Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Børsene går vel 10% bare på at vaksinene godkjennes, selv om den reelle jobben er å produsere og distribuere 14 milliarder doser (jada, man har god dekning ved 1/4 av de dosene I guess).

Disse parameterene pleier å være gode på å varsle ja, men ikke alltid lett å time short ut i fra da. Kan fint få en euforisk stemning ut januar også…

Hermanrud er positiv til neste år virker det som.

Men han har også vinglet mye de siste årene uten å truffet helt.

Arbeidslivet hadde vært enkelt om alt man trengte å gjøre var å justere sine analyser i tråd med at virkeligheten krystalliserer seg.

2 Likes

Bear ? :sweat_smile::joy:

VG begynner virkelig å få lite å skrive om…

1 Like

23:09:23

Birk Helle

USAs sentralbanksjef advarer: – Vesentlige utfordringer og usikkerheter gjenstår

Mandag talte amerikanernes sentralbanksjef Jerome Powell under en høring i kongressen. Den siste måneden har aksjemarkedet i USA steget kraftig etter en rekke positive vaksinenyheter.

I talen understreket Powell at økonomien ikke er leget ennå.

– Økningen i nye Covid 19-tilfeller, både her og i utlandet, er bekymringsfullt og kan vise seg å bli utfordrende de neste månedene, sa han.

Han pekte på at det fortsatt er usikkert når vaksinene blir klare, hvordan produksjonen og distribusjonen av dem blir.

– Vesentlige utfordringer og usikkerheter gjenstår.

Powell mente det er vanskelig å anslå hva de økonomiske konsekvensene av koronakrisen blir før disse spørsmålene er avklart.

– En full økonomisk friskmelding er usannsynlig før folk er sikre på at det er trygt å gå tilbake til et bredt spekter av aktiviteter.

1 Like

“Hmm, vi har ikke brukt noebilde av han morsomme, utrykksfulle fyren fra NYSE på en stund. Nå går det bedre med økonomien - la oss hente frem et hvor han ikke har munnbind.”

image

Var mye referanser til tidlig 1928 og 1987 nå… :blush:

Kan vi potensielt få en skrell snart? Desember pleier å være en rolig måned? :no_mouth:

OBX

ES1

1 Like

New year, new bear? Ser for meg januar/februar som klar for ny korreksjon

Det plager meg mer enn litt at jeg har en så grunnleggende annerledes oppfatning av “hvordan det går” i forhold til “investorene”/“markedet”.

5 Likes

Hvordan er egentlig sammensetningen mellom US500 og S&P VIX. I skrivende stund er både US500 og S&P VIX opp i dag, hhv 1,42% og 0,87%.

Skal ikke disse to i hovedsak være negativt korrelerte? Noen som vet hva det kan bety når de går i samme retning?

Holdt på å kjøpe meg inn på obxbear i går.

Tror det var lurt å vente litt til.

Markedet er fortsatt veldig opptimistik.

Snart blir vaksinen godkjent og vi får ytterligere oppgang?

Men vi har bare fått en indikasjon på hvor bra medisin virker til nå.

Ikke misforstå, jeg ønsker en bra medisin raskt for de som mest trenger det.

Men ting tar tid.

synes denne gav en god introduksjon på sammenhengen mellom US500 og S&P VIX. Det at det er er korrelasjon er “overforenkling”.

“…we tend to associate lower returns with higher VIX. However, by definition, higher VIX is only a reflection of volatile movements in the market – it is not a predictor of future returns.Nevertheless, the VIX is still powerful in terms of explaining market returns…”

1 Like

image

2 Likes

- Dow Jones kan gå opp over 35 prosent

En analytiker i Credit Suisse sa til CNBC for et par uker siden at han regner med at den brede børsindeksen S&P 500 vil øke med 12 prosent i løpet av neste år. Når det gjelder indeksen Dow Jones er analytikeren Patrick Spencer, som er aksjesjef i investeringsbanken Baird, enda mer optimistisk. Han ser for seg at Dow Jones kan passere 40.000-merket neste år.

  • Vi snakker kanskje om 40.000-nivået på Dow neste år, fordi den indeksen handler mer om verdi enn vekst, uttalte Spencer til CNBC for et par uker siden.
1 Like

For en som sitter cashtungt må jeg si dette er krevende tider og FOMOen napper enda…

Vurderer å ta et lite innhogg igjen, men så føles det litt dumt også når ting har fått gå så langt som de skal… Det var det med å kjøpe og glemme passordet til kontoen.

Investering er lett når man ikke skal gjøre det selv.

3 Likes