Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jeg tenker at på 90-tallet så kom man fra en periode med skyhøy inflasjon og asset-prisene var svært lave. Det og styringsrenten gjorde at renten var vesentlig høyere enn inflasjonen. Nå har vi høye asset priser og langsiktig lav inflasjon (midlertidig høy nå antar jeg). Ikke rart renta har gått ned.

1 Like

Alt er midlertidig, men midlertidig kan vare lenger enn du tror

1 Like

Det har du helt rett i, og det danner basisen for poenget mitt. Når vet man at man får slike store sykliske skifter fra lav-rente lav-inflasjon til det motsatte…

Der er vi helt enige! Og jeg tenker det her fortsatt kan dra ut i 12-18 mnd. Spørsmålet er om det krakker i mellomtiden. For problemene nå skapes jo av 10% økonomisk vekst siden 2019, ikke av at ting går dritt :stuck_out_tongue:

Det er flere grunner til inflasjonen vi ser nå

Det er vel ikke mulig å gå til høy rente nå? Jeg ser det bare ikke :stuck_out_tongue:

1 Like

haha, nemlig. Da er vi to :smiley:

1 Like

Ja, grunnen til inflasjonen vi ser nå er jo at produksjonen ikke klarer å holde tritt med etterspørselen fordi den ikke har fått “rampe opp” jevnt. Så er jo spørsmålet hva man tror skjer videre. FED har jo sagt at de vil kjøre med litt høyere inflasjon i en periode nå for å veie opp for et par tiår med under 2% i snitt inflasjon.

Oppi det hele, så er det jo en krise fordi atomkraft skrus av, kullkraftverk stengers og kullgruver stenges pga det grønne skiftet, samtidig som olje og gass ligger nede fordi OPEC skrudde opp kranene og presset oljeprisen i dass som igjen gjorde at investeringer falt. Pga det grønne skiftet, så er det nå liten vilje til å få investeringene der opp.

Denne grafen er fra 2018, men illustrerer problemet med det grønne skiftet. Uten olje/gass/kull, så stopper faktisk verden opp.

En annen grunn er at man har pumpet ut mye cash til privatpersoner og selskaper gjennom støtteordninger og pengepolitikk

1 Like

En annen grunn til hva?

Høy inflasjon.

Husk også at inflasjon gir vekst i seg selv, 5% inflasjon gir 5% vekst og så får man realvekst på det.

1 Like

Ja, altså, når de sier at økonomisk aktivitet har økt med 10%, så kan man jo spørre seg om produksjonen av varer og leveranse av tjenester har økt med 10%, eller om det bare er prisene. Jeg har faktisk ikke sjekket.

Det burde være økonmisk aktivet minus inflasjon, men det er ikke helt godt å si.

EDIT: ser vi tenkte det samme og redigerte begge to. Men, hvis det er 10% vekst og 5% inflasjon, så er det fortsatt 5% vekst, noe som er langt fra stagflasjon. Så spørs det litt på hvordan dette er målt da :stuck_out_tongue:

1 Like

Hva blir det per år?

Røde futures i US:

DJIA F 34,027 -140 -0.41%
S&P F 4,322.75 -21.00 -0.48%
NASDAQ F 14,658.50 -103.25 -0.70%

10% vekst minus 5% inflasjon siden 2019 blir 2,5% ish i året.

1 Like

Har lønnet seg å ligge bear mot stockholm siste måned vs obx

Og som det ble postet over her, verden er på vei inn i en situasjon med svært tight supply når det kommer til olje, gass og kull, så OSEBX er neppe børsen å skulle shorte akkurat nå. Må evt bli etter vinteren. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Manufacturing sector output increased 17.1 percent over the last four quarters and is now just 0.3 percent below its level in the fourth quarter of 2019, the last quarter not affected by the COVID-19 pandemic.

Manufacturing output bare såvidt catchet opp til pre covid

1 Like

Takk for dataene! Det høres ikke så hot ut for USA. Spørsmålet er om det gjelder resten av verden også. Det gir jo et helt annet perspektiv enn 10% vekst, 5% inflasjon :stuck_out_tongue:

1 Like