Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Hvorfor det? De fleste indekser har brutt ned og participation har vært lav lenge,

Minervini er i pluss på short posisjonen, med S/L på break even, altså veldig bra RR på den traden. I verste fall går det i null i beste fall? Hvem vet :man_shrugging:

2 Likes

Så dine bearposisjoner er ikke mot OBX?

Ja han er en idiot som bare har 262.3% verifisert profitt i år så langt :slight_smile:

3 Likes

Nei, omxs30

Bare for å sette det i litt perspektiv, hvor mange måneder er short-perspektivet?

For Mai 2020 var et lokalt minimum som jeg ser det. Krever litt å holde slike posisjoner i form av likviditet, så vær varsom.

Poenget er: timing som alltid.

Med minus på indeks-shorts

Kl. 08.16 av NTB

Biden i Kongressen for å berge krisepakke

President Joe Biden var fredag på plass i Kongressen for å presse partifellene til enighet om krisepakken som står sentralt i hans visjon om et annerledes USA.

– Vi kommer til å klare det, sa Biden om krisepakken etter at han innledet det uvanlige besøket for å presse partifellene til enighet om krisepakken på 3.500 milliarder dollar.

Biden skulle blant annet møte Senatets demokrater i et lukket møte for å drøfte veien framover i striden.

– Det spiller ingen rolle når. Det spiller ingen rolle om det er om seks minutter, seks dager eller seks uker. Vi skal få det gjort, sa Biden til journalister etter å ha møtt demokratene.

Demokratene fortsetter bestrebelsene på å skape enighet innad i partiet om krisepakken. Trass i forhandlinger langt på natt natt til fredag, greide de ikke å bli enig om pakken og måtte derfor utsette en planlagt avstemning om en mindre infrastrukturpakke.

Avstemningen om infrastrukturpakken, som er på 1.200 milliarder dollar, skulle holdes på nytt fredag, men sent på kvelden ble det klart at demokratene trakk seg fra avstemningen for andre dag på rad.

Demokratenes leder i Kongressen, Nancy Pelosi, har nå valget mellom å legge alt på is en stund, eller kjøpe seg tid for å meisle ut et kompromiss som omfatter både krisepakken og infrastrukturpakken.

Det finnes ingen hard tidsfrist for å stemme over noen av de to pakkene, og for president Biden vil manglende fremgang være noe nederlag, med mindre saken fortsetter inn i neste år.

Alle må med

Det er først og fremst den moderate demokraten Joe Manchin som setter seg på bakbeina og nekter å støtte en så stor pakke. Han kan ikke gå med på mer enn 1.500 milliarder dollar, men det er for lite for demokratenes venstrefløy.

Nøkkelen er å bli enig om en pakke som ikke er mer nedskalert enn at de progressive demokratene kan godta det, men ikke så stor at ikke Manchin blir med. Rykter flyr om et mulig kompromiss på rundt 2.000 milliarder dollar.

Demokratene er avhengig av at samtlige 50 senatorer stemmer for pakken for at den skal gå gjennom.

I stedet for å reise hjem til Delaware i helgen ryddet Biden timeplanen torsdag kveld for å berge krisepakken, ved å snakke med senatorer på telefon og sende utsendinger fra Det hvite hus for å presse på i forhandlingene.

Dagen etter var han altså selv på plass i Kongressen.

Risikerer kollaps

Biden og demokratene risikerer et pinlig tilbakeskritt, for ikke å snakke om en mulig total kollaps av hele visjonen til Biden, om de ikke greier å komme hverandre i møte.

Det som først står for fall, er infrastrukturpakken til 1.200 milliarder dollar som demokratene og et flertall av republikanerne allerede har stemt ja til i Senatet.

Flertallet av demokratene i Representantenes hus har sagt at de ikke vil stemme for infrastrukturpakken om ikke den større krisepakken på 3.500 milliarder også blir godkjent.

Imens sitter republikanerne på sidelinjen og betrakter den interne striden blant demokratene med stor interesse. De står last og brast om å motsette seg krisepakken.

Enorme investeringer

Infrastrukturpakken omfatter først og fremst store investeringer i reparasjon av USAs nedslitte veier og broer, samt penger til jernbane, vannledninger og bredbånd.

Den større krisepakken som er Bidens visjon om et nytt og forbedret USA, innebærer omfattende investeringer i helsetjenester, utdanning, kamp mot klimaendringer og andre programmer som berører millioner av vanlige amerikanere.

Men den skal delvis finansieres av kraftige skatteøkninger for USAs rikeste og store selskaper, noe republikanerne helt avviser.

Et lite antall moderate demokrater, med Manchin og Kyrsten Sinema i spissen, mener den store pakken er økonomisk galskap og sier de kun er rede til å akseptere under halvparten.

2 Likes

Bruk litt mer tid/energi på å lære og litt mindre på å kritisere så kommer du langt :wink:

Skal du snakke til meg om fornuftig bruk av tid med 20 000 innlegg på dette forumet? Foresten spar meg for dine nedlatende holdninger.

2 Likes

Det kommer an på utviklingen, kan også vekte opp og ned. Har langsiktig perspektiv - altså ikke timer og dager, men uker og måneder

2 Likes

Det var vel ingenting i he67 sine innlegg som fortjente en så arrogant og nedlatende kommentar!

Vet ikke hva som er nedlatende og arrogant med å be noen om å være åpen for å lære fra noen som åpenbart har et hav av erfaring innen trading og har unngått store drawdowns gjennom nesten 40 år.

Uansett foreslår jeg at vi går tilbake til topic: Hvordan tjene penger på bear.

2 Likes

Alt handler om måten man skriver ting på! Det oste ovenfra og ned av meldingen!

Nok om det,
back to bear…

2 Likes

Kunne sikkert formulert meg bedre der. Mener helt seriøst at alle burde sette seg godt inn i det Minervini skriver og gjør (med et åpent og lærevillig sinn). Selv om man bare er enig i 80%, så er de 80%ene gull verdt.

7 Likes

Sitter og ser på dette intervjuet med Dalio og det er fascinerende å høre han legge ut om de store linjene (slik jeg tolker ham: hvordan USAs status som supermakt er i ferd med å erodere vekk til fordel for Kina), og journalisten bare: “OK, men hvordan beskytter jeg meg mot et krakk?” :blush:

4 Likes

Artig å høre at Dalio har handlet Bitcoin. Han sier riktignok at det er lite i forhold til totalen. Tipper at den kommer til å øke da det er få i verden som vet bedre enn han hva som skjer med verdien av fiat-penger når det trykkes så heftig med penger.

Ja, Dalio er en mann det er verdt å lytte til, problemet med makrofolk som han er at det er vanskelig å agere på deres perspektiv om man er kortsiktig. Likevel interessant å se trendene spille seg ut “live”. De siste månedene har jeg virkelig kjent på følelsen av at vi er i et paradigmeskifte.

1 Like

https://stocksera.pythonanywhere.com/inflation/

Denne var litt interessant, sammenliknet mot GFC.

Inflation:

6 Likes

En resesjon er det beste botemiddelet mot kommende inflasjon.