Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Dersom gjeldstaket ikke heves og børsene kollapser blir det vel mer depresjon tenker jeg.
Blir spennende å se hvordan de løser dette. All QE fram til nå kan man vel nesten se på som bortkastet dersom det blir bomstopp nå.

1 Like

Det er vel 100% sjanse for at det heves. Jeg er mer spent på usa og kina generelt og covid videre, hvor lenge varer vaksinen, smitte nå som land åpner opp, nye lockdowns etterhvert etc

1 Like

For å ikke snakke om Kina - USA - Taiwan som “loomer” i bakgrunnen.

4 Likes

Det er bare snakk om tid før det blir stor krig i Asia.Får vi krakk nå er det meget farlig.

1st level thinking

7 år har de kranglet om dette, men det strammer seg til ja, også mtp Taiwan.

Russland vil vel også gjerne blande seg.

1 Like

9 grønne måneder på rad. Nå går chartet på tradingview bare tilbake til 2002, men ny rekord er det.

1 Like

4 Likes

Target pre-Covid toppen? :sweat_smile:

2 Likes

Første target

Oppgangen i aksjemarkedet de siste ti årene kan i stor grad tilskrives ekspansiv pengepolitikk. I kjølvannet av finanskrisen i 08, ble styringsrenten satt ned og det ble ført massive kvantitative lettelser for å presse ned yielden (renten) på stats- og selskapsobligasjoner. Pengemengden økte og aksjer ble relativt mere attraktivt.

Nå er vi ferd med å se motsatte tiltak. Norges Bank satt startskuddet for heving av styringsrenten i forrige uke, og sentralbanken i USA har varslet fremtidige rentehevinger og reversering av den ekspansive pengepolitikken. Som et resultat av dette har den amerikanske tiårige statsobligasjonen (tiåringen) steget betraktelig, mens stemningen på Wall Street har surnet. Og mange tror dette kun er begynnelsen.

Flere og flere tar til orde for at det er duket for en høst-korreksjon i aksjemarkedet, mens blant annet DNB predikerer tiåringen til over 2 prosent det neste året.

I det korte løp kan det derfor være en ide å vurdere en rebalansering av porteføljen. At aksjemarkedet presterer bedre enn renter er ikke en selvfølge.

Hos CMC Markets har mange den siste tiden tatt posisjon i CFD’er som er eksponert for stigende ti-årsrenter.

2 Likes

Denne setter jo det jeg tror mange har som basis i perspektiv.

Fargelegger også den monetære politikken de siste 20årene ganske greit.

Selv om det virker “enkelt” og oppnå god avkastning i disse tider tror jeg det krever mer kunnskap og nedlagt tid til å oppnå dette om man skal ha høy treffprosent over mange datapunkt. Gud forby at man havner på en bunn den dagen man skal “bruke” av sparepengene sine.

For meg så virker det som rasjonalet JEVNT over virker til at man må være i markedet for alternativkosten er for høy. Altså, alternativkosten driver sentimentet. Trenden er at man må følge trenden. DVS man legger seg opp en “tradermentalitet” i langsiktige investeringer.

Det har ikke alltid vært slikt. Og som det blir sagt; vi har både lange og korte sykler. Investeringsmessig ønsker jeg høyere renter velkommen.

2 Likes
2 Likes
3 Likes

Her er styringsrenta. Den beste lånerenta ligger 1- 1,5% over dette.

Høres ut som Kina må krype til korset når det kommer til Australia? :stuck_out_tongue:

Prisen på indonesisk kull er mer enn tredoblet på seks måneder. Årsaken er blant annet at Kina har forsøkt å finne nye leverandører som et alternativ til australske selskaper.

Også har man denne biten:

Strømforbruket har økt samtidig som at den økonomiske aktiviteten har tatt seg opp etter nedstengninger som følge av koronapandemien og ligger over ti prosent høyere enn i 2019.

Er fortsatt covid-fucked forsyningslinjer. Når blir de sortert ut?

Every million tonnes of coal has recently been costing China’s steel mills more than US$400 million, compared with around US$250 million paid by steel mills everywhere else. The difference is entirely explained by China’s embargo on Australian coal.

Since China’s mills use almost 2 million tonnes of coal every day, the premium it pays above coal costs in the rest of the world adds up to about US$2 billion a week.

Heh, 16 mrd kroner ekstra i uken pga handelskrig :stuck_out_tongue:

The price for Australian coal plunged, while prices inside China jumped, with an immediate gap of US$85 per tonne opening between the two (after allowing for freight). Suppliers from the United States and Canada that traditionally sold coal into Europe switched to China, where they could double their returns, while European mills turned to Australia, where they could get cheap supply.

Jeg vet ikke hvor USA har kullgruvene sine, men det blir samme hva veldig, veldig mye lengre reisevei fra USA til Kina enn fra Australia til Kina :stuck_out_tongue:

1 Like

Mandag, tirsdag, onsdager er fine bjørnedager, torsdag er vi nøytrale, fredag det er bull! Man, tirsdag, onsdager… :notes:

1 Like

Hadde satt pris litt kontekst rundt hva du tenker her. Det er lett å kjenne historien. Jeg skjønner at renten har gått ned, grunnen til det er jo 3 kriser. DVS systemet fungerer jo ikke som det skal, for hver gang rentene prøver å stige knekker alt.

Lave renter tilfører risikokapital i STORE mengder, grafen du legger ved viser hva ola dunk må “stri” med når proffene har tatt sitt :slight_smile:

p.s teoretiske påstander og ikke pegget til om markedene skal opp eller ned.

1 Like