Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Housing er en skikkelig inflasjonsdriver i USA, men samtidig så undervurderes housing pga hvordan de velger å måle det (home owners equivalent rent).

Uansett, FED mener at energi og mat svinger for mye sesongmessig, så de foretrekker å ikke fokusere på det, og heller ikke for mye på månedstall. De vil se trender over litt lengre tid. Problemet deres er at det nå begynner å ha gått litt lengre tid :slight_smile:

Ellers er inflasjon bra, og alle bør håpe på inflasjon - bare ikke for høy. Hva er for høy? For min del tenker jeg 5% årlig inflasjon er akseptabelt men det beste er under 4%.

Hovedmålet med inflasjon er å gi folk incentiver til å bruke penger i stedet for å spare, og det er økonomisk aktivitet (som utløses når man kjøper varer og tjenester) som får samfunnet til å gå rundt. Det motsatte (deflasjon) er derfor ødeleggende for samfunnsøkonomien - det gir incentiver til å ikke kjøpe varer og tjenester, fordi du får mer for pengene neste år.

Men hvis inflasjonen løper løpsk går ting til helvete også, fordi lønninger henger ikke med og folk kjøper mindre fordi de mener at “alt har blitt så dyrt så fort.”

3 Likes

5% = katastrofe…. Spør du meg

Det betyr rentenbør være 5% for og gå i 0

Det betyr at alle dine utgifter stiger 5% hvert år, og du må ha minst 5% lønnsstigning for og gå i 0

3 Likes

Kan ikke sette opp for mye når naboer gjør det motsatte.

4 Likes

Men er ikke scenariet man frykter mest nå stagflasjon? USA har høy arbeidsledighet og inflasjon som tikker oppover. Likevel fortsetter de med å kjøpe for 120 milliarder i måneden for å holde aksjemarkedet oppe. Er det noe jeg misser her? Det er jo helt tydelig at all stimulien ikke har gjort en dritt for å få folk tilbake i arbeid?

Så, hva gjør de nå? Trappe ned støttekjøp = potensielt fall i aksjer - men kanskje folk da innser de må jobbe og produsere noe for å skape økonomisk vekst, ikke sitte hjemme og gamble på meme aksjer :blush:

(P. S - ingenting i mot gambling).

2 Likes

Da har de andre store problemer…. Lønn og skatt er jo ekstremt høyt.

Og de mangler det sorte gull…

Hva mener du? Norge har vel kanskje det laveste skattetrykket i Norden, men sterk NOk relativt til markedspartnere er svært uheldig for norsk eksport, så det vil gå en grense før eller siden hvor langt vi kan ligge over «de» andre

1 Like

Dette er vel svaret. Danmark har blitt veldig dyrt i forhold til eu.

Dkk hadde knapt beveget seg mot eur? Sett nok inn i grafen, så ser du hva jeg mener.

1 Like

Ja, regner med det. Men veldig dyrt er ble litt å ta i, sammenlignet med nok også. Det at vi ikke jobber i et vakuum (til tross for oljen) må vi ikke glemme helt. Tror ikke den norske kronen holdes spesielt tilbake om vi fortsetter å øke renten uten at andre gjør det.

1 Like

Målet med inflasjon er å få deg til å bruke pengene, ikke “gå i null.” Du får mer verdi for pengene ved forbruk i dag enn neste år. Det er bra for økonomisk aktivitet.

Saken er at verdien av gjelda di også minsker i samme takt, og verden har nå ett uholdbart gjeldsproblem. Det er en helt sinnsyk mengde gjeld hos private, hos bedrifter både private og statlige, i offentlig sektor, og nasjonalstater har generelt sykt mye gjeld. En årlig inflasjon på 4%-5% i noen år for å gjøre gjeldsberget mer håndterlig vil også skyte verdien av eiendeler i været - mens gjeldsfrie folk med mye kontanter vil være taperne. Og har du mye kontanter, så har du verdier som ikke bidrar til økonomisk aktivitet, så det er ikke viktig.

Men at lønninger ikke holder tritt er selvsagt problematisk, og derfor ikke holdbart over lang tid. Men over noen år? Helt ok for samfunnet mener jeg.

10 Likes

Jo helt enig.
Men tror inflasjon kommer først,
Og da må fed og alke gjøre noe.

så får ingen råd til og handle og så kommer aller varene som skal selges til høyere pris pgr økte kostnader

Så blir det Mega salg.:crazy_face:

Jeg er klar. Håper bare at ikke oslo børs går motsatt av USA og ødelegger strategien min :slight_smile:

2 Likes

Problemet er at du får mindre og bruke, for mer gårtil strøm og mat og drivstoff. Renten må gå opp så ja bolig lån er bra i en kort periode 1-9 mnd helt til renten er høyere en inflasjonen.

4 Likes
5 Likes

Samleindeksen S&P 500 fikk dermed sin verste måned siden mars 2020, ifølge CNBC. Indeksen fikk en samlet nedgang på over fire prosent i september.

Industritunge Dow Jones og teknologidominerte Nasdaq Composite fikk sine verste børsmåneder så langt i 2021.

Inflasjonsfrykt, stigende renter, verdikjedeproblemer, økende energipriser og gjeldskrise for verdens største boligbygger, Evergrande, er bare noen av faktorene som har påvirket markedene i september måned.

«Tiåringen», som er renten på amerikanske statsobligasjoner med ti års løpetid, var ved børsslutt på 1,529 prosent, etter å ha vært oppe på 1,567 prosent tidligere i uken. Senest i august var renten nede på 1,13 prosent.

At de lange rentene stiger, vil typisk være dårlig nytt for de såkalte vekstaksjene.

Disse selskapene har ofte forespeilede inntekter ett eller flere år frem i tid. Det gjør at nåverdien av vekstselskapenes kontantstrøm faller i verdi, og i teorien blir mindre attraktivt å investere i.

3 Likes

Manchin, drawing flak for holding up Biden’s agenda, says Democrats should ‘elect more liberals’ if they want bigger spending

1 Like

Siden folk elsker å gjøre narr av mannen hver gang markedet går opp etter at han har vært skeptisk, så :slight_smile:

image

image

4 Likes

Det folk ikke forstår er at det ikke er antall rett som betyr noe, men avh av avkastningen på hver trade. Taper du 1% 3 ganger og så 20% gevinst på fjerde forsøk da har du bare 25% hit rate, men likevel tjent penger.

5 Likes

Det meste faller idag, også statsobligasjoner faller.
Bortsett fra krypto da :upside_down_face: