Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

De fleste eksperter sier “sitt stille i båten” @holmes, og jeg ser mange på #fintwit repetere dette mantraet.

Vel, strategien fungerer om man har lang nok horisont, (med mindre man bor i Japan), men det er også lov å prøve å time markedet. Ser ikke poenget med å bruke masse tid på børs hvis ikke.

Bloody Friday incoming :kissing_heart:

1 Like

57% er short og 80% taper pengene sine i løpet av 3 måneder :smiley:

2 Likes

Det som er når man er bear i et marked på steroider som dundrer oppover. Man taper ikke bare penger, man går også glipp av gevinst. Slik at når man endelig får rett. Så er det allikevel et bra stykke fram til mål.

2 Likes

Hvis du har fulgt med på den trackeren begynte andelen short å øke først sist uke. Så lenge jeg har fulgt med der så har andelen longs vært fremtredende. Men nå vet jeg ikke hvor mange som trader OBX futures på IG, så andelen short / long betyr mindre enn å se hvilken retning børsen styrer mot… :wink:

image

1 Like

Hvordan kan de si at de følger wall street rett ned?

Kanskje de referer til futures markedet? :thinking:

image

image

Vet ikke helt hva du ser på, men det var altså ett relativt kraftig fall i USA i går kveld. Ikke noe ekstremt, men en god del. Futures er nå ca 1.8% lavere enn nivået de var på når oslo børs stengte i går, og da spår man av gammel vane at Oslo børs skal korrigere litt ned i dag. Så får vi se om det skjer, eller om lokale forhold overstyrer.

3 Likes

Det kan ikke være helt ferskvare den screenshotten din?

Oljen holder seg fortsatt høy, så kan godt være at ikke-olje OSEBX faller kraftig mens olje-OSEBX ender rundt null. Da vil OSEBX bare falle litt, mens de fleste aksjene har falt mye.

Jeg tenker jo litt at høy oljepris nå ikke er noe godt tegn. Det tar penger fra konsum og stapper det i olje. Det samme gjelder høye strømpriser og gasspriser. Det og at det virker som forsyningskjedene er på “max fucked” for tiden er det som gjør meg noe bearish.

Det er pga den situasjonen som er nå jeg tenker at USA vil fortsette med helikopterpenger. Økonomien er i en ganske sårbar situasjon nå. Markedet er ikke helt sikker på dette pga manglende heving av gjeldstak og ikke noe vedtatt budsjett. Det gjør at frykten er ekstra høy akkurat i dag.

1 Like

Aie aie aie … tok screenshot like før jeg sendte, men var tradingview sin widget som tuller… om jeg åpner tradingview ser det jo helt annerledes ut…

1 Like

Dette blir feil. Seriøse fagfolk har siden forrige århundre operert med kjerneinflasjon som det mest pålitelige målet fordi det er minst volatilt. Du fremstiller dette som du tror på konspirasjoner der pedofile kannibaler styrer Statistisk Sentralbyrå.

3 Likes

Vi satte indekstopp omtrent likt på SPX og OSEBX, men deretter har SPX falt vesentlig mens OSEBX pga oljen nesten ikke har falt (pga en kraftig rekyl de siste dagene mens USA har falt).

Dette kan åpenbart tolkes på mange forskjellige måter, både bear og bull. Jeg nøyer meg med å påpeke at det er en tydelig divergens her de siste dagene.

3 Likes

La til oljen, så ser man at oljeprisen har gjort et skikkelig byks oppover mens S&P falt videre nedover. @holmes shorter jo ikke Oslo Børs, som gir mening. Da må man også vedde mot oljen. Så bare et lite tips til de andre bjørnene her :wink:

EDIT spekulasjoner fra min side: Opec kjørte jo oljeprisen i dass i mars/april 2020, med hjelp fra covid-19 frykt. Dette gjorde jo at masse, masse prosjekter ble lagt på is. Som nok var intensjonen ved å ikke redusere produksjonen når prisene falt. Næringen sparket også mye folk og f.eks. i Norge, så er det ikke bare-bare å få folk tilbake. Jeg tenker derfor at det kan ta noen år før tilbudet blir såpass stort alt oljen faller pga økt tilbud. Hvis man får et krakk og etterspørselen synker, så er jo det en annen sak. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Hvorfor være sta bull når man kan tjene penger på bear :man_shrugging:

2 Likes

Opec+ skal ha nytt møte på mandag? :thinking:

Fremdeles laangt unna bunnen fra 20/9.

Higher low ?

Hehe, poenget mitt var bare at inflasjonen er høyest der man kjenner det mest som forbruker, i.e. mat og energi - men jeg er inneforstått med hvorfor disse tallene ikke er med i kjerneinflasjonen. Jeg synes bare det er misvisende å si at inflasjonen ikke er høy fordi kjerneinflasjonen er der den er.

3 Likes

Statsobligasjoner er ned. Dollarindeksen omtrent på stedet vil.

Stenger vi i pluss idag?

Såklart, only up :slight_smile:

1 Like