Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Gir deflasjon vekst?

3 Likes

Tviler på at løsningen er Btc :relaxed:
Jeg tror vi har levd over evne i 30 år pga «fiat-penger» og økende gjeld. Kreditisme istedenfor kapitalisme. Så noe bra har kommet ut av det. Men hvor mye lenger ?
Krakket i 2008 kom vel fordi markedet ikke tålte mer gjeld.
Nå er renta null og gjelda doblet.
Veis ende ?

7 Likes
1 Like

Hehe det er sant det. Folk får mer låne, mer lån er ok så lenge renten er 0 og inflasjon er 1-2%
Pr i dag så jobber alle familere 100% begge 2 for og få ting til og gå rundt. Flere kommer ikke til og klarer og betale ned lånet i løpet av livet (Så se under) restgjelt etter du er 62 etc har steget kraftig og det er egentlig veldig tidlig syntes jeg. Når vi 40/± 10 år blir eldre vil dette være ekstremt mye mer. så stider renten vil kjøpekraft gå ned,

Den er grei , men den aller største frykten er inflasjon og Miljø.

Lang sikt 5-20 år frem:
I 20 år har vi holdt inflasjon nede med og produsere i lav kost land og øke Co2 utslipp ekstremt for at vi skal ha bedre velstand og andre land skal øke levestandaren vi alle begynner og se konsekvensene at dette må stoppe opp og vi trenger en pause. Hvis verden skal vokse mer vil utslipp bli større og vi vil få enda verre klima og mest sansynligvis endre hvordan vi lever.
Ingen av oss eller nesten ingen av oss liker og ha begrensninger med og kjøpe mindre kjøtt, kun 2 leker per barn, kun 1 tv pr familie, kanskje kun 1 bil per famile, ekstremt maks 1 barn osv… for og redusere forbruk på jorden.

Dette er jo ikke så rettet mot akkuratt nå, men ting kan komme fortere en vi tror og vi ser nå at energi “krise” er i gang pgr tørke og lite vann. og kan anbefale og see Dokumentaren om Vann på NRK meget bra.

Nei ble litt for pesimistisk der, men jeg tror noe kommer og Risk / Reward i aksje markedet er meget vanskelig og spå.(Men ser ut som Oljen får en siste peek som jeg har trodd lenge) men det og blir vel stoppet pgr miljø og mer avgifter.

2 Likes

Skrev jeg det? Jeg har f.eks på forskjellige tidspunkter plassert lønn i eksempelvis cardano og Fantom. Begge har gått over 100x. Så påstår at det gir vekst. Forbruket mitt har ihvertfall økt betraktelig…

1 Like

Kan jeg spørre om hvor mye du har tjent? Er det mange millioner?

Fint for deg, men off topic for denne tråden

1 Like

Det kalles deflasjon, altså at verdien på penger stiger målt mot varer og tjenester.

1 Like

Fullstendig galskap å implementere noe sånt med vilje.

Du ønsker incentiver for at folk skal bruke penger, ikke sitte og ruge på dem og vente lengst mulig med å bruke dem.

Alle pengene som er “låst vekk” er i realiteten fullstendig verdiløse for økonomien. Det er omløp av penger som er interessant. Og deflasjon gir incentiver til å sitte og ha alle pengene i madrassen, og sørge for at de aldri blir brukt til noe, fordi du får mer for pengene i fremtiden.

11 Likes
3 Likes

Det er jo en investering. Ikke deflasjon.

Om du plasserer de i aksjer, krypto eller hva det måtte være har da ikke noe å bety. Stiger aksjene dine så betyr ikke det deflasjon.

Stiger formuen= folk bruker mer. Får vi dommedag på børsene så vil folk bruke mindre penger…

1 Like

Å forkaste det Schiff sier på bakgrunn av hans tidligere track record er som å kaste barnet med badevannet @KitronStar . Han er jo bare en av mange som sier det samme som han sier i den podcasten; nemlig at man ikke kan betjene gjeld med å ta opp mer gjeld. Det er jo obvious, selv om sentralbankene ikke ser ut til å skjønne det (evt. de skjønner det, men er fanget i “kick-the-can” mentaliteten). Fokuset med å poste det var altså på det som ble sagt, ikke på mannen som sa det.

@bamse - er det bedre å “kick-the-can” ? Jeg vet ikke; det er problematisk med inflasjon, det ser vi jo nå. Jo høyere priser man får, jo mer endres psykologien til at det er det det koster. Jeg tenker vi er i ferd med å gå inn i en realitet de neste årene hvor lave renter og høyt forbruk blir erstattet av mer edruelighet og slipp på en del goder man har blitt vant til. Jeg vet ikke hvor dumt det egentlig er mtp. hvor begrensede ressurser vi har, og hvor sensitivt systemene som er bygd opp er. Men det blir nok en wake-up call for mange som har levd i en verden hvor sentralbankene har holdt markedene oppe.

3 Likes

Jeg tror de fleste her i denne tråden er enige i at vi lever i en boble. Vi har hatt for få og små resesjoner til å slippe ut lufta. «Survival of the fittest» er satt til siden i 30 år med stimulanser.
Spørsmålet er hvor stort blir krakket hvis vi skal fjerne all luft som er blåst opp gjennom 30 år ?
Jeg tror ikke verden tåler det. Da blir det krig.
Nå er kapital billig. Jeg synes USA burde benytte anledningen til å starte et nytt månelandingsprosjekt, som Kennedy, for å løse kreftgåten og gi oss gratis energi. = ny vekst

3 Likes
4 Likes

Hvorfor kan man ikke det? Fungerer helt fint virker det som. Dollaren styrker seg fra måned til måned og hans elskede gull og sølv har vist seg å være den dårligste investering i verden siste 10 år.

Det er jo det de gjør i dag. En annen måte er å bare å trykke opp penger for å betale gjelden. Det hele forutsetter at du har gjelden i din egen valuta. Japan driver på med det nå.

Det potensielle problemet med å “trykke penger for å betale gjeld” er inflasjon og devaluering av pengeenheten. Dette har blitt forsøkt av andre land før, uten hell. Hvorfor tror man USA er unntaket? At dollaren har reserve currency status varer nok ikke lenge om de fortsetter i dette tempoet - hvor lenge de kan fortsette blir da det store spørsmålet.

3 Likes

Skulle vel nesten tro at dollaren i så fall ville svekke mot andre aktiva. Det motsatte har skjedd. Det indikerer at det er mye å gå på i laaang tid ennå.

1 Like

Det motsatte har skjedd først nå fordi man nå ser at de snakker om å trappe ned støttekjøp og på sikt (skjer nok aldri?) sette opp renten. Det er en forventning om disse tingene som gir rally i dollaren. Du skal se dollaren korrigere nedover om disse antakelsene ikke materialiserer seg. En sterk dollar er også noe av grunnen til at gull og sølv sliter.

Du kan se på hva som skjedde med dollaren når QE infinity ble annonsert i fjor, og hvordan trenden har vært siden da.

Men jeg forstår ikke dette ? Når de gjorde store støttekjøp i 2008-09 falt jo Dollar ned mot 4,7 Nok . Hva er grunnen til at dette ikke skjer nå ?