Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

De bear-produktene er ren svindel. Alt vil gå til null på sikt.

Vurderer heller å finne shortkanditater.

Å være bull på markedet nå er jo dumt, men noen sektorerer som energi er jeg bull på.

Olja er ned -1.85% i dag og ned $4 fra toppen, men ja, Equinor og noen andre selskap er i grønt område på tross av dette, så det trekker børsen generelt opp. Futtene i US er også grønne (barely).

Omx er i minus nå :man_shrugging: heldigvis der jeg har plassert mine sjetonger.

Er det sånn som dette et børskrakk ser ut?

1 Like

Det viktigste i dag derimot:

Demokratene må få Manchin med seg for å få vedtatt ett budsjett før gjeldstaket slår inn ca 18. oktober. Alternativt så må de forhandle med noen republikanere og få de til å bli enige med den progressive fløyen hos demokratene (Bernie Sanders +).

Every Member of Congress has a solemn duty to vote for what they believe is best for the country and the American people, not their party. Respectfully, as I have said for months, I can’t support $3.5 trillion more in spending when we have already spent $5.4 trillion since last March. At some point, all of us, regardless of party must ask the simple question – how much is enough?

What I have made clear to the President and Democratic leaders is that spending trillions more on new and expanded government programs, when we can’t even pay for the essential social programs, like Social Security and Medicare, is the definition of fiscal insanity. Suggesting that spending trillions more will not have an impact on inflation ignores the everyday reality that America’s families continue pay an unavoidable inflation tax. Proposing a historic expansion of social programs while ignoring the fact we are not in a recession and that millions of jobs remain open will only feed a dysfunction that could weaken our economic recovery. This is the shared reality we all now face, and it is this reality that must shape the future decisions that we, as elected leaders, must make.

Jeg ser ingenting i denne uttalelsen fra en senator som demokratene må få med seg som tilsier at han er klar for å forhandle og gi seg lett. Så, nå økte sannsynligheten for at vi skal lage liksomkrise i USA de neste 2-3 ukene før gjeldstaket slår inn.

3 Likes

Økt fokus på inflasjonstrussel

Gasskrisen i Europa har imidlertid økt fokuset på inflasjonstrusselen i det siste, påpeker sjefstrateg Erik Bruce i Nordea.

– Det mange spør seg om nå, er om konsumprisene øker så mye at det kan bremse oppgangen i økonomien, sier han til E24.

Bruce viser her til at de stigende energiprisene kan påvirke kjøpekraften og dermed legger en demper på økonomien.

– For aksjemarkedet er det bra hvis de (prisene, journ.anm.) er lave, men dette er nok en av de tingene som kan prege markedet fremover, sammen med energikrisen i Europa, sier han.

3 Likes

Hold kontantene klare her blir det mange nye bunner å kjøpe fremover :wink:

Screenshot 2021-09-30 at 17.49.39

3 Likes

Du skal ha for at du holder ut @holmes . Til slutt må du jo få rett :slight_smile:

1 Like

Vi er i starten på nedgangen tror jeg. Jeg ser og leser 10/20 timer per uke om økonomi (neard) og ting ser virkelig ikke bra ut… spør du meg.

5 Likes

Sats på 4-5 investeringsideer og hold ut, selv om 1-2 går dårlig så kommer de gode ideene til å bidra til svært god totalavkastning.

7 Likes

Enig med deg, tenker tilliten til FED også begynner å bli strukket. Prisstigningen på varer og tjenester mange opplever i USA kan ikke sammenlignes med hvordan vi har det. Så lægger også indeksene der borte mens vi satte ny intradag ATH.

Jeg tenker Oslo Børs ikke er isolert fra omverden, men høster selvfølgelig godene av en høy oljepris (som mange mener skal enda høyere). Det er likevel ikke bare positivt med høy oljepris, som @holmes skrev lenger oppe spilte det seg ut likt før finanskrisen… :speak_no_evil:

1 Like

Erik Bruce i Nordea har vært ensidig bull og positiv gjennom hele oppgangen, men som innlegget viser lenger oppe i tråden, begynner også han å tvile:

" Gasskrisen i Europa har imidlertid økt fokuset på inflasjonstrusselen i det siste, påpeker sjefstrateg Erik Bruce i Nordea.

– Det mange spør seg om nå, er om konsumprisene øker så mye at det kan bremse oppgangen i økonomien, sier han til E24.

Bruce viser her til at de stigende energiprisene kan påvirke kjøpekraften og dermed legger en demper på økonomien."

1 Like

Inflasjon er ekstremt ille.
Det er faktisk verre en ekstremt ille.

Hvis inflasjonen holder fast må renten opp og se på USA i 2019 da de prøvde og heve renten (da måtte de ikke fordi de lånte bare enda mer)
Det gikk rett til hæ…te for og si det mildt.

Men nå hvis renten må opp blir dette virkelig stygt. Og vi ser tendenser i Tyskland og India faktisk over alt.

Jeg ville vært ekstremt forsiktig….

Og som jeg har sagt, den verste inflasjonen er mat og energi som vi må ha:

A breakdown of the inflation data showed that the price of energy and food items had risen the most.

“The worst is yet to come,” said Jörg Krämer, chief economist at Commerzbank, adding that even if price growth does slow somewhat next year, “in the long term, we expect an inflation problem for Germany and the euro area”.

https://www.google.no/amp/s/amp.ft.com/content/e1a5ce6e-4c13-4ae7-a821-d15a094a4755

4 Likes

VIX

23,84 +1,28 (5,67 %)

i dag

1 Like

Også har FED som mål å nå 2% over tid og har derfor som mål å ha noe over 2% i noen år nå. Da er det dømt til å gå til helvete da?

Jeg leser 10 timer til dagen og jeg er helt enig med deg at utsiktene for verdensøkonomien ser rimelig dårlig ut de neste månedene og årene.

Men hva det har å si for aksjemarkedene derimot har jeg svært liten kontroll på.

1 Like

@Christian - inflasjonen er langt over 2% om man hadde inkludert mat og energi.
Men det gjør man selvfølgelig ikke for da ville man sett hvor gale det var.

The Fed uses the core inflation rate as its benchmark after taking out food and energy prices. These prices are derived from commodities markets and considered too volatile to put in the CPI.

Er ikke mat og energi det man forbruker mest av? Se på “housing, water, electricity and other fuels” … :thinking:

4 Likes

Hva er snitt inflasjon siste 20 år da?

Ja det er det vanskelige spørsmålet. Vi har alltid sagt at aksjemarkedet er priset 6mnd frem.
Jeg vet ikke for dette er ett eksperiment. (Selv om alle slike eksperimenter med og trykke penger har gått rett vest )

Aksjemarkedet holdes oppe av trykking av cash , 0% rente og ingen alternativer.

Det er derfor jeg tror inflasjon er nøkkelen, stiger den, kast alt, selg aksjer, betal ned gjeld og har du ikke gjeld kjøp aksjer med mye Aasset verdier og stabile inntjeninger.

Fantastisk gøy at det er flere av oss som liker det dom skjer i markedet. Det er tross alt muligheter i og være ute av markedet like mye som og være i markedet. For 12 mnd siden hadde jeg 5 mill i aksjer , nå 0kr. Sykt hvir for ting snur.

5 Likes