen repetisjon av månedsskiftet juli / august. Det gir ett gjenværende scenario for dippkjøp etter min mening, det vil si fredag 1. oktober/mandag 4. oktober:

Scenarioet er dødt hvis SPX closer under ca 4 285-4 290 en hvilken som helst dag før mandag 4. oktober.

Ett mer utvidet scenario for min del som tar med neste opsjonsdag, 15. oktober:

Men uansett, så er det viktig for meg å understreke: vedtar demokratene ett budsjett, uansett hva budsjettet er, så kjøper jeg.

PS: som en god dippkjøper er det selvsagt med stop loss, og med intensjon om å selge bouncen i løpet av kort tid etter kjøp (uansett om det er med gevinst eller tap).

2 Likes

Hva gjør du med cash ?
Man får bare 1,1% på innskudd i bank med flytende rente. Tar du med inflasjon (2-3%), skatt på rente (22%) og formueskatt (1,1% snart) blir det et sviende tap.

2 Likes

Asetek justerte ned guidingen sin med 90% og kansellerte et forretningsområde som et meglerhus hadde priset til 1,7mrd.

Jeg kjenner ikke de andre du nevnte godt nok, men det er nok gode grunner.

1 Like

Sant, men ledelsen mener det var helt riktig å gå ut av HPC og heller satse annerledes mot datasenter.
Og guidingen for 2021 ble justert fra ca 10 mill USD i overskudd til kanskje bare 1 mill USD eller 2
Skrekkelig, men er pga leveringsproblemer. Kundene vil ha, men de klarer ikke levere nå
Så det er jo passe insane nedgang

Ja cash eller fond ? Fond har falt siste 3 mnd cash holder seg med 1% (ja har de inne på avida finans) så litt er bedre en ingenting. Men jeg tror neste 6-12 mnd vil det være konge og ha cash til kjøp så vil ikke binde for mye. Men jeg har betalt ned nesten all gjeld for hus/hytte /biler og båt. Så det er min for for low risk. Synker markedet med 30/50% da blir det lånefinansiering og all inn igjen.

2 Likes

Joda, men hvis man stolte på analytikeren før dette, så gjør man det ikke nå. Kan være de er et godt kjøp på 30, meeeeen.

SEB analysene betaler Asetek for fordi ingen dekker selskapet

1 Like