Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Yup. Følelsen av mislykkethet er betydelig for min egen del. FOMO har jeg ikke så mye av lenger, ønsker bare en god entry. Børsene kan ennå gå langt, ref. 40k DJI-estimatet, så det er ironisk sett kanskje nå.

Litt av problemet mitt nå er at jeg har hatt illusjoner om et velfungerende, rasjonelt marked. Det føles litt som fra en artikkel på DN om det indiske markedet, hvor realøkonomien gjør det kjempedårlig og børsen er opp 72% fra pre-covid-verdier.

Favoritthobbyen har i det siste vært å kontrafaktisk overveie hva jeg burde ha gjort av gode investeringer siden mars. Forhåpentligvis lærer man noe av dette, men det vil vel neppe komme en like god mulighet til å bli formuende, i alle fall ikke mens jeg er ung.

EDIT: Og det som i det hele tatt gjør at jeg har disse tankene er at jeg nettopp ikke er storeksponert i markedet. Hadde jeg vært det, ville jeg sikkert ønsket at det skulle gå videre opp i himmelen. Da ville veksten kanskje vært velbegrunnet fra et personlig ståsted.

6 Likes
3 Likes

Norge er omtrent eneste land som ikke har økt statsgjelden. Husholdningsgjelden er opp ganske mye, ikke rart med den renten som er nå, også har gjelden til bedriftene gått opp ganske kraftig.
image

Ikke mislykket da jeg gikk ut på topp sist vinter, men burde hatt vett til å få en inngang igjen.

Det er som mange sier, en ting er å selge - men når går man inn igjen.

Er ikke så mye i “minus” da S&P stod i 3200 da jeg solgte, men dog - for et drag oppover fra bunnen, og så totalt uanfektet av uro og økonomiske realiteter. Og hvor går veien videre? Skal vi aldri lengre ned enn dette? osv osv…

Ja, det er jo som forventet ifht. at vi ikke har økt likviditeten av krona slik mange andre land har gjort med sine respektive valutaer. Merker det kan bli en interessant avslutning på året slik ting ser ut rundt forbi. Muligens noen tror dette bare går rett tilbake til normalen neste år? :slight_smile:

Det vil alltid komme flere muligheter, det har historien bevisst.

Varsellampe. Samme kjøpsanalyser i fjor desember, før hele greia raknet i slutten av februar.

1 Like

Det siste du skriver har jeg også tenkt mye på. Er det ikke lenger mulig å falle mye? Jeg ser at OSEBX har innført nye sikringsmekanismer også, for å forhindre store dagsfall.

På indekser kanskje ja, men man kan fortsatt tjene stort på store fall i individuelle aksjer med giring vil jeg tro

Vi har basically cruiset gjennom denne stormen på billig likviditet - men hvem er her når regningen kommer på bordet? Har alle da dratt på byen eller er det noen igjen som må betale?

Tror dette desverre bare er begynnelsen på en større bølge av konkurser.

16 prosent av Virkes medlemsbedrifter oppgir at det er høy sannsynlighet for konkurs dersom de strenge coronatiltakene videreføres gjennom desember.

Bankene bør derfor holde tilbake utbytte og forberede seg på økende utlånstap fremover.

1 Like

Er jo utrolig komplekst.

  • Gjelden som øker i stat og bedrifter + personlig gjeld. Kan renten noen gang økes igjen?
  • Skal det komme inflasjon som redder gjeldstynget økonomi, da gjerne på bekostning av “idiotene” som har oppsparte midler eller er pensjonister som skal leve av oppsparte midler som da igjen faller i verdi?
  • Er markedet så dopet på kvantitative lettelser og gjeld at alle fall reddes med mer likviditet og penger uavhengig av økonomiske realiteter?
  • Er “jeg” for bearish og ikke helt får med meg all innovasjonen og positive endringer som faktisk skjer i samfunnet i denne tiden?
  • Selv om vaksinen kommer så har det skjedd store endringer, både mentalt og vanemessig hos mange mennesker. Ser bare lokalt hvor mye folk er hjemme - selv om det ikke er smitte lokalt eller spesielle restriksjoner som tilsier at folk skal holde hus. På en måte har jo dette året aksellerert prosessen mot økt digitalisering og færre fysiske, sosiale møtesteder mellom mennesker.
3 Likes

Interessante spørsmål…

Skal det komme inflasjon som redder gjeldstynget økonomi, da gjerne på bekostning av “idiotene” som har oppsparte midler eller er pensjonister som skal leve av oppsparte midler som da igjen faller i verdi?

Dette er jo noe av det verste med den økonomiske stimulien, at bedrifter som burde være konk får overleve, mens bedrifter som har vært «flinke» og rustet seg for en regnværsdag taper på det. Man sitter igjen med en haug med «zombie» selskap som inkasserer Corona-midler uten å være fortjent til det, spesielt i USA.

Pensjonistene i mange land kommer nok dårligst ut, men det hjelper nok litt at børsene har hentet inn alt fallet fra mars, slik at avkastningen i pensjonssparingen ikke blir avkortet selv om inflasjonen blir høyere?

Uansett er dette en av grunnene til at jeg var i mot at staten skulle redde NAS. Private aktører som girer og tar skyhøy risiko må tåle det hvis det går galt. Hvorfor skal staten være et sikkerhetsnett som fanger opp slike bedrifter – på bekostning av våre skattepenger / pensjonspenger?

I teorien sier man jo da at «joda, det er bare å ta så mye risiko du vil, gir så mye du vil, går det galt så blir du bailet ut». Men det er jo ikke noe nytt, vi så jo det samme under finanskrisen i 2008 når staten måtte inn og redde bankene (selv om det var litt mer vettugt, i og med at midlene til privatpersoner også stod i fare for å bli med ned i dragsuget).

Selv om vaksinen kommer så har det skjedd store endringer, både mentalt og vanemessig hos mange mennesker. Ser bare lokalt hvor mye folk er hjemme - selv om det ikke er smitte lokalt eller spesielle restriksjoner som tilsier at folk skal holde hus. På en måte har jo dette året aksellerert prosessen mot økt digitalisering og færre fysiske, sosiale møtesteder mellom mennesker.

Spot on! Og det er ikke en positiv utvikling i mine øyne. Hvilke konsekvenser det vil ha sosiokulturelt down the line er vanskelig å si, men i og med at det er mange ekkokammere på nettet allerede (og disse har nok vokst betydelig under lockdown), så synes jeg ikke det er positivt. Videre så ser jeg en tendens hvor vi gå fra å være sosialtkompetente, til å bli sosialt-inkompetente, nettopp fordi mangelen på menneskelig interaksjon neglisjeres mer og mer. Det blir mer og mer tekst og emojis, mindre lange og dype samtaler.

Jeg savner å treffe folk, jeg savner fullsatte foredrags- kino-og konsertsaler, og mest av alt savner jeg de meningsfulle utvekslingene ansikt-til-ansikt. Nå har vi riktignok vært flinke på å treffe nære venner her hjemme, og vi har invitert og blitt invitert på middager osv – men det er flere kompiser jeg ikke har truffet i det siste pga. strengere restriksjoner på sosial omgang (dette er kompiser med sterke kvinner som styrer heimen og bestemmer hvor skapet skal stå :sweat_smile: )

5 Likes

OPEC and its allies are closing in on an agreement to modestly boost their collective oil output by as much as 500,000 barrels a day starting next month, people familiar with the matter said.

It marks a compromise among some of the world’s biggest producers as they meet later Thursday to formalize a deal.

Om det skulle komme en dip i markedet vil vi heller betrakte det som en mulighet for å øke aksjeeksponeringen enn et varsel om ytterligere fall fremover», skriver Bernhardsen og Bruce.

Universalmedisinen… :smiley:

2 Likes

34 min siden

NTB

FN-sjefens koronaadvarsel: Lang vei å gå, selv etter at vaksinene er på plass

FNs generalsekretær António Guterres sier at verden må kjempe mot koronavirusets ettervirkninger i flere tiår, selv hvis vaksiner raskt blir godkjent nå.

Guterres åpnet torsdag et eget FN-toppmøte om koronaviruset, som holdes virtuelt av smittevernhensyn. Guterres hyllet arbeidet som er blitt gjort med å utvikle vaksiner, men understreket at det ikke er en endelig løsning på koronakrisen.

– La oss ikke lure oss selv. En vaksine kan ikke rette opp skaden som vil strekke seg over flere år, om ikke tiår, framover, sa Guterres.

– Ekstrem fattigdom stiger, trusselen om sult lurer. Vi står overfor den største globale resesjonen på åtte tiår, sa FN-sjefen.

i dag 16:40

NTB

Over to koronadødsfall i minuttet i USA

USA har registrert 3.157 koronarelaterte dødsfall det siste døgnet, noe som sletter rekorden fra første smittebølge i april.

Det rekordhøye antallet koronadødsfall som ifølge Johns Hopkins-universitetet ble registrert det siste døgnet, betyr at det er 2,2 koronadødsfall i minuttet i USA.

Tallet er høyere enn den forrige rekorden, som ble satt 15. april og lød på 2.603 dødsfall. Smitten er eksplosiv i flere delstater, sykehusene i ferd med å fylles opp og helsearbeidere er utslitt, advarer USAs nasjonale smittevernsenter, CDC.

– Realiteten er at desember, januar og februar kommer til å bli vanskelige. Jeg tror faktisk at det kommer til å bli de mest krevende tidene i folkehelse-historien til dette landet, sier CDC-sjef Robert Redfield.