Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

:man_facepalming:

2 Likes

Regner med du er såpass oppegående at det handler ikke om å underbygge NÅR ting skjer, men hvorfor.

Eller forresten, trekker det tilbake

1 Like

Han har ikke investert på oslo børs :wink:

Som jeg postet over, Oslo børs har divergert greit fra bla Sverige og usa pga oljen

1 Like

Virker som om markedet går opp og ikke ned :thinking: Hvorfor det?

USA har jo hatt litt nedgang, så han har gjort det greit der i det siste. I dag, går det opp igjen…

Interestingly, inflation fears havent yet translated into sustained financial-market action, with bond and stock investors brushing aside Fridays inflation data and the U.S. Dollar Index DXY, -0.23% falling, though bond yields rose in recent weeks, while stocks fell sharply and the dollar climbed. On Friday though, the Dow Jones Industrial Average DJIA, +1.39%, S&P 500 SPX, +1.02%, and Nasdaq Composite COMP, +0.51% indexes were heading higher, while Treasury yields were little changed from the two- to 10-year rate, which was trading around 1.49%.

But the past weeks reaction to the Feds hawkish pivot on Sept. 22 offers a glimpse of what might still come: Treasury yields rose to the highest in months, stocks fell, and the dollar index soared to a roughly one-year high.

Nei, si det. Hvis du ikke har fått med deg hvorfor markedene går opp gjennom en av de større krisene på global skala vi har hatt siden krigen blir det litt vanskelig å begynne å forklare. Skjønt skal sies at enten skal earnings opp til pris, eller så skal pris ned til earnings, i en nokså vid forstand. At økonomiske modeller skrotes for nye har jeg ikke mye tro på.

4 Likes

Trodde trading handlet om å treffe på kursutvikling jeg. Men det er altså ikke det som gjelder.

Markedet tar feil.

Hvis og når markedet en gang kræsjer så skyldes det ikke ting vi har visst om i måneder og år allerede. Slik som “gjeldstak”, “Evergrande” eller “inflasjon”.

Men fortsett å være Bear du, det har vel funket bra for deg det siste året.

Går an å ha to tanker i hodet på samme tid, det er ikke enten eller.

Det kalles god gammaldags risikostyring, og det er noe som er lagt fra perfeksjonert - selv på profesjonelt nivå.

Du vet lite om hva jeg eier og eventuelt ikke eier :slight_smile: mine beste wins i fjor og i år føles også som de dummeste…

Ja, det er visst greia på denne tråden at permabearsene i virkeligheten tjener masse penger på å være bull.

Nordic Nanovector har jo også være en utrolig god investering de siste årene. Regner med at du har solgt rett før stupene og kjøpt rett før det har gått litt opp.

1 Like

Bear eller Bull?

Den sterkeste trenden i verden de siste tiårene er at de rike blir rikere og de fattige fortsatt forblir like fattige

Den som tror at denne utviklingen vil fortsette, bør kjøpe aksjer, for det er stadig større vekst og stadig større selskaper som gjør rike folk stadig rikere.

Den som tror at de rike snart skal bli gradvis fattigere, kan jo satse på shorting og Bear fond.

4 Likes

Troll som deg vil alltid finne veien til fora. Lykke til med investeringene - ikke la arrogansen komme i veien for dømmekraften.

Kaster rundt deg med ene det andre, men null substans i stort sett hvert eneste innlegg du har.

Klovn.

6 Likes

Alt handler jo som sagt om risk reward.
Jeg gikk ut av markedet for ca 3 mnd siden men jeg begynte jeg og se på endringer før det. Hadde og ett kjempe år i 2020 og q1 2021.
etter corona var prisingen lav og kjøpte masse aksjer. Nå er prisen høy og har kun 1 aksje som ikke er omsettelig.
Når en har cash på hånd har en alltid muligheter og en må ikke alltid være i markedet. Ja siste 10 år har det gått bra og det kommer sikkert til og gå ok frem over.

Vi har jo forskjellige meninger og bakgrunn.
Hvordan har markedet gått siste 3mnd:

Opp 2.4% har jeg tapt 2.4% nei men jeg har ikke tjent 2.4% heller, bryr dette meg. Nope.
Vi får se etter q4, jeg er fortsatt skeptisk til markedet.

8 Likes

Og OBX er en outlier, de fleste indekser er sidelengs eller ned siste 3 måneder.

1 Like

Obx er ikke en outlier på dette forumet da. Sikkert 90% av kapitalen er investert der. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Stort sett energiselskaper med stor vekting i hovedindeksen ala EQNR som har ført til at OSEBX har gått motstrøms resten av verden i september. De fleste børser har korrigert ned +/-5%, og selv om US-indekser løftet seg på fredag etter 4-5 røde dager, er faren for større korreksjon absolutt tilstedeværende. Mange faktorer som taler mot at bullmarkedet skal fortsette å gå bananas.

September: utviklingen i -5,73% for NASDAQ 100, -4,76% for S&P 500, -3,63% for tyske DAX 30, og -3,92% for Sveriges OMXS30, mens Oslo Børs OBX indeks faktisk steg 3%.

3 Likes

Mye vanskeligere å shorte enn OMX

3 Likes

Har ikke sett videoen. Men man trenger vel ikke ha doktorgrad i økonomi for å skjønne at denne pengetrykkingen vil få bivirkninger. Inflasjon/stagflasjon er en selvfølge. Fiat-penger vil bli mindre verdt, og enkelte assetklasser vil tjene på høy inflasjon :upside_down_face:

2 Likes

Han snakker om hvor viktig det er å plukke aksjer i opptrend. Da er det litt selvmotsigende å shorte markedet nå? Han skrev i en twitterpost i går at han var minus på sine indeks-shorts. Men det er det ingen som ville linke til her.

Å shorte nå er vel som å gå long på fallende kniver. Oddsen er i mot deg, men treffer du kan det bli virkelig bra.

Selv har jeg mer tro på å ha noe cash tilgjengelig til en hver tid og vekte opp og ned avhengig av markedet og moment i aksjene man er investert i.

2 Likes

Vil tro det har noe med at det er mange flere finansselskap i OMX indeksen enn OBX, og det gikk jo hardest utover disse under finanskrisen?

Anbefaler forøvrig å lese Karl Oscars månedsrapport hvor han bl.a skriver:

“Oslo Børs er et lyspunkt med sin tunge vekting på Olje/Energi og Finans, og de samme sektorer er sterke ute. Noen varig plass i solen kan man dog ikke vente at disse selskapene vil ha. Jeg husker godt å ha handlet Statoil på 210 kroner i 2008. Det tok 10 år før den igjen var ved det nivået en drøy uke, og nye 3 år før vi nå igjen ser disse tall. Det er syklisk.”