Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tipper det blir mange mørkhudede over dammen som “plutselig” kommer på nå at de har blitt utsatt for rasisme og ønsker seg penger for dette.

1 Like

Rettssaken er sjelden i Tesla-sammenheng, skriver Bloomberg. Elbilprodusenten bruker nemlig vanligvis såkalt «obligatorisk megling» for å få løst uenigheter bak lukkede dører fremfor i en offentlig rettssammenheng.

Owen Diaz hadde imidlertid ikke signert en slik avtale om obligatorisk megling da han begynte i Tesla, ifølge hans advokater.

Neida, for i USA kan du skrive vekk rettighetene dine :stuck_out_tongue:

Tolk det som dere vil :slight_smile:

4 Likes

Sååå
S&P etter 1997- mars → oppgang
S&P etter 1999 - juli → ned i tre måneder så opp
S&P etter 2008 juni → utforbakke

Ikke akkurat entydig?

Hm, jeg har ikke sjekket dataene selv - men i følge denne brukeren så så det slik ut:

Så må du huske på at Energisektoren i S&P utgjør ca. 10% av indeksen, mens den utgjør 25% vekting av vår indeks? Kanskje mer om man regner inn oljeserviceaksjer? :thinking:

#BRENT er opp +0.49% i skrivende stund, mens OBX er ned -0.84%.

Kraftig børsfall i Asia – korreksjon for Nikkei-indeksen

Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen har falt med over tre prosent tirsdag morgen. Med dette er hovedindeksen ved den største børsen i Asia inne i en «korreksjon» etter å ha falt med over ti prosent siden midten av september.

Tekstilkjeden Fast Retailing, som står bak H&M-konkurrenten Uniqlo, har falt med nesten syv prosent og aksjekursen er 20 prosent lavere enn ved nyttår. De japanske teknologiselskapene faller også betydelig. Softbank-selskapene har falt med rundt fem prosent.

Kospi-indeksen ved Seoul-børsen i Sør-Korea har falt med nesten tre prosent.

Det gjeldsrammede kinesiske konglomeratet Evergrande er fortsatt suspendert ved Hongkong-børsen. Aksjekursen har falt med over 85 prosent det siste året.

Ifølge en oppdatert børsmelding skal det gjennomføres en større transaksjon. Ifølge flere medier i Hongkong og Kina skal det være snakk om at det kinesiske eiendomsselskapet Hopson skal overta 51 prosent av aksjene i et datterselskap tilhørende Evergrande.

De kinesiske børsene holder stengt.

2 Likes

I remain convinced that the downgrade of the U.S. credit rating in 2011 was the right call. Fiscal and political developments since then confirm S&P’s judgment, as does the view of investors in the CDS market. On current trends, we should expect further downgrades from the big three credit-rating firms. One to watch is Fitch Ratings, which assigned a negative outlook to its AAA rating of the U.S. last year. But there is a bigger worry here: the health of U.S. democracy. For all of us, far more turns on America’s faltering political experiment than just its credit ratings.

1 Like

Vi er som sagt i en helt ekstremt spesiell situasjon nå. Jeg har jo leste og fulgt med økonomien som hobby investor siste 20 år. Akkuratt nå har jeg ikke en ide om hvordan utfalle skal bli. Det er noen ting som er helt ekstreme og historisk har dette aldrig gått bra.

Vi snakker jo om 2008 om hvor gale det var, og problemet er at de ikke fiksett problemet da. De lånte enda mer og startet enda mer subsidier. Så hele oppgangen vi har fått nå er en “falsk oppgang” slik jeg ser det. Samme som du går til doktoren og har en vondt i hode. Grunnen er at du har kreft. I stedet for og oppere ut kreften så tar du parasett. Smerten forsvinner forde kreften er liten. Selfølgelig sprer den seg og du slutter på paracet og går over til paralgin forte OSV…
Du vet at eneste måten er og gjøre en full opperasjon, men da vil du være på sykehus i 1 år og må starte alt på nytt.

Slik føler jeg markedet er nå. Og om det finnes en kur som kan kurer dette uten sperter er jeg usikker på. Men hvor lenge dette kan holde på vet jeg ikke. Jeg gikk ut av markedet for 3 mnd siden så får vi se…

10 Likes

Verd å merke seg at hver gang det er en 5-10% korreksjon i markedet er det dommedag. 07-09 all over.
Som oftest smeller det på oppsiden. Pengepolitikken er spektakulær, men se på inntjening. En rekke selskaper har aldri tjent mer penger enn siste kvartaler, hva venter de neste med åpning av samfunnet? Folk kommer til å bruke penger som fulle sjømenn.

Ja det er det som bekymrer meg mest av alt. Det er alt for mye penger tilgjengelig. Alle har penger og er villige til og betale mye for ting, men ingen vil jobbe ekstra for og lage disse tingene. (Se Norge vi vil ikke plukke jordbær selv det må polakker gjør, skal vi gjøre det er det 60kr per kurv) USA uten meksikanere til og fikse. Nå inser lastebil sjøfører at dette er en dritt jobb og de vil ha mye mer lønn, (Og resturang bransjen og butikk medarbedere) Da stiger inflasjoene og renten må opp. Går renten opp vil aksjer gå ned og USA sitt lån vil være uutholelig. (USA kjøper og 60% av alle obligasjoner for og holde renten nede, Hvis de Taper så vil prisen stige enormt fort og det vil bli dyrt for selskaper og få tak i penger).

8 Likes

Ja det er jo fantastisk, om vi alle er millionærer så slipper vi jobbe

3 Likes

Utenlandske arbeidere tok til takke med lavere lønn enn det vi vil ha for å gjøre slike jobber, så etterhvert ble lønns- og arbeidsvilkår så dårlige at få innenlandske arbeidere ønsket jobben. Når da den utenlandske arbeidskraften blir borte så må man øke lønns- og arbeidsvilkår til innenlandske arbeidere vil ta jobben. Det er ikke vanskeligere enn det.

1 Like

Tenk om det bare blir en sånn liten blippenedgang som i 1998

Bare -40% :wink:

2 Likes

Ikke langt unna ny ATH nå på Oslo Børs.

1 Like

Grønt igjen da :sweat_smile: eneste som er sikkert om dagen, så om den er ned 2% intradag

1 Like

Buy

The

Dip

Fatter ikke hvorfor dette er så vanskelig for enkelte.

1 Like

Og selg toppene :+1:

2 Likes

Må ha tjent godt du…

1 Like

Nja, har tapt litt penger på Bear-produkter da.

Følg heller ditt eget råd da, er jo der pengene ligger.