Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Den dippen blir nok mye større :wink:

Og der var Oslo Børs i pluss gitt.

1 Like

image

1 Like

1 Like

Dette betyr vel a Q3 blir mindre bra…
Kine er faktisk i minus under 50


2 Likes

Bra byks i både aksjer og krypto :rocket: Kan det være noen gigantiske stimulansepakker på vei?

1 Like

Eller en siste melt-up / eufori / front-running av enighet om gjeldstak, forventning om at tapering ikke kommer… Kan være så mangt?

Inflasjonstallene kom akkurat inn fra USA klokka 14.30. De er ikke gode. Her er en overskrift m.m. fra Marketwatch:

U.S. inflation rises sharply again in August and remains at 30-year high, PCE shows

Inflation is running at the highest level since 1991 and is likely to persist into next year

The personal consumption expenditure price index climbed 0,4% in August, the government said Friday. It was the sixth straight big increase.

The rate of inflation in the 12 months ended in August edged up to 4.3% from 4.2% — the highest rate since 1991, when George H.W. Bush was president.

Until very recently, Federal Reserve leaders insisted inflation would start to fall back to toward pre-pandemic levels of 2% or less by the end of this year.

Yet in the past week senior central bank leaders acknowledg

2 Likes

Det spørs hva man eier da. Sitter man på fiatpenger er det jo kjedelig å se pengene bli mindre verdt.

Hovedproblemet er vel at en eventuell langvarig inflasjon på dette nivået vil tvinge fram renteøkninger som i større porsjoner er drepende.

2 Likes

Fredag er det solenergiselskapet Scatec som melder om at hele fornybar energi-bransjen rammes av kostnadsinflasjon og leverandørforstyrrelser, som påvirker både eksisterende og fremtidige prosjekter. For Scatec betyr det blant annet at vekstmålet for 2021 ikke blir nådd.

Åpenbart kom dette som et sjokk på markedet når aksjekursen faller 15 prosent på én dag. Men kanskje det bør prises inn lignende resultatvarsler i veldig mange andre selskaper, også på Oslo Børs.

2 Likes

Brudd opp av rounding bottom xact-bear :chart_with_upwards_trend:

De kommer og vil komme ja.

Men så er det hvordan usa skal komme seg ut av dette. Det er vel mer “stagflasjon” der. Så det er jo enda værre å komme seg ut av.

1 Like

Påtvunget nedstengning har ført til flaskehalser, derfor økt inflasjon, dette vil løse seg selv om rimelig kort tid.

Finansministeren raser

Tsjekkias finansminister Alena Schillerova tok til Twitter etter rentebeslutningen, der hun kritiserer sentralbankens beslutning.

Hun skriver at høyere renter ikke vil hjelpe mot inflasjonssituasjonen, som hun understreker er et resultat av flaskehalser og mangel på råvarer og arbeidskraft.

– Akkurat nå trenger vi ikke å kvele økonomien med å følge instruksjonene i læreboka strengt, [skriver hun]

3 Likes

Jeg må si meg enig her, det virker som en oppskrift på stagflasjon. Hvis høyere priser reduserer etterspørselen inntil forsyningslinjene retter seg opp, så vil man få en naturlig nedgang i inflasjonen. Å presse på med renten nå vil for gjør at man for deflasjon i stedet når man endelig for forsyningslinjene i orden.

1 Like

Enig. Men hvis en høyere inflasjon skulle vare i over ett år bør renta opp. Kanskje lengre enn et år hvis ting er i ferd med å løse seg opp.

1 Like

Jeg feilet dippkjøp i dag, tenkte det skulle snu ned mot slutten av dagen hvis USA fortsatt var i rødt på dette tidspunktet. Så feil kan man ta. Får se om det byr seg på muligheter mandag :slight_smile:

Jeg kan null og niks om Tsjekkia og deres situasjon, så jeg aner ikke hva som er rett for det landet. Men, politikere har alltid gode incentiver til å ønske seg lav rente, noe som gjør det enklere å bruke penger, kjøre stimuli, og vinne gjenvalg.

2 Likes
2 Likes

Dette er en av de mest informative videoen jeg har sett om qe og hvordan bank systemet virker. (Må nokk se om igjen fir og få med alt)

Slik jeg tolker det så ser USA seg nødt til og ha:
The Fed is currently purchasing $80 billion a month in Treasuries and $40 billion in MBS.

Så 120 billion driver opp aksjekurs og 0% rente
Så endring i en av disse vil ikke være bra. Men dette påvirker ikke direkte inflasjon… hmmm
Men helikopter penger gjør det som de har drevet med. Så problemet er ‘bare’ leverings forstyrrelser, energi krise, og litt mat krise. Hmmm :thinking: er det håp… :joy: nei ….
Bankene i USA har jo tatt penger fra tynn luft og boligmarkedet er mye verre en 2008… bobler over alt. Peew😳 slipper og kjøpe aksjer enda.

God helg.

Du linker stadig til denne karen. Virker ikke som om han truffet noe særlig i det siste akkurat.