Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ikke glem at alle gode investorer her inne tjener rått på alt annet.

Jeg er ikke bekymrett for at de finner en løsning på Evergrande, eller gjeldstaket, men det er signalene dette begynner og vise. Veksten i verden er jo helt klart på god vei ned, Covid 19 stenger ned på Thailand og nå enda mer i australia som sikker kommer til og stenge ned. Vi har store problemer med forsynings kjeden og USA pøser penger ut på feil sted.
Pengene de trykker opp gjør jo bare de rike rikere, eller har jeg misforstått. har noen av pengene bidratt til og øke effektivitet eller gi noe tilbakers til lav/middel klassen ?

Nei vi får se spennede tider og sitte på siden med popkorn og se på (Jeg tørr ikke shorte er litt feig men tørr enda mindre og være i markedet)

image

3 Likes

Faktisk, så har de gitt penger til lav/middelklassen i form av ekstra arbeidsledighetstrygd. Disse gruppene har derfor blitt mye mindre skadelidende enn de ellers hadde blitt. Ikke noe til å øke effektiviteten nei.

Dette gir jo QE som igjen gir økte priser på aksjer. Jeg er helt enig i at nedstengninger skaper problemer. Ser jo det i alle aksjene jeg har, men i veldig varierende grad. Jeg er først og fremst investert i industrisektoren og der går det egentlig ganske greit. Litt hikke med tilgang til komponenter osv, så ting blir litt forsinket.

09:54:58

Jonas Solgård

Prisveksten i Frankrike på sitt høyeste på nesten ti år

Inflasjonen, altså prisveksten, i Frankrike steg 2,1 prosent i september, skriver nyhetsbyrået Reuters torsdag, og viser til foreløpige tall fra statistikkbyrået INSEE.

Økningen i september var bare marginalt lavere enn ventet, men vekstraten var den høyeste siden desember 2011. Det er økte energipriser i landet som bidrar til prishoppet, med en økning på over 14 prosent på årlig basis.

1 Like

Ja det er jo det beste men det jeg egentlig mener er at det ikke har gitt noe tilbakers til samfunnet. Se for eksempel da de bygget hoover dam. De ga penger til arbeidere i form av en jobb som de gjorde som økte produksjonene av strøm osv, Når staten investerer i infrastruktur som forbedrer transport på sikt men da må folk jobbe og produsere noe. Nå har folk fått penger i lommen, brukt litt på mat og drikke og resten er gått inn i askjer som har dobblett seg i PE (Som sier aksjer er ekstremt dyre) så verden produserer ikke mer eller legger til retter for og bli mer effektive frem over som ville fortsatt og hold inflasjon nede (slik som vi har klart siste 20 år) pgr billigere og produsere ting vi vil ha.

Nå kommer og moder jord og ødelger det aller viktigste som er mat produksjonene, vi har drevet overforbruk av alle resusrer i lang tid (Vann i USA, Overfiske og ikke minst hogd ned ekstreme delere av amasonas) så det betyr at nå begynner det og bli dyrer og produsere mat for den billige måte og gjøre dette på begynner og bli brukt opp, og behovet har økt ekstremt (PGR mer folk)

Sier ikke dette skjer i morgen men tror vi er inne i en startfase hvor inflasjon vokser i de farlige områdene som mat og energi (Som vi må ha).

4 Likes

Biden sin plan er jo å sette i gang med slike infrastrukturprosjekter som du snakker om nå. De må bare få vedtatt budsjettet :stuck_out_tongue:

Denne tråden altså…Blir litt som å stå midt i en syngende supportergruppe og heie på motstanderlaget

3 Likes

Veldig spesielt med tanke på at det både finnes en makro tråd og bull tråd.

3 Likes

Både makro og bull tråden er uten diskusjon, det er det her. Er jo ikke vits å poste i et ekkokammer :wink:

3 Likes

Jeg er ingen ekspert på valutamarkedet, men det er noen likheter og forskjeller med 2008-2009.

Finanskrisen slår inn i 2008 og det blir en knee-jerk flight to safety med etterspørsel etter dollar.
Mars 2009 annonseres QE og aksjemarkedet løfter seg mens dollaren faller.

Sammenlignet med SPX

La oss så se på DXY ifht. Covid: samme som i 2008 - likviditetskrise og flight to safety. Forskjellen er at sentralbankene er mye kjappere på ballen denne gangen, etter å ha lært av finanskrisen.

Som du ser har dollaren vært i en fallende trend siden mars 2020. At den nå er i ferd med å bryte opp fra en meget lang konsolidering tror jeg er korrelert med taper-talk.

Grunnen til at dollaren ikke har falt mer enn det den gjorde i 2008 tror jeg henger sammen med at USA ikke er alene om å tilføre markedene likviditet. ECB og andre sentralbanker har gjort det samme. DXY måles opp mot et knippe andre valutaer, og når disse også svekker seg ifht. dollar så blir summen mindre, enn om det bare var US som trykket penger.

3 Likes

Tja… Se for deg et forum hvor man måtte følge samme strømmen og være enig i hver av trådene.

1 Like

Ser for deg et forum hvor hver tråd kunne handle om alt mellom himmel og jord

2 Likes

tekinvestor ?

1 Like

Lite futt i oksene nå - OMX nesten rød igjen

Bjørnene gjør seg klar:
image

Har oksene dødd helt ut eller? Kun opp 0,7% idag

0,7 om dagen er da ikke så ille.

Blir ca. 15 % på en måned det.

1 Like

Ja var det jeg også tenkte. Men synes ikke det er så værst. Leste bare at det var lite futt i oksene.

Jeg shorter omxs30, rett valg i forhold til obx so far

Så det samme under finanskrisen, da ose satt en ny high etter alle andre, men da hadde vi også som nå en oppgang i oljeprisen.