Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jeg har også solgt noen utleieleiligheter og plages av formueskatt.
Avkastningen på børs kan umulig bli noe å hoppe i taket av fremover pga høy prising, men det smerter å ha mye på konto. Håper derfor veldig på korreksjon.
Man må jo nesten ha så dyr bolig som mulig for å slippe den forbannede skatten :face_with_symbols_over_mouth:

2 Likes

Mindre sviende enn -50% på børsen

2 Likes

Stoler du på resten av den SEB analysen nå? :see_no_evil:

Vet ikke hva jeg skal tro😢

Hehe, ser den. Har fyltopp vinskap , kjøpt dyrere bil, gull i safen så har det jo godt. Om noen kroner forsvinner i inflasjon så får det være. Men jeg er glad jeg ikke er ungdom i dag… men tror dessert generasjoner nærmer seg slutten.

3 Likes

Dobbel smell med US ned og Olja ned… :roll_eyes:

1 Like

Snur nok opp i morgen igjen…history repeating

1 Like

Går mot opptur på Oslo Børs tross stup i Asia | Finansavisen

1 Like

Olja er ned ca $3 fra i går mens alle de store indeksene i USA og Asia falt; Europa falt også i går så OSEBX var virkelig en outlier. Veldig spent på hvordan vi closer i dag. US får vel en liten bounce?

Så akkurat klippet med Warren og jeg synes det er dritkult at hun kaller en spade for en spade :slight_smile:

“Your record gives me grave concerns. Over and over, you have acted to make our banking system less safe, and that makes you a dangerous man to head up the Fed, and it’s why I will oppose your renomination,” Warren said.

Edit: det er kommet til dette, Bloomberg terminal på soverommet :slight_smile:

1 Like
2 Likes

Plz litt mer frykt i markedet? Ellers går ikke denne orden igjennom. På forhånd takk! :stuck_out_tongue:

Tenk, om to dager, så kan USA defaulte på gjelden sin! Den som er utstedt i amerikanske dollar! Som kun krever politisk enighet for å unngå. Det kommer til å bli full krise og alt kollapser! Og budsjettet? Nei, det klarer de ikke få igjennom og det blir årevis med problemer. Fryyyyyyyykt! :fearful:

2 Likes

Er bare spill for galleriet alt sammen. De kommer aldri til å la USA defaulte, det er utenktbart. Så det er ikke en realistisk scenario. Og likevel spres det masse frykt i mediene om dette, et scenario som ikke er mulig.

2 Likes

MEN TENK OM DET SKJER!

… jeg finner døren selv :see_no_evil:

Økt rente betyr for mange bare lengre nedbetalingstid på lånet. Månedlig beløp å betale banken er da det samme som før og folk med sånne låneavtaler har like mye å bruke på forbruk som før. Men kan ikke låne opp like fort.

1 Like

Er ikke kjempefan av Schiff men synes han har noen gode poenger i denne episoden.

Key take-away er som vi alle alt vet; man kan ikke betjene gjeld ved å ta opp mer gjeld, men det er det USA og andre land gjør. Så spørsmålet er hvor lenge man kan utsette problemet. Problemet vil ikke forsvinne av seg selv; enten får du vedvarende inflasjon som går utover alle, eller så har du låneforfall du ikke kan betjene, og som dermed påvirker alle.

Løsningen er smertefull men det eneste riktige; skru av pengekranen og lage en nedbetalingsplan. Vil de gjøre det? Nei, de orker ikke å se at aksjemarkedet skal kræsje. Drit i mennesker som ikke har råd til bolig, mat, strøm osv. – her skal de rike for all del bli rikere, på bekostning av de som ikke eier aksjer eller andre eiendeler. The show must go on!

3 Likes

Peter Schiff har sagt nøyaktig det samme i over 10 år.

Han kunne bokstavelig talt tatt en av rantene sine fra 2010 og man hadde trodd det var fra i dag.

1 Like

Er ikke mindre rett for det. Han har absolutt ett poeng.

1 Like

Han gjentar bare det samme som han alltid har sagt, i håp om at han en dag skal få rett.

En av de største klovnene i finans. Ser ikke hva som er poenget med å komme trekkende med det han sier.

Vis heller til noen som faktisk har en noenlunde troverdig track-record.

Det Schiff ønsker ville gitt et krasj som i 1929, med påfølgende fattigdom og kriger.
Tror det er bedre å “kick the can down the road” så lenge som mulig.
Alle stimulansene har gjort markedet “beyond repair”.
Vi må håpe på revolusjonerende oppfinnelser som kan skape ny vekst.
F.eks gratis energi, løsning på kreft, AI etc.

6 Likes

Tenk om noen fant opp en valuta som var designet for å stige i verdi. Det hadde nok skapt vekst. Istedet slik som fiat som faller i verdi og minsker folks kjøpekraft kontinuerlig.

Vi får vel bare drømme…